Skulle inte den här tråden varit under "allmänt" eller något? Det här handlar ju inte om regelfrågor per se, utan om att hitta på saker till sitt codex.
Sen I första hand så menas ju husregler för dig och de du spelar med, så vore det inte bättre att bestämma något som de tycker är ok istället för vad vi tycker är ok, som inte spelar med dig? De flesta här på är ju ganska turneringsinriktade, vilket beskrivs på förstasidan: "För svenska turneringar och turneringsspelare inom Warhammer 40,000" och då dessa saker förmodligen aldrig kommer att hamna i närheten av en turnering så är de lite "off topic"...
Husregler Tau 6e
Re: Husregler Tau 6e
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Håller med dig i sak Excessus, men sen läste jag undertexten på delen "Regler". Där står "Diskutera regler och förslag på husregler". Så helt fel ställe är det väl egentligen inte. Men sen får man vänta sig att svaren kommer från människor som spelar på turneringar och har det tänket först, och källarspel i andra hand. (inget ont om att spela i en källare, bara det att när de diskuteras regler görs det mer ofta ur ett turneringsperspektiv.)
Ah, haha. Ja det gör det ju!LillePer skrev:Diskutera regler och förslag på husregler
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Kul att detta verkar engagera folk, lite tråkigt dock att det bara klagas på att frågan ställs. Visst är Tau en av de bättre möjligen den bästa codexen just nu. Jag tycker dock inte det bör hindra en diskussion om vad som är rimlig poängkostnad för de uppgraderingar, (för man måste ändå erkänna att det är uppgraderingar).
Jag tar nog till lite i överkant, men det är bättre och mer sportsligt att betala några poäng mer än nödvändigt.
Split fire på seeker missiles alltså de kan skjuta på olika mål borde kosta ungefär 1 poäng för varje steg i BS multiplicerat med hur många missiler fordonet kan avfyra, så 30 poäng för skyray och 10 för hammerhead om jag inte minns helt galet.
Vill man dessutom ha annan ammo till missilerna bör det kosta 10 poäng så länge ammon är av samma styrkeklass (dvs styrka AP antal skott m.m) som orginal ammon. Om man då som föreslagit att ammon endast kan användas en gång, så kan man halvera den kostnaden, alltså 5 poäng.
Vad gäller att splitta tvinnad bössa till 2 bössor på ett fordon, så bör kostnaden för en burst cannon vara c.a 10 poäng (tilltaget i överkant) och värdet av att ha ett extra vapen på fordonet vara värt ytterligare c.a 5 poäng per hp som fordonet har. Alltså 15p för en hammerhead och 10p för en skyray.
Jag tar nog till lite i överkant, men det är bättre och mer sportsligt att betala några poäng mer än nödvändigt.
Split fire på seeker missiles alltså de kan skjuta på olika mål borde kosta ungefär 1 poäng för varje steg i BS multiplicerat med hur många missiler fordonet kan avfyra, så 30 poäng för skyray och 10 för hammerhead om jag inte minns helt galet.
Vill man dessutom ha annan ammo till missilerna bör det kosta 10 poäng så länge ammon är av samma styrkeklass (dvs styrka AP antal skott m.m) som orginal ammon. Om man då som föreslagit att ammon endast kan användas en gång, så kan man halvera den kostnaden, alltså 5 poäng.
Vad gäller att splitta tvinnad bössa till 2 bössor på ett fordon, så bör kostnaden för en burst cannon vara c.a 10 poäng (tilltaget i överkant) och värdet av att ha ett extra vapen på fordonet vara värt ytterligare c.a 5 poäng per hp som fordonet har. Alltså 15p för en hammerhead och 10p för en skyray.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó