Combat Squads?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Combat Squads?

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:
Gonka Koff skrev:Nä, det står ju " the player must specify if any transport vehicle in reserve is carrying any of the infantry units and/or independent characters in reserve". Det undantar ju inte dedicated transports på något vis.
"Remember that a dedicated transport can only be deployed, and consequently can only be kept in reserve, either empty or transporting the unit it was selected with (plus any independent characters).

Att man deklarerar att enheten reservar tillsammans med sitt fordon hindrar alltså inte att de delas upp i combat squads när de väl deployas. Undantaget är drop pods som inte får combat squadda förrän efter podden har landat på bordet.
En enhet kan aldrig reserva tillsammans med ett fordon, den kan bara reserva i ett fordon, och de slår då ett gemensamt reserve-slag. Reglerna är desamma oavsett om fordonet är en Dedicated Transport eller inte, det som skiljer dem åt är att Dedicated Transports har begränsningar på vem som får sitta i det när man deployar/reservar.

daskad

Inlägg av daskad »

Får Man combat squadda en GK termie squad och deepstrika ena och gå in med andra? dvs reservera hela men deepstrika ½ Har läst tråden 2 gånger och itne riktigt säkert än
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

daskad skrev:Får Man combat squadda en GK termie squad och deepstrika ena och gå in med andra? dvs reservera hela men deepstrika ½ Har läst tråden 2 gånger och itne riktigt säkert än
Eftersom du bestämmer hur du ska komma in med en enhet så fort du sätter den i reserv, men väljer att splitta den först när den kommer in så är det omöjligt att göra så.

Själv röstar jag för att man ska gå tillbaka till den gamla swefaqs tolkningen där man kunde compat squada hur man ville under deployment-fasen, vilket är mycket enklare och smidigare.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

SWEFAQ-tolkningen att man kan combat squada innan deployment och från den punkten så är det olika enheter är lätt bäst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Vore ju fint att kunna sammanfatta det till dom som inte orkade/orkar läsa igenom allt för att veta hur det ska fungera.

Det jag kan läsa i regelboken är att man måste förklara vilka enheter som ska komma in samtidigt, vilka IC som ska vara i vilka grupper, osv osv.
Och allt detta enbart för att slå när enheten ska deployas, och säger ingenting om hur du deployar dom.

Och som Zurken sa går inte exemplet sen tidigare då man måste bestämma när man sätter en enhet i reserv är om enheten ska använda någon av special reglerna: Deep Strike, Infiltrate eller Scout.

Vad jag är osäker på just nu är regeltolkningarna för att dela på en grupp som sitter i ett fordon.
Vad gäller fordon med gubbar i så måste den innehålla enheten den kom in med. Om enheten delas, så räknas den som två enheter, men det är upp till dig att avgöra vilken enhet som är "grundenheten" och vilken som är den nya. Den nya enheten måste lämna fordonet eftersom två enheter inte får vara i ett fordon samtidigt.

Så hypotetiskt med min tolkning:
Du skulle kunna ta en 10-manna grupp med marines, sätta dom i en Land Raider och slänga "enheten" i reserven. Du slår då ett reservslag för båda enheterna, men den fungerar ungefär som en enhet fram till deployment.
När deployment ska ske skulle du kunna dela upp gruppen i combat squads och deploya dom enskilt (dock måste en av dom vara kvar i fordonet) och när deployment är klart har tre enheter.

Vad gäller dedicated transports tillhör den redan enheten, oavsett om du väljer att ha några modeller i den eller inte. Valet för om den ska vara tom eller transportera enheter måste dock göras när du sätter den i reserv.
"Remember that a dedicated transport can only be deployed, and consequently can only be kept in reserve, either empty or transporting the unit it was selected with (plus any independent characters)."
Dvs, ungefär likadant som Land Raidern ovan alltså. Du väljer om den ska vara tom eller inte när du slänger in den i reserven. Enda skillnaden är att endast ett reservslag görs för enheten oavsett innehållet (eller avsaknad därav) i transporten.

Vad gäller en enhet som använder en av tidigare nämnda regler så förhindrar inte regeln att du delar gruppen i combat squads. DOCK måste dom deployas på samma sätt och samtidigt. Du kan alltså inte ångra ditt tidigare val.

Edit: Vad gäller fallet med drop pods:
Anta att du har en grupp med droppod som ska deep strika. Om du väljer att dela upp gruppen i combat squads skulle det innebära att du har en grupp som får göra deep strike med sin drop pod, och en grupp som ska göra deep strike utan. Då dom inte kan göra deep strike utan så skulle det bli en konflikt i reglerna och detta är anledningen till att gruppen delas upp efter att deployment/deep strike är gjort.

Någon som hittar några andra regeltolkningar än detta eller något som fortfarande är oklart?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Fast nu hittade du ju på massor med helt egna regler...
EyeGuy skrev:Det jag kan läsa i regelboken är att man måste förklara vilka enheter som ska komma in samtidigt, vilka IC som ska vara i vilka grupper, osv osv.
Och allt detta enbart för att slå när enheten ska deployas, och säger ingenting om hur du deployar dom.

Och som Zurken sa går inte exemplet sen tidigare då man måste bestämma när man sätter en enhet i reserv är om enheten ska använda någon av special reglerna: Deep Strike, Infiltrate eller Scout.
Lite osäker på vad du försöker säga här, men man måste specificera hur de olika enhterna man har i reserve ska komma in. (Från din egen kant, Deep Strike eller Outflank.)
EyeGuy skrev:Vad jag är osäker på just nu är regeltolkningarna för att dela på en grupp som sitter i ett fordon.
Vad gäller fordon med gubbar i så måste den innehålla enheten den kom in med. Om enheten delas, så räknas den som två enheter, men det är upp till dig att avgöra vilken enhet som är "grundenheten" och vilken som är den nya. Den nya enheten måste lämna fordonet eftersom två enheter inte får vara i ett fordon samtidigt.

Så hypotetiskt med min tolkning:
Du skulle kunna ta en 10-manna grupp med marines, sätta dom i en Land Raider och slänga "enheten" i reserven. Du slår då ett reservslag för båda enheterna, men den fungerar ungefär som en enhet fram till deployment.
När deployment ska ske skulle du kunna dela upp gruppen i combat squads och deploya dom enskilt (dock måste en av dom vara kvar i fordonet) och när deployment är klart har tre enheter.
Saknar helt och hållet regelstöd. Vad händer med ICs?
EyeGuy skrev:Vad gäller dedicated transports tillhör den redan enheten, oavsett om du väljer att ha några modeller i den eller inte. Valet för om den ska vara tom eller transportera enheter måste dock göras när du sätter den i reserv.
"Remember that a dedicated transport can only be deployed, and consequently can only be kept in reserve, either empty or transporting the unit it was selected with (plus any independent characters)."
Dvs, ungefär likadant som Land Raidern ovan alltså. Du väljer om den ska vara tom eller inte när du slänger in den i reserven. Enda skillnaden är att endast ett reservslag görs för enheten oavsett innehållet (eller avsaknad därav) i transporten.
En Dedicated Transport är en egen enhet, precis som alla andra transporter. Om man väljer att en enhet ska sitta i en transport så slår man ett gemensamt reserve-slag för både transporten och enheten som sitter i. En Dedicated Transport har en begränsning som säger att det bara är enheter som den är köpt till (plus eventuella attachade ICs) som får sitta i vid deployment eller om den är i reserve, att de påminner om det betyder inte att den har helt egna regler.
EyeGuy skrev:Vad gäller en enhet som använder en av tidigare nämnda regler så förhindrar inte regeln att du delar gruppen i combat squads. DOCK måste dom deployas på samma sätt och samtidigt. Du kan alltså inte ångra ditt tidigare val.

Edit: Vad gäller fallet med drop pods:
Anta att du har en grupp med droppod som ska deep strika. Om du väljer att dela upp gruppen i combat squads skulle det innebära att du har en grupp som får göra deep strike med sin drop pod, och en grupp som ska göra deep strike utan. Då dom inte kan göra deep strike utan så skulle det bli en konflikt i reglerna och detta är anledningen till att gruppen delas upp efter att deployment/deep strike är gjort.
Helt riktigt, eftersom de måste vara en squad medan de sitter i podden så har de getts möjligheten att splitta när de kliver ur.
EyeGuy skrev:Någon som hittar några andra regeltolkningar än detta eller något som fortfarande är oklart?
Som sagts tidigare så fanns det i DA-codexen en uttrycklig begränsning som sa att enheter i reserve inte kunde combat squada. Samma begränsning finns inte i SM-codexen. Istället för att lägga till begränsningen för SM så har GW tagit bort den för DA. Det är alltså förhållandevis uppenbart att man får dela en enhet som ska vara i reserve.

Det har dessutom fördelen att det är väldigt lätt att spela med, det behövs inte en enda specialhittepåregel, och det är så alla redan spelar i Sverige.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

HeadWar skrev:Fast nu hittade du ju på massor med helt egna regler...
Jag gör mitt bästa. (;

Skämt dock.
Det jag tänkte på med uppdelandet av enheten (och exemplet) så var det förutsatt att enheten befann sig i reserv redan och valet med ICs, osv således redan hade gjorts, vilket egentligen var meningen med det första jag skrev (det du var osäker på vad jag ville ha sagt med).

Personligen tycker jag att enheter borde kunna delas upp närsomhelst och hursomhelst, eller iaf nästan (fram tills dom står på bordet).

Anledningen till att jag tjatar om det är för att slippa stöta på en person med RAW syn på det utan att kunna komma med starka argument eller en FAQ mot det.

Ett exempel:
Du har en tiomanna grupp med en dedicated Razorback.
Deployas enheten som vanligt under army deployment kan du dela gruppen och sätta en del i Razorback och den andra utanför.

Det jag är osäker på är dock om det räknas som att 1) enheten blir deployed under Army deployment (även när den ska till reserv), eller 2) först när du sätter ut den på bordet?
1) I första fallet kan du alltså dela på gruppen innan du sätter den i reserv, och sätta ena gruppen i razorback. Detta strider dock helt mot det tidigare sagda om combat squads som ska deep strika med ena delen och gå in med den andra, alternativt tillåts detta om du delar gruppen innan du sätter den i reserven och deklarerar hur dom ska komma in. (Inte som jag tolkat det hela)
2) I andra fallet kommer du inte kunna sätta enheten i sin razorback eftersom din grupp är för stor för att vara i den, och du kan således inte deploya något i din razorback när den kommer från reserven eftersom den enda enheten som får vara i den inte kan det (RAW tolkning?).

Personligen skulle jag tillåta att enheten sätts i razorbacken (även om enheten är för stor), men skulle då säga att enheten måste delas upp i combat squads inför deployment för att få plats, eftersom det först är då enheten får delas. Men, finns det regelstöd för att detta skulle tillåtas under turneringsspel (eller får man se över sin lista helt enkelt)?

Hoppas det förklarade bättre vad jag undrade. Och nu är det bäst jag lägger mig innan det blir fler påhittade eller misstolkade regler, eller konstiga exempel. (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Jony

Inlägg av Jony »

kom ni fram till hur det skulle spelas? :)
skulle vara bra om man kunde veta hur både jag och mina motståndare spelar marine arme'erna på GothCon t ex :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jony skrev:kom ni fram till hur det skulle spelas? :)
skulle vara bra om man kunde veta hur både jag och mina motståndare spelar marine arme'erna på GothCon t ex :)
Om swefaq-gruppen inte går ut med en ruling innan gothcon så kommer jag tvinga fram en ruling på uppropet till gothcon-turneringen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Det enda rimliga är att banna alla arméer som kan combatsquadda.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar