Special weapons i närstrid (Eldrad i detta fallet)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Gustav

Re: Special weapons i närstrid (Eldrad i detta fallet)

Inlägg av Gustav »

Calgar med fist, fist, power weapon.

Detta är en jättegammal diskussion som aldrig sett någon riktig lösning. Egentligen finns det ingen regel för mer än två närstridsvapen så man måste hitta på lite själv för att komma till en lösning oavsett.
Så svaret är att det inte finns något svar (i reglerna).

Däremot spelar jag helst som INAT då jag definitivt tror att det är RAI.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Calgar borde få en extra attack när han slår med fistar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag håller med om att det inte finns något ordentligt regelstöd för mer än två vapen, men jag tror det är menat att man får välja vilka två vapen man vill slåss med varje runda.

Så Calgar får en extra attack med fistarna.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Staven är INGET regeltekniskt close combat weapon, det är lika lite ett close combat weapon som en bolter. Eftersom staven inte säger att det är ett close combat weapon eller ett one-handed weapon så kan det inte ge bonus attack i närstrid.

Exakt, eftersom staven inte säger att den är ett närstridsvapen alls så bör den räknas som wargear som bara påverkar hur hans attacker med hans övriga vapen fungerar :)

Eftersom alla argument emot att det ska bli +1A baseras på att saker ska uttryckligen stå så anser jag dessvärre att ovanstående är ett slående argument. Det framgår inte hur hans stav är ett vapen, det står bara Weapon, det kan lika gärna vara shooting för allt vad den asflummiga texten menar.

Men som sagt, allt i tråden upprepas bara, så det är lika bra att låta antingen SWEFAQ och/eller TO's avgöra frågan.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag har funderat på detta ett bra tag, och kollat runt lite på vad folk i europa och på andra sidan pölen tycker.
Den enda slutsatsen jag lyckats dra var att det är ungefär lika många som tycker båda delarna. Jag har kört med +1A (för pistol och valfritt extravapen) men innan det kommer någon form av officiellt besked så vet i sjutton vilket som är rätt.

Och som vanligt, med tanke på att 6'ed verkar vara runt hörnet så lär vi nog få vänta på både codexfaqs och regelfaqs från GW.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Jag tror att man kan hitta mycket av problematiken ligger i formuleringen i kapitlet
FIGHTING WITH TWO SINGLE-HANDED WEAPONS
"Some models are equipped with two single handed weapons they can use in close combat..."

Det är väl inget som säger att equipped i det fallet inte innebär "håller i händerna". Alltså oavsett hur många vapen man har på ryggen, hölstret eller någon annanstans. Om man väljer att se på innebörden på det sätt undviker man helt problemställnigen. Inför varje närstridsfas får spelaren välja vilka två vapen modellen använder, läs i tabellen och se hur det påverkar närstridedn och se glad ut.

EDIT: Alltså, (I min mening) kan man läsa ordet equipped både som något man har med sig i bagaget och något man faktiskt håller i handen.

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Q: What weapons count as single-handed weapons for
the purposes of gaining additional attacks in close
combat? (p37)
A: All pistols, close combat weapons and any weapons
that are specifically stated as single-handed weapons in
their rules.

Witchblade är ett cc-vapen.
Staven är inget cc-vapen eller specificerat 1h vapen.

så slår man med witchblade får man +1A , slår man med staven får man det inte. Eller är det fortfarande struligt?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Men mina herrar kolla in FAQ för TYcho som har Dead mans HAnd. Det är en wargear som han slåss med MEN det räknas inte som ett vapen och ger därför inte en extra attack. Samma här.

Q: Is Tycho’s Deadman’s Hand an additional close
combat weapon? (p41)
A: No.

Formuleringen är samma på båda. Det är ett wargear dom slåss med.

I fallet ELdarad så kan han välja att slåss med witchblade+pistol och få en extra attack eller staven och inte få det men ignorerar armoursaves.

På samma sätt som Calgar kan slåss antingen med powersword med 4 attacker eller två powerfists med 5 attacker.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

cadelin skrev:Men mina herrar kolla in FAQ för TYcho som har Dead mans HAnd. Det är en wargear som han slåss med MEN det räknas inte som ett vapen och ger därför inte en extra attack. Samma här.

Q: Is Tycho’s Deadman’s Hand an additional close
combat weapon? (p41)
A: No.

Formuleringen är samma på båda. Det är ett wargear dom slåss med.

I fallet ELdarad så kan han välja att slåss med witchblade+pistol och få en extra attack eller staven och inte få det men ignorerar armoursaves.

På samma sätt som Calgar kan slåss antingen med powersword med 4 attacker eller två powerfists med 5 attacker.
Detta tror jag också är rätt sätt att se på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

I swefaq-gruppen har nu konsensus blivit följande:

I fallet Eldarad så kan han välja att slåss med witchblade+pistol och få en extra attack och inte ignorera armour saves eller staven och bara få en attack men ignorerar armoursaves.

Skriv svar