IC och outflank genom infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Ancalagon »

Man kan inte sätta en unit utan Infiltrate tillsammans med en IC som har det. (ICn ställer in sist, efter den vanliga deploymenten är klar. Enheten utan Infiltrate måste alltså ställa ut före, och följa vanliga deployment regler.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Du kan sätta En IC med infiltrate i ett fordon och på så sätt sprida infiltrate till ett fordon och genom det dess enhet i.

Utan fordon blir det problem.

Sen vill jag inte påstå att ICn ställs in sist, du kan lika gärna ställa dit ICn först och sedan enheten som den ska ställas upp med. Så man kan ställa ut en IC och direkt när en annan modell nuddar bordet i coherency får den egenskapen. Problemet med att sprida infiltrate borde snarare ligga i om man får "spara" en enhet som inte har infiltrate eller om den måste ställas upp med resten eller sättas i reserv.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ardhiel skrev:Du kan sätta En IC med infiltrate i ett fordon och på så sätt sprida infiltrate till ett fordon och genom det dess enhet i.

Utan fordon blir det problem.

Sen vill jag inte påstå att ICn ställs in sist, du kan lika gärna ställa dit ICn först och sedan enheten som den ska ställas upp med. Så man kan ställa ut en IC och direkt när en annan modell nuddar bordet i coherency får den egenskapen. Problemet med att sprida infiltrate borde snarare ligga i om man får "spara" en enhet som inte har infiltrate eller om den måste ställas upp med resten eller sättas i reserv.
Det är ju det som är hela grejen, man kan inte "spara" en enhet. Hurvida man har ett fordon eller inte spelar ingen som helst roll.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Fordonet spelar all roll eftersom du då kan säja att en IC ska infiltrata och åker med fordon X.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ardhiel skrev:Fordonet spelar all roll eftersom du då kan säja att en IC ska infiltrata och åker med fordon X.
...och normalt kan du ju bara säga att han går med enhet X. Vad skulle det göra för skillnad?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Eftersom du kan sätta in din IC i ett fordon innan du sätter ut fordonet på bordet.

Tex
1. IC X sitter i Fordon Y
2. Enhet A-F plaseras på bordet
3. Fordon Y ska infiltrata
4. Enhet G ska Deep strika
5. Enhet H är i reserv

Sen kan det vara en dedicated transport och då får man en enhet på köpet.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fordon som ska infiltrera måste vara en Dedicated Transport. Om en IC är den enda modellen som har Infiltrate ska kunna göra det måste ICn ha en Dedicated Transport för att få deploya i sin transport.

Du kan bara joina en IC till en enhet på två sätt:

Antingen genom att ställa ut honom i Coherency med en enhet (oavsett i vilken ordning du gör detta är det omöjligt, eftersom enheten ställer upp först, sen ICn efter deployment när det är dags med infiltrators.

eller genom att joina honom till en enhet om båda är i Reserves. Om du ska infiltrera kommer du aldrig vara i Reserves med endera enheten.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Oklart om det fordonet måste vara dedicated transport, men dedicated transport hanteras i alla fall under infiltrate. Hanteringen av övriga fordon med transportkapacitet lämnas därhän.

IC och deployment i fordon hanteras inte under IC reglerna utan man är hänvisad till "Deploying transport Vehicles". Och någon gång under deploymentfasen kan man säga att IC X sitter i fordon y. Därefter kan du hantera fordonet och vad som nu finns där. Jag hittar ingen text som säger att du först måste placera fordonet och sedan placera innehållet.

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Jag håller inte riktigt med om att en IC inte kan få en enhet att infiltrera.

"An Independent Character can begin the game already with a unit,
either by being deployed in unit coherency with it or, if the unit is in
reserve) by informing your opponent of which unit it has joined."

Man kan tolka detta stycket på flera olika sätt. Det som man pjemlar om är när han joinar enheten.
Är det innan matchen eller är det då han står på bordet.
Specialrules går över så snabbt som IC joinar en enhet.

Så som jag tolkar det är att en IC kan börja matchen i en enhet allså innan man ställer ut figgarna på bordet. Detta gäller oavsätt om han är i en transport eller inte.
Antingen igenom att man deployar honom med enheter. (Måste vara i coherency) eller att han börjar i reserv tillsammans med enheten.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Eftersom det bara står Dedicated Transport gäller det bara Dedicated Transport, annars hade det stått Transport eller Vehicle. Detta gäller bara för Infiltrate, och när du använder reglerna för Infiltrate ignorerar du reglerna för "Deploying Transport Vehicles".

Samuel:

Regeln du citerar säger uttryckligen att det bara finns två sätt att joina en IC till en enhet. Genom att ställa honom i coherency med en enhet, eller genom Reserves. Om han ska ställas i coherency med en enhet kan han helt enkelt inte det, pga att:

Enheten ställs ut i deployment. ICn ställs ut efter deployment tillsammans med dina och motståndarens Infiltrators. ICn har alltså inte joinat enheten förrän det blir hans tur att ställa ut. DÅ kan han joina och det är först DÅ som han kan ge special rules till enheten, om det inte står uttryckligen på en regel att han får det.

Hade du joinat en IC innan spelet eller på armélistan hade det stått det.

Men som alltid när det blir diskussioner är det ju för att olika människor tolkar det olika, och hade det varit tydligt hade det ju aldrig blivit en diskussion :)

Skriv svar