Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Necron rules?

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
tutten skrev:alltså.. jag förstår inte.. exemplifiera för mig hur det blir ospelbart i "kompat klimat" att låta WG´s sättas ut vid deployment
DHettNeck skrev:Jag hoppas att vi kommer få en jätte-bra ny kompmall och en SWFAQ som håller sig uppdaterad med alla viktiga turneringsfrågor och bestämmer vad man får ta ur IA :)
Vill du vara med?
Kanske. Det är ganska mycket jobb med fantasy-mallen, men jag sk fundera på det. Komp är ju alltid kul :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Necron rules?

Inlägg av Snot »

kombat skrev:Förhoppningsvis slipper vi den här hemska rt-mallen i 6th och jag hoppas också att swfaq blir mindre invasiv och kontrollerande och verkligen bara tar upp det som behövs liknande inat
Inat är ett bibeltjockt dokument med ganska många errator, Swefaq är ett par sidor som mest handlar om vilka units man får spela med och vart man ska köpa dom...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Necron rules?

Inlägg av Jochen »

Katarsis skrev:Det är ganska enkelt, jämför följande armélistor och se om du tycker att de diffar i komp:

Lista 1
Elites
4 Wolf Guards med Power Fist & Combi-melta

Troops
5 Grey Hunters i Rhino
5 Grey Hunters i Rhino
5 Grey Hunters i Rhino
5 Grey Hunters i Rhino

Lista 2
Troops
5 Grey Hunters med Wolf Guards med Power Fist & Combi-melta i Rhino
5 Grey Hunters med Wolf Guards med Power Fist & Combi-melta i Rhino
5 Grey Hunters med Wolf Guards med Power Fist & Combi-melta i Rhino
5 Grey Hunters med Wolf Guards med Power Fist & Combi-melta i Rhino

Lista ett är bygd enligt "välj enhet för Wolf Guards innan varje match"-varianten och lista två är byggd enligt SVFAQ-varianten. Lite 1 kan antingen vara ganska kass i och med en gående enhet dyra Wolf Guards eller så kan den vara ganska bra med fyra enheter Grey Hunters i Rhinos med Wolf Guards med bra kittning. Lita 2 är alltid vad den är och går därmed att kompa.
Katarsis, jag ser inte riktigt din poäng har, eller ja alltså jo det är klart det blir lättare att kompa om man bestämmer saker i förväg... men nu verkar båda "armeerna" ha exakt samma komp. Vad är poängen då? Varför skulle man inte få sätta ut dem som man vill?

Om tanken är att en WG unit INTE ska få så hög komp fast den är "dålig", varför har ni inte gjort om kompen på WG entryn?
Eftersom ni vart med och gjort kompmallen så får ni hemskt gärna förklara hur tankarna ni visar nu reflekteras i kompmallen.

Jag har fortfarande inte sett ett enda motargument till varför det inte borde få göras före matchen förutom:
"det går inte att kompa annars" och "vi vill inte att enheten wolfguards där varje modell har en fist ska få en helt skev komp om det går att undvika."
Och så kollar man i kompmallen och ser att det är ju precis så det ser ut nu.

Sen angående Necrons, det blir nästan ett annat spel med den armen om man får flytta runt sina killar. Ni har även kompat crypteksen helt oberoende av vart de tar vägen, jag vet inte om det är för att codexen är ny och ni inte har hunnit stirra ner alla combos än eller om ni bara kände att det var whatever.
Inkonsekvensen mellan crypteks och wolf guards hänger jag alltså inte riktigt med på eftersom de är exakt lika, speltekniskt sett (pre gear o skills).
Efter skills o gear påverkar WG spelet i mindre utsträckning än en cryptek, by far. Ändå är kompen lagd som om det vore tvärt om.

Jag börjar känna att det är brist i kommunikationen här för vi verkar bara sitta och upprepa saker.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Necron rules?

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller med dej om att WG kompen är kass, men tanken är vettig. Jag tycker att det blir enormt mycket lättare att kompa och sparar tid i matcherna om man har fördelat ut dom på armé-listan (vilket också är innan matchen).

Dock tycker jag inte att det är katarsis som upprepar sig, utan det är du.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Necron rules?

Inlägg av Jochen »

Mja jo det är klart jag upprepar mig (även om jag försöker formulera om det för att bli förstådd) om jag bara får samma svar igen, det var dock inte bara från katarsis. Men jag skrev även varför i förra inlägget också så låter bli en repeat igen här ;)
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2998
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Necron rules?

Inlägg av imp »

För mig ligger problemtet med WG inte så mycket i kompen, det är mest att jag, när jag möter dem, själv måste hålla koll på var de hamnade (om det inte står i listan).

Jag har bara mött SW med mycket WG i en match, utanför turneringar, de var inte utplacerade i listan. Under matchen placerades 7 av 6 st ut, visserligen ett misstag från min motståndare, men sånt händer. Dessutom så har jag sett matcher där WG med combi-melta alltid råkat hamna i de enheter där de är effektivast, även om de borde varit på andra ställen. Att det händer i friendly games spelar kanske ingen större roll (förutom möjligtvis för matchens utgång), men att ens möjligheten skulle finnas på turneringar låter inte så kul tycker jag.

Sen så är, som tidigare sagts, 40k inte ett turneringsspel, därför måste det anpassas för turneringar. Sånt som ska ske innan slaget brukar behöva hända innan turneringen istället.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Necron rules?

Inlägg av Jochen »

I agree indeed, combivapen problemet råkar man fan ut för vart man än är..
Wysiwyg och skylla sig själv kan man köra med där, låter kanske hårt men då är det upp till spelaren själv att ta hant om sitt kladd och man kan calla shenanegans på skiten om de försöker mygla. Sen är man sällan benhård i en match men det går ju att ge dem valet, modell död eller stå där den är + wysiwyg.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2998
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Necron rules?

Inlägg av imp »

Tja, men då har man ju problemet med att de dör och poppar upp i en annan enhet (kanske där de borde varit från början). Att själv behöva hålla koll på en sån sak är inte alltid så enkelt, plus att det blir himla tråkigt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Necron rules?

Inlägg av Jochen »

Nä men jag menade wysiwyg för combivapen, det finns ju modeller för det, då kan de ju inte bara dyka upp någan annan stans.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2998
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Necron rules?

Inlägg av imp »

Klar de kan, om det inte står i vilken enhet de ska vara.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar