Deathwing assault

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Kreufeldt

Re: Deathwing assault

Inlägg av Kreufeldt »

Flogger skrev:Chosen turn? Inte runda ett med andra ord?
Jo, runda ett eller två

Meister

Inlägg av Meister »

Man väljer runda 1 eller 2.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Lunkan skrev:Man räknar bort saker i Pod, men inte saker i Stormraven, eftersom poden är en Dedicated transport och SR inte är det.
Det spelar ingen roll om det är en dedikerad transport eller inte. Om du väljer att sätta en enhet i ett fordon som måste börja i reserv så räknas enheten bort, även om den skulle kunna ha deployat istället. I FAQ:n använder de Valkyrie som exempel och ingen enhet i IG-codexen kan köpa den som en dedicated transport.

Q: Do units that are transported in a vehicle that MUST start in
reserve count towards the number of units that can be placed in
Reserves? For example, must I count the units in a Drop Pod or
Valkyrie towards the 50% of units I can place in Reserves? (p124)
A: No.

Jonas

Inlägg av Jonas »

Kreufeldt skrev:
Gustav skrev:
Kodex Mörkänglar, sid 44 skrev:Deathwing Assault: Units entirely composed of models that have both this special rule and Terminator armour can choose to make a Deathwing Assault. Immediately after determining Warlord Traits, tell your opponent which units are making a Deathwing Assault, and make a secret note of whether it takes place during your first or second turn. All units making the Deathwing Assault automatically arrive via Deep Strike at the start of the chosen turn - there is no need to roll for reserves.
Man bestämmer alltså detta efter warlord traits, innan psychic powers och innan man rullar för deployment. Man sätter saker i reserv i deployment och innan dess räknar man inte. Har du då valt att använda deathwing assault på en enhet så måste den reserva och i och med detta räknas inte enheten alls, precis som flygare och pods, för hur många enheter som man får reserva.
Tack för regeltexten, och jag kan inte säga annat än att jag håller med om tolkningen nu när jag ser texten igen.

En fråga på detta blir då om man måste skriva det på armelistan och ha samma varje match??
Precis som psy powers och warlord???

Meister

Inlägg av Meister »

Det står uttyckligen att du väljer i samband med rolla WLT.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej, det är inte samma sak. Du slår ju nya Warlord traits och Psychic Powers innan varje match och du kan också välja olika enheter i DWA innan varje match.

Skulle DWA vara ett option, typ antingen kan du ha regeln DWA eller regeln X, så skulle det vara tvunget att stå på listan. Nu är det dock så att alla DW enheter har DWA helt enkelt.
Alexander Merinen

Jonas

Inlägg av Jonas »

Jag förstår.

Men man borde väl inte behöva skriva ner om man använder codex eller RB powers heller igäntligen isf?

Det är bara en tanke.. För mig spelar det ingen roll hur det blir. Jag tycker bara att det är viktigt att det blir lika för alla.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Att behöva skriva regelboks powers eller codex powers (för äldre codexar) är inte helt självklart och det finns utrymme för tolkning, men det är ett beslut vi tagit i swefaq.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

Ursäkta min feberhjärna, men om jag tolkar er rätt, så tycker jag och Gustav samma sak, d.v.s. att alla termosar med DWA får deepa in, och inte begränsas av regelbokens reservregler. Har jag förstått er rätt då?

För övrigt så är det jättetufft att göra en 100%-ig DWA!! Jag körde med en DW-lista (med bara termies i)på Gothcon för några år sedan. Jag gav mig själv i beting att deepa in hela listan varje gång. Det innebar en del misshaps och i två av slagen kom inte Belial+überenheten in på brädet alls. You win some, you loose some!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

GLinus skrev:För övrigt så är det jättetufft att göra en 100%-ig DWA!! Jag körde med en DW-lista (med bara termies i)på Gothcon för några år sedan. Jag gav mig själv i beting att deepa in hela listan varje gång. Det innebar en del misshaps och i två av slagen kom inte Belial+überenheten in på brädet alls. You win some, you loose some!
Fast numera kommer du in automatiskt när du vill, scattrar inte med Belials enhet, får twin-linked på alla vapen och deepstrike är inte alls lika farligt.

Så det känns inte speciellt tufft längre. Bra är det däremot.

(Och jag lägger mig inte i regeldiskussionen eftersom jag inte har codexen ännu.)

Skriv svar