Udda vapen mot zooming flyers - Doomsday ark och Vibrocannon
Re: Udda vapen mot zooming flyers - Doomsday ark och Vibroca
Så fattar jag det rätt att man får skjuta tex Bloodlance, autoträff, på en rhino som står framför en Stormraven och då kan man träffa bägge, även om SR zoomar? Men jag får inte skjuta Bloodlance direkt på en zoomande SR?
Känns mysko som attan om det är så...
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
RAW - visst.Arioch skrev:Så fattar jag det rätt att man får skjuta tex Bloodlance, autoträff, på en rhino som står framför en Stormraven och då kan man träffa bägge, även om SR zoomar? Men jag får inte skjuta Bloodlance direkt på en zoomande SR?
Men jag står kvar vid min ståndpunkt:
"Shots resolving at a zooming flyer can only be resolved as snap-shots" (fet text i regelboken)
Är det ett snap-shot?
Om Nej - du träffar inte flyern.
Om Ja - du träffar flyern.
(Självklara undantaget är modeller med skyfire)
Mig hålla med dig, Truant!
Kan Psychic powers skjutas som snapshot?
Kan Psychic powers skjutas som snapshot?
Neth_Oni skrev:Nu har det ju inte så mycket med att utnyttja regler eller inte att göra, men det känns bara fånigt att bomb squigs skulle funka och sånt regelbögeri får då iaf mig att packa ihop gubbarna, säga tack och bock för en ytterst tråkig match och hitta ngn annan att spela mot. Usch vad ledsen jag blir över att se när vissa alltid ska försöka hitta minsta lilla sätt att förstöra stämningen i spelet
Förstöra stämningen? Jo, för det är så sjukt stämningsfullt att ha flyers som inte kan träffas eller skadas av något mindre än S8 och då träffas på 6or (vendettor tex.). DET är roligt.. KUL.. Du spelar Guards eller?
Bomb Squigs och Mawlocs kan träffa flygande flyers, RAW är det så och än så länge finns det typ ingenting annat som kan röra tex. Vendettor och folk verkar vara griniga över att vissa arméer nu har skumma specialregler som kan träffa Flyers. Sedan ville GW ha spelet mer cinematic, vad är mer cinematic än en ork som kastar en bomb squig ner i marken, ser den studsa 100m upp i luften och träffa ett flygplan som sprängs? Det är ju sjukt ballt!
Visst kan man argumentera för RAW eller RAI men att säga att någon förstör stämningen för att de läser reglerna annorlunda än dig (annorlunda = raw)? Skumt..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Heter den Hyperios? Den med missiler från FW som kan (?) skjuta flyers. Hur är det nu får man köpa den som det står i IA updaten eller måste man vänta på nya regler?
Det finns väll inte riktigt en konsensus ännu. I och med att SverigeFAQn ligger på is tills vi börjat få koll på reglerna så har IA hamnat lite på sidan av. Inga turneringar som nu är annonserade tror jag tillåter IA över huvud taget, så vi får väll lite se hur det spelar ut sig. Personligen så tycker jag att vi kan köra på senaste spåret; bara tillåta det som är balanserat (och då inte t.ex. Land Raider Spartan, har ni sett reglerna för den?!).Arioch skrev:Heter den Hyperios? Den med missiler från FW som kan (?) skjuta flyers. Hur är det nu får man köpa den som det står i IA updaten eller måste man vänta på nya regler?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Så jäkla farlig är den inte kostar ju 300 poäng. Visst 5 hull points 2 lascannons som skjuter 2 skott men inte så himla hemsk är den itne endå dör nästan lika lätt som en vanlig raider till Gauss/haywire dödenKatarsis skrev:Det finns väll inte riktigt en konsensus ännu. I och med att SverigeFAQn ligger på is tills vi börjat få koll på reglerna så har IA hamnat lite på sidan av. Inga turneringar som nu är annonserade tror jag tillåter IA över huvud taget, så vi får väll lite se hur det spelar ut sig. Personligen så tycker jag att vi kan köra på senaste spåret; bara tillåta det som är balanserat (och då inte t.ex. Land Raider Spartan, har ni sett reglerna för den?!).Arioch skrev:Heter den Hyperios? Den med missiler från FW som kan (?) skjuta flyers. Hur är det nu får man köpa den som det står i IA updaten eller måste man vänta på nya regler?
Flogger skrev:Neth_Oni skrev:Nu har det ju inte så mycket med att utnyttja regler eller inte att göra, men det känns bara fånigt att bomb squigs skulle funka och sånt regelbögeri får då iaf mig att packa ihop gubbarna, säga tack och bock för en ytterst tråkig match och hitta ngn annan att spela mot. Usch vad ledsen jag blir över att se när vissa alltid ska försöka hitta minsta lilla sätt att förstöra stämningen i spelet
Förstöra stämningen? Jo, för det är så sjukt stämningsfullt att ha flyers som inte kan träffas eller skadas av något mindre än S8 och då träffas på 6or (vendettor tex.). DET är roligt.. KUL.. Du spelar Guards eller?
Bomb Squigs och Mawlocs kan träffa flygande flyers, RAW är det så och än så länge finns det typ ingenting annat som kan röra tex. Vendettor och folk verkar vara griniga över att vissa arméer nu har skumma specialregler som kan träffa Flyers. Sedan ville GW ha spelet mer cinematic, vad är mer cinematic än en ork som kastar en bomb squig ner i marken, ser den studsa 100m upp i luften och träffa ett flygplan som sprängs? Det är ju sjukt ballt!Precis som en Mawloc som hoppar upp 100m ur marken och biter ner ett flygplan, hur är det inte ballt? Eller är det inte "realistiskt?" Du har uppenbarligen missat dokumentären mega shark vs giant octopus: http://www.youtube.com/watch?v=stxSvfR0JjU
![]()
Visst kan man argumentera för RAW eller RAI men att säga att någon förstör stämningen för att de läser reglerna annorlunda än dig (annorlunda = raw)? Skumt..
Det är min högst personliga åsikt om att all form av utnyttjande av regler som bara är fåniga förstör stämningen i spelet. Att t.ex. en squig skulle studsa 100+m upp i luften och träffa ett fordon som kommer i 300hm/h som om det stod still... nej det köper jag inte. Sen är det givetvis upp till de som vill spela så att spela så eftersom reglerna tyvärr är korkat utformade just nu men i dessa fall är det även upp till mig om jag fortfarande har lust att spela mot den personen eller inte. Och ja, jag har guards utöver chaos, space wolves, grey knights, tau och daemons men jag har inga vendettor/valkyrier eller hydror till dem
@Kombat: Haywire är ju bäst, det kan jag hålla med om, men det krävs 45 Gausskott för att få ner den och för +20p är den typ immun mot meltavapen. Och du glömde att nämna att den har 25 i transportkapacitet. Kostnaden tycker jag inte är så hör om man jämför med en vanlig Land Raider för 250p. 65p för ett extra hull point, "immun" mot melta, två extra lascannonskott och mer än dubbelt så stor transportkapacitet är ganska galet enligt mig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Men sen ska man ju inte utgå från experimental rules då de sällan är balanserade...