Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag förstår att det är det som står. Men varför skulle dom inte få aktiveras medans annat får aktiveras? Har du något stöd för det?

För att de är ständigt aktiverade.

Texten du tog syftade på saker som måste aktiveras vid start of turn, den regeln gäller inte här. Kairos re-roll aktiveras när du köper honom till din armé och den är aktiv till han dör.

Att säga att den inte gäller när han flugit av bordet är ungefär som att säga att den inte gäller när han står i cover. Lika ologiskt.

"praxis" är uppenbarligen subjektivt då jag aldrig har spelat mot en kairos eller en hive tyrant som "stängt av" sin ability när de flugit av bordet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Cemal

Inlägg av Cemal »

Det blir lite tramsigt ifall man måste vara på bordet för att använda skills. Warlord traits som Night Attacker, Strategic Genious, Divide to Conquer, Princecps of Deciet, Lord of Unreality, Through Boldness Victory, Master of Deception borde ju inte fungera då eftersom de inte är på bordet för att använda skillsen.
Eller så antar man att dessa ska fungera som det står skrivet oavsett om de var på bordet från början eller inte?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ja så är det nog.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Alla de reglerna antingen sker innan spelet börjar, har texten "whilst your warlord is alive" (även motsv. för IG-advisors) och/eller beskriver tydligt hur den ska fungera. Det gör inte staven. (Dessutom är ingen av dem ett wargear.)

I övrigt håller jag med Dhettneck i att en modells regel/ler (från wargear eller ej) inte har någon effekt då modellen inte är på bordet om inte annat är står uttryckligen. Dels av principen att reglerna i normalfallet tillåter inte förbjuder och dels att det fetmarkerade stycket på sid 125 pekar mot att man måste vara på bordet ordentligt för att få nytta av sina specialregler (mitt bästa försök att hitta GWs intention).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Man kan även hävda att staven inte *existerar* när kråkan inte e på brädet.

Vad som e GW:S intention är sällan lätt att genomskåda. Men internationellt får man använda hans smuts när han inte epå bordet.
Dock så e jag inte så glad i att tanken att sätta ett prejudikat där man får använda stuff som inte finns på brädet. Det skulle kunna öppna upp för en hel del andra oklarheter i stil med:
"Men fateweaver får ju ... " och dit vill jag inte gå.

Sedan, om hela argumentationen är: "Visa att man får göra det." vs "Visa att man _inte_ får göra det" så hejar jag alltid på den tidigare. I detta fallet kan jag nog sträcka mig så långt som att jag tycker det känns troligare att man inte får nyttja staven då den e wargear och det inte mig veterligen inte finns ngn annan wargear som går att använda av plan.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Flogger »

kelaino skrev:Alla de reglerna antingen sker innan spelet börjar, har texten "whilst your warlord is alive" (även motsv. för IG-advisors) och/eller beskriver tydligt hur den ska fungera. Det gör inte staven. (Dessutom är ingen av dem ett wargear.)

I övrigt håller jag med Dhettneck i att en modells regel/ler (från wargear eller ej) inte har någon effekt då modellen inte är på bordet om inte annat är står uttryckligen. Dels av principen att reglerna i normalfallet tillåter inte förbjuder och dels att det fetmarkerade stycket på sid 125 pekar mot att man måste vara på bordet ordentligt för att få nytta av sina specialregler (mitt bästa försök att hitta GWs intention).

Än en gång. Hive Commander ger +1 på reserve slag "whilst he's alive". Detta är inte innan spelet börjar.

Och de där sakerna är hittepå och att försök hitta GWs intention är bara meningslös.

Om det inte står annorlunda så funkar uppenbarligen allt oavsett om du är i reserv eller ej.

Cemal

Inlägg av Cemal »

Då tar vi lite wargear-liknande exempel ur demonboken också. Instrumentens re-roll kräver att de är på bordet för att användas. Kairos re-roll kräver inte det. Så ur min codex som trumpar regelboken så har jag vissa items som kräver att jag är på bordet för att de ska få användas och vissa där inget sådant krav finns. Låter fel att spela de båda itemsen likadant.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Vedertagen praxis är att fateweaverinte behöver vara på plan för att man skall kunna rerolla. Så spelas det nästan överallt.
Har dessutom försökt gå igenom de flesta 6e codexar och när det är relevant så skriver GW att när de är på battlefielden så gäller X regel. Detta tyder ju helt och hållet på att GWs intentuioner är att man fortfarande räknas som man är med i striden även om man inte är på plan. Dvs att om det inte står exepliocit att man måste vara på plan så gäller även regler/wargear.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Gamla Runes of Warding hade wordingen "whilst On The table" vilket är en helt annan sak.
Varför skulle denna wording finnas om det inte antogs att man får använda allt annat även när man är av bordet?
Kollade upp det i gamla codexen när jag kom hem och du har fel, det står inget om att farseern skall vara på bordet. Så med din logik funkar RoW utanför bordet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Gamla Runes of Warding hade wordingen "whilst On The table" vilket är en helt annan sak.
Varför skulle denna wording finnas om det inte antogs att man får använda allt annat även när man är av bordet?
Kollade upp det i gamla codexen när jag kom hem och du har fel, det står inget om att farseern skall vara på bordet. Så med din logik funkar RoW utanför bordet.
Kanske stod i FAQen då?

Om du ignorerar RoW och kikar på de andra 100 exempel som tagits upp i tråden, tror du fortfarande man måste vara på bordet?

Skriv svar