Dumma regelfrågor (igen)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Gustav

Re: Dumma regelfrågor (igen)

Inlägg av Gustav »

Du får +2 i cover om du go to groundar i area terrain även om du inte använder coversavet från area terrainen. Så om du får 4+ cover av en ruin/kulle/hus så blir det 2+ om du samtidigt står i area terrain och GTG.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nej så funkar det inte gustav, du kan bara applicera special regler för det cover save du faktiskt använder du endast kan ta ett sorts save

Atnas

Inlägg av Atnas »

Men jag använder ju ruinernas save för att jag faktiskt är täckt av dem, varför skulle jag förlorade det? Det finns ju ingen konflikt uppenbarligen med att stå i 4+ cover för ruiner och area terrain samtidigt.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Är också av meningen att det blir 3+ cover för gtg i area / ruin.
Kort kan man väl se det som en terrängbit bestående av 2 element. Area och ruin, man kan bara använda den ena (den som ger bäst).
- Area ger 5+ cover, gtg i area förbättrar det hela med 2 == 3+ cover.
- Ruin ger 4+ cover, gtg i ruin förbättrar detta med 1 == 3+ cover.

Att använda area regelrna för ruiner är bara fel, även om båda elementen finns på samma bas så är de fortfarande olika i avseende av vilken cover de ger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Dags att citera regler.
RB s19 skrev:If a model can benefit from different types of cover, for example, being behind a bloodthorn hedge (6+cover save) and a barricade (4+), the model uses the best cover save available (in this case 4+).
RB s91 skrev: Area terrain is always difficult terrain. Models in area terrain receive a 5+ cover save, regardless of whether or not they are 25% obscured. Models that Go to Ground in area terrain receive +2 to their cover save, rather than +1.
Det står absolut nada om att du måste utnyttja 5+ savet för att få nytta av GTG-bonusen. Så du får alltså GTG-bonusen om du står i area terrain oavsett vilket save du använder.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Reglen om att du får +2 gtg är en special regel från area terrain tar du ett ruin save kan du ju inte dra nytta av special regler från ett cover du inte utnyttjar

Atnas

Inlägg av Atnas »

Men man utnyttjar både area terrain och ruins eftersom man står i båda?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Det är lite som att säga att eftersom jag har artificer armour som ger 2+ och sen en storm shield som ger ett invunrable save så får jag ta ett 2+ invunrable save. Du följer reglerna för den typ av cover du tar och +2 gtg gäller enbart area terrain cover

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

RB s19 skrev:If a model can benefit from different types of cover, for example, being behind a bloodthorn hedge (6+cover save) and a barricade (4+), the model uses the best cover save available (in this case 4+).
RB s91 skrev: Kan man ens välja att använda sig utav Areaterrängens coversave om man dessutom står bakom en ruinvägg i och med detta regelcitat?

I övrigt håller jag med Kombat; man kan inte använda sig av ruinens cover och samtidigt hävda att man kan dra fördel av areaterrängens specialregler.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Visst kan man stå bakom en ruin i area terräng. Då uppfyller man kravet för 2 olika typer av cover:
5+ för att man står i area terräng
4+ för att man är bakom en ruin.

När man gtg:ar så händer följande(enligt mig).
Båda svaesen blir påverkade:
5+ area cover --> 3+ eftersom area covern förbättras 2 steg av gtg.
4+ ruin cover --> 3+ då denna förbättras ett steg av gtg.

Ngt att ta upp i swefaq? Så slipper vi denna debatten, antar att det kommer spelas olika på olika bord fram tills ngt spikas.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar