Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kelaino

Re: Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?

Inlägg av kelaino »

Tycker flätning över lag är mygel, men tyvär så hittar jag inget i reglerna emot det...

Lätt att split-charge'a i alla fall...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag tycker hela idén med att fläta två enheter i öppen terräng är både idiotisk. Att försöka motivera det med att lus läsa regelboken säger mer om spelaren än regelboken. Dylika försök borde belönas med att bägge enheterna träffas!

Jag kan verkligen se den desperata IG serganten som försöker övertala sina meniga. "Jo jag lovar, om ni ställer er bredvid varandra och trixar lite så blir ni mycket svårare att träffa!"

Visst, överlappar man terräng, enhet och sedan fler enheter bakom så har jag inga problem med det.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fast just en rhino som täcker 5 av dom 10 killarna som hoppade ut smatidigt som dom andra 5 täcker rhinon känns varken konstigt eller fusk.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Delirium

Inlägg av Delirium »

guildmaster, det är verkligen väldigt lustigt, men precis så är reglerna skrivna, att skytte som går genom en annan enhet ger cover save, antar att motivationen är precis som du skriver. Läs regelboken så ser du det. Knäppt, men så är reglerna.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker att detta var en väldigt bra diskussion. Jag har själv vänt från att vara en "fläthatare" till att inse att jag själv (omedvetet) praktiserat detta ganska ofta. Det är omöjligt att dra en gräns när det börjar bli "mygligt" eller inte. På grund av detta tycker jag att det är enkast, rakast och bäst för oss alla om vi börjar acceptera flätning som något klokt, och inte fuskeri.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

guildmaster, det är verkligen väldigt lustigt, men precis så är reglerna skrivna, att skytte som går genom en annan enhet ger cover save, antar att motivationen är precis som du skriver. Läs regelboken så ser du det. Knäppt, men så är reglerna.
Delirium, visst är det så. Enligt reglerna kan man åberopa cover save. Men jag är en RAI kille. Om GW hade menat att man kan fläta enheter för att få cover hade de så klart gjort ett exempel på det. De missade detta specialfall, som man nu kan utnyttja. Jag gillar det inte och skulle inte använda det själv (Orker). ;)

Låt mig i alla fall skjuta på båda enheterna utan cover och så slumpar vi vem som får träffarna. Annars får jag trösta mig med att plocka fram några stora templates.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

guildmaster skrev:"Jo jag lovar, om ni ställer er bredvid varandra och trixar lite så blir ni mycket svårare att träffa!"
"Jo jag lovar, om ni samarbetar med de andra enheterna i plutonen genom att växelvis avge nedhållande eld mot fienden så får de mycket svårare att träffa er."

Så, känns det bättre nu?

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Tänker väl som de flesta här:

Tråkig mekanik som jag helst skulle se försvinna men reglerna är rätt tydliga och gäller således.

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker nog inte som de andra (men jag är visserligen full vid skrivande stund) och tycker om en enhet rör sig på ett sätt så att andra får röra sig effektivt så borden den andra enheten kunna göra detsamma.

Edit när jag är "nykter": Alltså; Jag tycker inte det finns någon gräns för när det är ok eller inte. Om en enhet får göra det (marines bakom rhinos) så borde andra enheter få göra det (flätade guardsmen/boyz). Jag tror alla gör det i något format.

@guildmaster: varför inte spela efter reglerna? RAI kan mycket väl vara att arméer som måste ha cover kan få det av sig själva när de förflyttar sig och det inte finns tillräckligt mycket terräng. Jag är helt övertygad om att det finns massa saker i regelboken det inte finns exempel på och som ändå används. Jag ser inte ett öppet fält som ett öppet fält utan som bråte där man potentiellt kan gömma sig.
Senast redigerad av 2 egge, redigerad totalt 5 gång.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium

Inlägg av Delirium »

egge skrev:Jag tycker nog inte som de andra (men jag är visserligen full vid skrivande stund)
Tack Egge, för att morgonkaffet nästan hamnade över tangentbordet! :roll:
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar