Razorback torn/vapen

Regelfrågor och förslag på husregler
EyeGuy

Re: Razorback torn/vapen

Inlägg av EyeGuy »

DHettNeck skrev:Så du menar på riktigt att ett fordon kan skjuta på mej, men att jag sen inte kan skjuta tillbaka för att jag bara ser vapent?

Lycka till med att få igenom det på en turnering ;)
Jag hörde om ett exempel från en turnering när en enhet stod bakom en Rhino och inte fick skjuta på en enhet som stod på andra sidan (ingen LOS från gubbens huvud till fienden), men blev själv beskjutna av enheten (fötterna/benen syntes under rhinon). Dom fick cover-save såklart. (;

Återberättat i andra hand, så ta det med en nypa salt. Men jo, ibland så tillåts saker som inte verkar logiska/vettiga även på turneringar.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Yautja skrev:
DHettNeck skrev:Så du menar på riktigt att ett fordon kan skjuta på mej, men att jag sen inte kan skjuta tillbaka för att jag bara ser vapent?
Nej, om du bara ser gun barellen. De flesta gun barrels brukar sitta fast i nånting och om gun barrelen står pekad mot dig efter det har skjutit på dig så borde du kunna se det gun barrelen sitter fast vid.

Är det rent spontant nån situation du tänker på när motsatsen kan uppstå?

I så fall ja, då menar jag på riktigt att ett fordon kan skjuta på dig, men att du inte kan skjuta tillbaka för att du bara ser gun barrelen. :)
DHettNeck skrev:Lycka till med att få igenom det på en turnering ;)
Är det en utmaning :roll: ?
Det som står på sidan du nämnde var att man måste se hull/turrets. Så enligt regleboken får man inte ens skjuta på en sponson eller en stormbolter på rhinon då den inte är turret mounted ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Yautja

Inlägg av Yautja »

DHettNeck skrev:Det som står på sidan du nämnde var att man måste se hull/turrets. Så enligt regleboken får man inte ens skjuta på en sponson eller en stormbolter på rhinon då den inte är turret mounted ;)
Bra att vi är överrens 8-)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Halvar

Inlägg av Halvar »

en sponson är väl en del av hull? precis som vingarna man tydligen kan hoppa ut från.

och nog kan jag komma på tillfällen då en land raider använder sin PotMS för att skjuta sin laserkanon åt sidan på ett fordon och en helt annan enhet då ser mynningen av denna kanon sticka ut bakom en vägg. oftast spelar jag själv med fler än en enhet, åtminstone i en halv motståndarrunda.
Ja' än't bittä'!

spankedsurfer

Inlägg av spankedsurfer »

Så...

Sponsons: del av hull eller inte?

Kan jag dra LOS till "lådan" som själva vapnet är mountad i (imo själva sponsonen)?
Kan jag stå närmre än 1" från en fiendes sponson?

Vet vad som gäller på tex deathrolla och dozers, man ignorerar dem i sådana fall.. Men de är optional wargear, en landraiders sponsons är ingen optional wargear och borde därför räknas som permanent del av hull?

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Du kan se alla delar av lådan som inte är pipor (gun barrells). Pipor blockerar heller aldrig sikt (jämför: vingar). Du kan stå inom 1" ifrån pipor, men inte inom 1" från någon annan delar av vapnet. Om vapnets vinkling spelar roll för huruvida det syns eller ej bör det riktas framåt "i utgångsläge".
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar