Psychic Shooting attacks???

Regelfrågor och förslag på husregler
Kerrai

Re: Psychic Shooting attacks???

Inlägg av Kerrai »

Seregon skrev: Det är dock i FAQ:en att man måste sikta kraften på en specifik modell, och därefter lägga ut linjen. För att lyckas träffa den targetade modellen bör man således behöva klara ett to hit roll.
I vilken av FAQ:arna siktar man med lansen? RAI bör ju ändå vara att dom träffas automagiskt när man dragit sin linje, så som det står i boken

Så dumt av både GW och folk i allmänhet, GW släpper en regelförklaring (som igentligen inte förklarar något fullt ut) och som sedan är lätt att överanalyseras och det gör sedan folket åt dem.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Kerrai skrev:
Seregon skrev: Det är dock i FAQ:en att man måste sikta kraften på en specifik modell, och därefter lägga ut linjen. För att lyckas träffa den targetade modellen bör man således behöva klara ett to hit roll.
I vilken av FAQ:arna siktar man med lansen? RAI bör ju ändå vara att dom träffas automagiskt när man dragit sin linje, så som det står i boken

Så dumt av både GW och folk i allmänhet, GW släpper en regelförklaring (som igentligen inte förklarar något fullt ut) och som sedan är lätt att överanalyseras och det gör sedan folket åt dem.
Ingen. Det är i codexen; enbart saker som specifikt säger att de träffar automatiskt, träffar automatiskt. Blood Lance säger inget sådant, alltså måste man träffa först.

FAQ:en att man måste sikta på en modell är för Jaws och finns i SW FAQ.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag förstår verkligen inte vart man får saker att man inte behöver slå to hit rolls för att det finns en linje. nästa gång jag lägger ut mina små och stora blasts ska jag hävda att de inte behöver slå scatter för att det inte står specifikt på de vapnen att de behöver slå to hit rolls.

vibro-cannons säger oss exakt hur linjevapen skall hanteras!
Ja' än't bittä'!

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Halvar skrev:vibro-cannons säger oss exakt hur linjevapen skall hanteras!
För att hänvisa mot en 4ed codex har alltid funkat bra i svenska 40k världen?

Det står ju "in the lance path suffers a hit" Vilket kan läsas som "hits targets automatically" fast skrivet med andra ord.

Men man får väll vänta och se om dom kan förklara vad dom verkligen menar, RAI är förmodligen "hit automatically" om man läser in sig på Blood Lance/Jaws
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Från 40k Rulebook FAQ v1.3

Q: What psychic powers count as psychic shooting attacks? (p50)
A: Any psychic power with a profile like that of a ranged weapon (i.e. has a range, strength and AP value) and any psychic power that specifically states that it is a psychic shooting attack.

Q: Do psychic shooting attacks need to roll to hit? (p50)
A: Yes.
Hur går ovanstående att misstolka på något sätt?

ALLA psychic shooting attacks MÅSTE slå to hit, om det inte uttryckligen i regeln säger att de träffar automatiskt.

För både Jaws och Lance gäller således följande:
1. Välj ett mål (för Jaws en enskild figur, för Lance en enhet).
2. Roll to hit.
3. Dra en rak linje genom målet.
4. Resolva effekten.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Seregon skrev:Hur går ovanstående att misstolka på något sätt?

ALLA psychic shooting attacks MÅSTE slå to hit, om det inte uttryckligen i regeln säger att de träffar automatiskt.
Jag funderar mest på hur man ska tolka "Any psychic power with a profile like that of a ranged weapon (i.e. has a range, strength and AP value)".

Jaws har range, inte styrka, och ingen AP. Vilket inte alla vapen har heller iofs. Det finns iaf möjlighet att tolka det på fler än ett sätt menar jag.

Hur är t.ex. Doom och Guide definierade, dom har ju en range, ingen styrka, och ingen AP?

Det är inte så att jag gråter bloder om Jaws måste slå to-hit, tycker bara det är en störig formulering av GW. Tycker det är för jäkla ofta dom skriver lite för avslappnat, å sen kommer internet-tornadon igång.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Asplund skrev: Hur är t.ex. Doom och Guide definierade, dom har ju en range, ingen styrka, och ingen AP?
De är inte heller definerade som en psychic shooting attack. Eldritch Storm däremot behöver slå to hit (om jag inte missat att det specifikt står annat på Farseer:ens regler).

Yautja

Inlägg av Yautja »

Asplund skrev:
Seregon skrev:Jag funderar mest på hur man ska tolka "Any psychic power with a profile like that of a ranged weapon (i.e. has a range, strength and AP value)".

Jaws har range, inte styrka, och ingen AP. Vilket inte alla vapen har heller iofs. Det finns iaf möjlighet att tolka det på fler än ett sätt menar jag.
Om du läser vidare vad det står efter det, "and any psychic power that specifically states that it is a psychic shooting attack."

och under Jaws "as a psychic shooting attack"

""Any psychic power with a profile like that of a ranged weapon (i.e. has a range, strength and AP value)" är alltså, för Jaws del, helt irrelevant.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag är övertygad, men slår man ett separat tohit för varje modell man vill "jawsa" eller ett bs slag för alla?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Snot skrev:Jag är övertygad, men slår man ett separat tohit för varje modell man vill "jawsa" eller ett bs slag för alla?
Ett för alla, iom att du bara siktar på den första. Resten är bonus så att säga.

Skriv svar