Ska man kunna placera mishaps i WarpQuake?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Ska man kunna placera mishaps i WarpQuake?
Dock kan man ju hävda att inom 1" från fienden inte är en valid formation.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
I så fall kan man lika mycket hävda att med någon modell innanför en Warpquake-zon inte är en valid formation eftersom båda ger resultatet mishap, men ingen är förbjuden enligt misplaced-regeln. Jag tror dock att formation mer syftar på att de skall stå i DS-cirklar.DHettNeck skrev:Dock kan man ju hävda att inom 1" från fienden inte är en valid formation.
Men med din tolkning så blir regeln exakt så som jag vill att den skall vara, dvs man får inte ställa upp dem så att det blir mishap igen.
- DHettNeck
Man kan ju vara inom WQ och fortfarande vara i en valid formation, men pga en annan regel/förmåga än själv DS-förmågan misshapa. Vilket inte är samma sak som att misshapa pga av DS egna regler.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
För att WQ ska funka krävs det att en deepstrike landar inom den. När någon misshappar så landar ställs man på ett ställe i deepstrike formation, det står inte att man gör en ny deepstrike
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Jag håller inte med om att det spelar någon roll var regeln står. I båda fallen är situationen så att man man placerar modellen där så kommer det garanterat att bli en mishap. Så de är enligt mig lika rätt/fel.DHettNeck skrev:Man kan ju vara inom WQ och fortfarande vara i en valid formation, men pga en annan regel/förmåga än själv DS-förmågan misshapa. Vilket inte är samma sak som att misshapa pga av DS egna regler.
Sen anser jag som sagt iofs inte att det är vad "Valid formation" syftar på.
- DHettNeck
Vad skulle det vara om inte en deep strike? Får dom chargea? Får dom gå?daskad skrev:För att WQ ska funka krävs det att en deepstrike landar inom den. När någon misshappar så landar ställs man på ett ställe i deepstrike formation, det står inte att man gör en ny deepstrike
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Nej, eftersom de redan har slutfört en deep strike, den där som gav dem en mishap från början. Den slutar hända lika lite som en gubbe slutar räknas som att den gått i movementfasen om den behöver ta ett save mot dangerous terrain.
Ja' än't bittä'!
Jag tycker att, man ska försöka placera gubbarna utanför "misshap"(se misshapp som impassable) men om bordet är täckt med misshapp, så e man fucked. inget annat är rimligt.
/D
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Jag anser att man får misshappa enheten tills den hamnar i reserv eller dör.
Täcks hela planen så har du en automagisk misshap. Reglerna för deepstrike säger att de får ställas var som helst utom på egna eller mots modeller eller i impassable. Warpquake zonen är inget av dessa.
Vidare så anser jag att man bör se "motståndarens placering" som en förlängd scatter, dvs du scattrar dit där han placerar gubbarna.
Det står ingenstans om denna placering är en deepstrike eller inte men faktum kvarstår att modellerna anlände mha deepstrike.
Täcks hela planen så har du en automagisk misshap. Reglerna för deepstrike säger att de får ställas var som helst utom på egna eller mots modeller eller i impassable. Warpquake zonen är inget av dessa.
Vidare så anser jag att man bör se "motståndarens placering" som en förlängd scatter, dvs du scattrar dit där han placerar gubbarna.
Det står ingenstans om denna placering är en deepstrike eller inte men faktum kvarstår att modellerna anlände mha deepstrike.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Då är väl frågan om du kan mishappa på exakt samma punkt igen? Eftersom du kanske scattrade in i WQ zonen, menar du att motståndaren bara scattrar dig lite till på samma ställe och därför ska man rulla igen på tabellen? DET låter fel..refabricated skrev:Vidare så anser jag att man bör se "motståndarens placering" som en förlängd scatter, dvs du scattrar dit där han placerar gubbarna.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen