Några frågor om Homers och Icons

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

Re: Några frågor om Homers och Icons

Inlägg av Yautja »

Johannesson skrev:Man borde aldrig få mäta angående fiendens förmågor i förväg, då skulle man exempelvis få mäta för alla Shadow of the Warp innan man kastar en magi mot nids.

Angående egna förmågor är jag inte lika säker. Däremot tycker jag nog (och jag spelar chaos) att ögonmåtta 6" inte är världens svåraste bedrift... (och jag inser att det kan vara viktigt ibland att hamna exakt 6" bort, men ärligt, inte speciellt ofta..)
Fast ur ett regelmässigt perspektiv när det kommer till att mäta förmågor görs ju ingen skillnad på om det är dina egna eller motståndarens så "Aldrig mäta angående fiendens förmågor men kanske sina egna" är irrelevant.

Den relevanta regeltexten är
"In general, players are not allowed to measure any
distance except when the rules call for it (e.g. after
declaring an assault or firing at an enemy, to work out
a rule’s area of effect, when deploying their forces, etc)."
cadelin skrev:vad står det exakt på jammingbeacon sven?
"Enemies wishing to deep strike unto the board within 6" of a Land Speeder Storm scatter 4D6" rather than 2D6"."
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:"Enemies wishing to deep strike unto the board within 6" of a Land Speeder Storm scatter 4D6" rather than 2D6"."
Det är ju faktiskt mycket likt formuleringen för Locator Beacon.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Det ända man behöver fråga sig, ur ett regelperspektiv (och inte ett men-så-har-jag-alltid-spelatperspektiv) är:

Do the rules call for it?

Om dom gör det (Man kanske vill skarva in det under "to work out a rule’s area of effect"). Får man då mäta upp Stormen (dom är det mest snarliggandes exemplet eftersom dess ability är en direkt parallel till Beacan fast tvärtom. Igen; Egen ability eller motståndarens gör ingen skillnad)

Shadow in the Warp, t.ex?

Summoned Lesser Daemons som togs upp är en annan sak, dom har inget annat val än att deep strikea inom 6" från Iconen därmed måste du mäta upp den då reglerna calls for it.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Mätning av CSM demon borde, om man ska följa reglerna, även det begränsas till det minsta nödvändiga. Dvs ställ ut första modellen blint och mät endast den vektorn, knuffa den lite närmare ikonen om det behövs.

Att mäta massa olika vektorer innan man bestämmer sig är att tänja på reglerna.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

ur ett regelmässigt perspektiv står det faktiskt på teleport homers att enheter som teleporterar in och väljer att göra så inom 6" från en modell med homer inte scattrar. detta antyder ju att man kan välja en modell med homer och deepa inom 6" från denna.
jag menar att en analog tolkning av disembark-reglerna för fordon är tillämplig, detta då man ju mäter upp 2" och ställer gubbsen med baserna inom denna gräns.
ur ett regelmässigt perspektiv, alltså.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

skillnaden l3go är ju att du Får deepstrika utanför 6", bara att du behöver också då slå scatter.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ni har väl kommit ifrån grundfrågan.

Vid deepstrike:
Efter man har slagit sin scatterdice och sina 2d6 för att se var man hamnar får man mäta för att se var man kommer innan man väljer att slå om sin scatterdice. Jag hävdar att det är självklart. Man bestämmer var gubben ska hamna innan man ser vad som händer. Och i sagda mening så anser jag att man ska få reda på alla effekter som kommer påverka deepstrike innan man väljer att slå om sin scatterdice.

Detta då inte menat att man ska mäta allting när man sätter ut gubben i förstaläget. Dvs om man ställer ut första modellen inom 6" från en storm så scattrar man extra. Men man mäter det inte förrens man valt att placera ut modellen.
0,02$

Yautja

Inlägg av Yautja »

cadelin skrev:Detta då inte menat att man ska mäta allting när man sätter ut gubben i förstaläget. Dvs om man ställer ut första modellen inom 6" från en storm så scattrar man extra. Men man mäter det inte förrens man valt att placera ut modellen.
0,02$
Jag håller med, men då måste man ju applicera samma restriktion på Locator Beacons och Teleportation Homers? Dvs om man ställer ut första modellen inom 6" från en Beacon så scattrar man inte. Men man mäter det inte förrens man valt att placera ut modellen.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ja absolut

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jag är inne på samma spår.

Skriv svar