chaos dreadnought

Regelfrågor och förslag på husregler
RobinF

Re: chaos dreadnought

Inlägg av RobinF »

Alltså, jag har läst, och läst igen reglerna för hur man drar Line of Sight, och (sida 16 i tjockeboken), och jag hittar inte någonstans att någon modell över huvud taget skulle ha 360 graders LoS. Även infanteri ska man gå ner bakom och titta via dess "ögon". Det står ju även att man får pivota dem i shootingfasen om de inte skulle peka mot fienden.

Kommer argumenten om 360 graders LoS från 4th eller?

eldrak

Inlägg av eldrak »

In the grim future of 40k, there is no vrida på huvudet.

daskad

Inlägg av daskad »

vrida på huvudet kan man, men såvitt jag vet finns det inte många som kan vrida det 360 grader.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Arioch

Inlägg av Arioch »

Jag har, utan regelbok i knät, för mig att det står nånstans (som allt annat viktigt) att fordon ser med hull. Kanske inte riktigt 360 om det är hull men det borde, om jag nu minns rätt, gälla som 360.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

RobinF skrev:Alltså, jag har läst, och läst igen reglerna för hur man drar Line of Sight, och (sida 16 i tjockeboken), och jag hittar inte någonstans att någon modell över huvud taget skulle ha 360 graders LoS. Även infanteri ska man gå ner bakom och titta via dess "ögon". Det står ju även att man får pivota dem i shootingfasen om de inte skulle peka mot fienden.

Nej, wordingen på sidan 20 i 4th editionboken var då väldigt snarlik den som finns nu, i hur man drar line of sight för modeller. För fordon på sidan 64
drar man line of sight precis som man gör nu.

Det problematiska i den här diskussionen är att begreppet "visible" inte är tydligt definierat i spelreglerna. Vi vet inte vad visible är och man kan bråka hur mycket som helst om infiltrerande gubbar bakom chos dreads i 20+ sidor utan att med säkerhet veta vad codexförfattarna menar.

I mitt tycke är det inte spelmässigt helt orimligt att man likställer visible med att dra line of sight från pipan vilket man gör för fordon. Fast om en chaos spelare hade kunnat styra firefrenzy lite grann så hade det varit alldeles för roligt.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

RobinF skrev:Alltså, jag har läst, och läst igen reglerna för hur man drar Line of Sight, och (sida 16 i tjockeboken), och jag hittar inte någonstans att någon modell över huvud taget skulle ha 360 graders LoS. Även infanteri ska man gå ner bakom och titta via dess "ögon". Det står ju även att man får pivota dem i shootingfasen om de inte skulle peka mot fienden.

Att du får vrida modellen kanske "representerar" att man faktiskt kan vända på sig och hävda 360 graders LoS.

Med formuleringen "att se genom modellens ögon" tror jag mest syftar på höjdledes från bordet. Om inte får man ju akta sig så att man inte modellerar figurer så de tittar nedåt e.dyl. Då kan man ju hävda att han inte ser alls. Han tittar ju rätt ner i backen. Han kan därför inte dra line of sight till någon fiendemodell alls... Han kanske kan titta "under lugg" på någon på sin höjd... ;)

Jag tror det står någon annanstans i regelboken (ska leta) att man ska ges stor frihet när man monterar och konverterar sina modeller och att det inte ska ha någon större spelteknisk betydelse...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Med risk för att vara alldeles för utsvävande: Hur rimligt känns det att ett fordon bara skulle se med sina vapen? En rhino skulle då i normalfaller bara se 45grader rakt fram och om storm/twin-boltern blir bortblåst skulle den då inte se alls?!

Om man bara ser det vapnen pekar på skulle man dessutom inte ens behöva vrida sig i 98% av fallen, vilket jag tolkar som att andemeningen är att man ska snurra mot det närmsta som inte står bakom en vägg eller liknande.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

RobinF

Inlägg av RobinF »

kelaino skrev:Med risk för att vara alldeles för utsvävande: Hur rimligt känns det att ett fordon bara skulle se med sina vapen? En rhino skulle då i normalfaller bara se 45grader rakt fram och om storm/twin-boltern blir bortblåst skulle den då inte se alls?!

Om man bara ser det vapnen pekar på skulle man dessutom inte ens behöva vrida sig i 98% av fallen, vilket jag tolkar som att andemeningen är att man ska snurra mot det närmsta som inte står bakom en vägg eller liknande.
Uh, behöver den se något om den inte har några vapen? :|

RobinF

Inlägg av RobinF »

Röde skrev:

Att du får vrida modellen kanske "representerar" att man faktiskt kan vända på sig och hävda 360 graders LoS.

Med formuleringen "att se genom modellens ögon" tror jag mest syftar på höjdledes från bordet. Om inte får man ju akta sig så att man inte modellerar figurer så de tittar nedåt e.dyl. Då kan man ju hävda att han inte ser alls. Han tittar ju rätt ner i backen. Han kan därför inte dra line of sight till någon fiendemodell alls... Han kanske kan titta "under lugg" på någon på sin höjd... ;)

Jag tror det står någon annanstans i regelboken (ska leta) att man ska ges stor frihet när man monterar och konverterar sina modeller och att det inte ska ha någon större spelteknisk betydelse...
Japp, det stycket står under TLOS, syftar på att man ska få bygga häftiga vingar och stora banér utan att det ska vara kass på spelbrädet (eftersom man inte får dra LoS till dem).

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

RobinF skrev:
kelaino skrev:Med risk för att vara alldeles för utsvävande: Hur rimligt känns det att ett fordon bara skulle se med sina vapen? En rhino skulle då i normalfaller bara se 45grader rakt fram och om storm/twin-boltern blir bortblåst skulle den då inte se alls?!

Uh, behöver den se något om den inte har några vapen? :|
te.x. för att inte köra in i en vägg/över sina kompisar/mm därav min kommentar att jag kunde vara utsvävande. Min logik bygger på att om den ska se tillräkligt för att kunna köra, så bör en dread likaledes kunna se för att promenera och då även se för att motiveras att vrida sig och skjuta.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar