Los från psyker dreads?
Re: Los från psyker dreads?
Nja..Inat har passat på att göra dreadden bättre till femte versionen genom att ändra reglerna och syftet med den skrivna regeln för chaos dreadnoguht genom att säga att man kollar LOS först och sedan vänder sig mot målet medan i reglerna så vänder du dig mot målet och sen kollar LOS för vapnen. Dreadnoughts vänder sig först mot sitt mål, d v s att i shooting phase så har de 360 grader LOS och sedan kollar man LOS från vapnet och antar 45 grader. Så i slutändan tycker jag nog att labbe dreadden faktiskt har 360 graders LOS men måste pivota mot sitt mål och då tycker jag att man antar ögonen på dreadden.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag håller i grund med, men nu uppstår problemet i att om fordon har 360 graders faktisk LoS och inte ett specialfall som gäller mot infiltratörer så blir den nuvarande nackdelen för dreads med Rage och Crazed lika mycket sämre som det blir en direkt fördel för den "nya" sortens psyker-dreads.
Om det ska fortsätta spelas som nackdel fram tills annat har fastslagits bör Librarian Furiosos enbart få använda psychic shooting attacks från sarkofag och/eller force weapon.
Nu har jag ingen 4th ED-regelbok i närheten, men hur fungerade LoS och fordon/walkers där?
Om det ska fortsätta spelas som nackdel fram tills annat har fastslagits bör Librarian Furiosos enbart få använda psychic shooting attacks från sarkofag och/eller force weapon.
Nu har jag ingen 4th ED-regelbok i närheten, men hur fungerade LoS och fordon/walkers där?
Om man nu väljer att "skjuta" psy från force weapon innebär då det att om man destroyar den armen att han inte kan magia:)?=
Tror vi drar väl höga växlar här! Är väl bara att köra en psy attack precis som en shooting attack, om jag nu minns rätt du ser med hela hullet och pivotar dej för att skjuta.
Skapa inte problem, bli dem
Tror vi drar väl höga växlar här! Är väl bara att köra en psy attack precis som en shooting attack, om jag nu minns rätt du ser med hela hullet och pivotar dej för att skjuta.
Skapa inte problem, bli dem
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Fast du bör göra en skillnad på walkers och övriga fordon samt på LOS för vapen och fordon. I grund borde ett fordon egentligen ha 360 grader LOS. Men vapnen har det inte. Och walkers vänder på sig mot sitt mål innan man kollar LOS för vapnen så de har samma LOS som infateri.
Jag är inte riktigt med på hur rage blir förändrat. Walkers har alltid varit tvungna att flytta mot närmsta fienden. Rage för walkers är densamma som för toughness figurer. Då båda får vända sig i både movement och shooting phase och om walkers har samma siktlinje-regler (utom för dess vapen) som infanteri så tror jag ingen någonsin har spelat det som att infanteriets LOS inte är 360 grader.
Jag är inte riktigt med på hur rage blir förändrat. Walkers har alltid varit tvungna att flytta mot närmsta fienden. Rage för walkers är densamma som för toughness figurer. Då båda får vända sig i både movement och shooting phase och om walkers har samma siktlinje-regler (utom för dess vapen) som infanteri så tror jag ingen någonsin har spelat det som att infanteriets LOS inte är 360 grader.
Det är där det knepiga kommer in. Iom att den enda LoS som beskrivs hos fordon, inklusive walkers, är deras vapen kan man argumentera att deras LoS enbart är deras vapen. I och med att man kontrollerar Rage och Crazed i början av movement phase, dvs innan man förflyttar sig, skulle de då enbart kunna rage:a mot fiender rakt fram (+- 45 grader). Att walkers får vända sig i shooting och inte bara i movement gör inte att de per automatik har samma 360 graders LoS som infanteri, utan enbart att de har det extra valet att skjuta på en annan enhet än vad de först planerat för i deras movementfas.egge skrev:Fast du bör göra en skillnad på walkers och övriga fordon samt på LOS för vapen och fordon. I grund borde ett fordon egentligen ha 360 grader LOS. Men vapnen har det inte. Och walkers vänder på sig mot sitt mål innan man kollar LOS för vapnen så de har samma LOS som infateri.
Nu ska man förvisso inte dra in hur verkligt något är i spelet, men jag skulle inte se något direkt problem i att ett fordons vapen är deras LoS och ingenting annat; så det skulle vara fritt fram att infiltrera bakom vissa fordon. Det är dock en högst subjektiv åsikt som säkerligen skulle förstöra mer än vad det skulle tillföra.
Har alltid trott att alla har LoS på 360 men att fire arc sen kan göra att du inte kan skjuta även om du ser.
Seriöst jag ser inte riktigt problemet.
Seriöst jag ser inte riktigt problemet.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Så nu är folk oense igen...
För min del är det inte så noga egentligen, så länge folk är överens. Kan man skjuta varifrån som helst på hullet så kommer jag givetvis att utnyttja det, men om folk tycker sarkofagen så har jag inga problem med det.
Vad kommer att gälla på SSK?
Om man kan skjuta från varifrån som helst på hullet eller bara från sarkofagen kommer ju att spela väldigt stor roll för hur man spelar med den eftersom det avgör om man kan skjuta från cover eller inte.Arioch skrev:Seriöst jag ser inte riktigt problemet.
För min del är det inte så noga egentligen, så länge folk är överens. Kan man skjuta varifrån som helst på hullet så kommer jag givetvis att utnyttja det, men om folk tycker sarkofagen så har jag inga problem med det.
Vad kommer att gälla på SSK?
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Lösningen är att ha wings och might/shield som alla andra, så slipper du problemet... 
Själv tycker jag att skjuta från sarkofagen känns väldigt RAI, naturligt och tillräckligt regelmässigt.
Själv tycker jag att skjuta från sarkofagen känns väldigt RAI, naturligt och tillräckligt regelmässigt.
Orsaken som jag ser är att endast undantagen skall gälla för fordon. Annars får man följa reglerna som är beskrivna i grundreglerna. Fordonsreglerna skall alltså användas tillsammans med de övriga reglerna om inte fordonsreglerna säger annat. Det innebär att man får mäta förflyttningen och sedan välja flytta åt ett annat håll, dem måste hålla sig borta 1" från fienden e t c.Det är där det knepiga kommer in. Iom att den enda LoS som beskrivs hos fordon, inklusive walkers, är deras vapen kan man argumentera att deras LoS enbart är deras vapen. I och med att man kontrollerar Rage och Crazed i början av movement phase, dvs innan man förflyttar sig, skulle de då enbart kunna rage:a mot fiender rakt fram (+- 45 grader). Att walkers får vända sig i shooting och inte bara i movement gör inte att de per automatik har samma 360 graders LoS som infanteri, utan enbart att de har det extra valet att skjuta på en annan enhet än vad de först planerat för i deras movementfas.
Det kan också märkas att infanteri inte heller har sin LOS beskriven utöver att de går efter modellens ögon. Men ingen kör att de endast får rage:a mot den fienden de ser innan de vänt sig. Dreadnoughts har exakt samma LOS regler utöver att dess vapen har extra LOS regler. Men det finns inget som säger att Dreadnoughts LOS blir ersatt utav vapnens LOS. Det stå bara att vapnen är ett extra tillägg för fordonets vapens LOS. Då infanteri och Walkers har samma regler för siktlinje så ser jag inte att walkers inte skulle ha 360 grader LOS på det sätt som man spelar med för infanteri.
Så i grund anser jag att dreads har samma LOS som infanteri. Det betyder att du utgår från det som du definierar som ögon och sedan vänder dreadden dit den skall skjuta. Jag tycker då samtidigt att man kör med TLOS och inte några töntiga 45 grader synvinkel. Ser den i en viss vinkel så ser den.
Slutsats (för mig): Så om Mortarion kör med att hans skytte utgår från ögonen och sedan 45 graders synvinkel från huvudet så har han alltså mer än väl tillfredsställt mitt anala regelsynsätt. Frågan är dock mindre viktig för mig och jag hade faktiskt köpt att han kan skjuta med baken på dreadden så länge jag är beredd på vad som gäller.
Om man bara kör på vad som känns vettigt och skiter i regelstöd för det (eftersom reglerna uppenbarligen inte är skrivna för den här situationen) så tycker jag att det rimligaste känns som att man skjuter från ögonen och har typ 170 graders fire arc, dvs så mycket som man kan dra LOS från ögonen utan att någon del av dreaden blockar.
Känns det OK?
Känns det OK?