Frag cannons och overwatch
Re: Frag cannons och overwatch
Jag hoppar på 2xD3 då
Det sades i en annan tråd att 40k spelare inte spelade RAW utan rätt ofta RAI om man kunde se att det nog bör vara så.
Det sades i en annan tråd att 40k spelare inte spelade RAW utan rätt ofta RAI om man kunde se att det nog bör vara så.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Att bräcka ur sig RAI hjälper inte för att försöka vara en motvikt. RAI ska backas upp med argument med. Inte för att man vill att det ska vara så.
Det finns ingen RAI eftersom regelskrivarna med all sannolikhet inte tänkte på frag cannon när de skrev wall of death.
Så 1d3 enligt mig.
Så 1d3 enligt mig.
visst kan man göra gällande att RAW i detta falll ska tolkas som 1d3, men för mig är det bara så enkelt om man bara tittar på reglerna för "wall of death".
med tanke på Ancalagons tidigare hänvisningar tycker jag det finns lika mycket stöd för den andra tolkningen.
men jag är iofs inte lika kategorisk som många här så.. är inte det bästa att kanske låta swefaq-gänget göra en tolkning, så vi iaf får ett definitivt "detta gäller".. eller?
med tanke på Ancalagons tidigare hänvisningar tycker jag det finns lika mycket stöd för den andra tolkningen.
men jag är iofs inte lika kategorisk som många här så.. är inte det bästa att kanske låta swefaq-gänget göra en tolkning, så vi iaf får ett definitivt "detta gäller".. eller?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Klart att man kan tillämpa RAI även i det här fallet. I alla andra sammanhang skjuter ett assault2-vapen med templater dubbelt så mycket som ett assault1-vapen med templater. Är det troligt att GW menade att det skulle funka så även vid overwatch/wall of death? Ja.
eller så kan man sluta med sitt önsketänkande och spela efter reglerna.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
Att man ska spela efter reglerna är nog alla överens om. Däremot är folk oense om hur reglerna ska tolkas och om det är RAW eller RAI som gäller.Revener skrev:eller så kan man sluta med sitt önsketänkande och spela efter reglerna.
Jag är nog benägen att hålla med om detta. Tycker nog personligen att detta är en lite för liten sak att ta med i SVFAQn men om det skulle diskuteras där så tycker jag att Template 2-vapen på något sätt skall overwatcha mer än Template 1-vapen. Sedan om det är D3*2 eller 2D3 låter jag vara fritt.Mortarion skrev:Klart att man kan tillämpa RAI även i det här fallet. I alla andra sammanhang skjuter ett assault2-vapen med templater dubbelt så mycket som ett assault1-vapen med templater. Är det troligt att GW menade att det skulle funka så även vid overwatch/wall of death? Ja.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det är alltid RAW såvida det inte fungerar alls eller är luddigt skrivet så att det går tolka på 2 sätt.Mortarion skrev:Att man ska spela efter reglerna är nog alla överens om. Däremot är folk oense om hur reglerna ska tolkas och om det är RAW eller RAI som gäller.Revener skrev:eller så kan man sluta med sitt önsketänkande och spela efter reglerna.
Annars blir det väldigt mycket "husreglerande" och FAQande .....
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
Att det skulle vara en för liten sak kan jag inte riktigt hålla med om. Minst en Frag cannon furioso är ju nästan givet för alla hårda BA-listor just nu.Katarsis skrev:Jag är nog benägen att hålla med om detta. Tycker nog personligen att detta är en lite för liten sak att ta med i SVFAQn men om det skulle diskuteras där så tycker jag att Template 2-vapen på något sätt skall overwatcha mer än Template 1-vapen. Sedan om det är D3*2 eller 2D3 låter jag vara fritt.
Vilket det är i detta fall, eller hur? Annars hade vi inte haft diskussionen. GW är ju tyvärr väldigt inkonsekventa gällande sånt här, då blir det som det blir.Revener skrev: Det är alltid RAW såvida det inte fungerar alls eller är luddigt skrivet så att det går tolka på 2 sätt.
Ska man vara riktigt petig med RAW så bör man även kolla på hur overwatch funkar med MCs eller 'gunslingers' regeln....