IC som lämnar enheter
Re: IC som lämnar enheter
Så länge man faktiskt lämnar enheten, (Dvs inte hoppar 12" ur enheten för att sedan gå ikapp 6" med enheten ICn var med I) så kommer jag tillåta folk att köra iväg hur mycket som helst. Annars är helt plötsligt Big Mek på bike inte lika bra ihop med snikrot längre....
Jag med.cadelin skrev:jag tror jag för en gångs skull håller på magnusMagnus skrev:"While an independent character is part of a unit, he must obey the usual coherency rules. The combined unit moves and assaults at the speed of the slowest model while they stay together." (s48, liten regelbok)
Jag tycker personligen att det ska tolkas som att när dom rör sig som en sammanslagen enhet måste dom följa den långsammaste modellen, men inte när dom ska röra sig separat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Håller även med Magnus
Du vet att en IC inte får lämna sin enhet samma runda som han kommer in från Reserves, eller hur?LillePer skrev:Så länge man faktiskt lämnar enheten, (Dvs inte hoppar 12" ur enheten för att sedan gå ikapp 6" med enheten ICn var med I) så kommer jag tillåta folk att köra iväg hur mycket som helst. Annars är helt plötsligt Big Mek på bike inte lika bra ihop med snikrot längre....
Som turneringsarrangör och regeldomare tycker jag att en IC räknas som en del utav enheten fram tills det att han officiellt har avjoinat den (d.v.s. i slutet utav Movementfasen) och bör därför också följa den långsammaste modellens movement.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det som står är bara att han joinar enheter genom att de enheterna slutar sitt move inom 2" från honom.Katarsis skrev:Som turneringsarrangör och regeldomare tycker jag att en IC räknas som en del utav enheten fram tills det att han officiellt har avjoinat den (d.v.s. i slutet utav Movementfasen) och bör därför också följa den långsammaste modellens movement.
ovanstående är väl allt som står om att lämna. Står inget om att det är i slutet av karaktärens movement.In order to join a unit. an independent character simply has to move so that he is within the 2" coherency distance of a fr iendly unit at the end of their Movement phase. If the character is within 2 ' of more than one unit at the end of its Movement phase, the player must declare which unit it is Joining.
An independent character can leave a unit during the Movement phase by moving out of coherency distance wi th it.
Sen tycker jag följande indirekt stödjer det faktum att han kan lämna enheten utan att enheten "rört" sig
If an independent character moves and joins or leaves a unit that did not move, the character counts as having moved in the ensuing Shooting phase, but the unit does not.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Det som Cadelin skriver både känns rimligt och ser ut att ha stöd i reglerna eftersom det står att IC:n kan lämna "during the Movement phase" genom att dra därifrån, det står inte att man flyttar IC:n och enheten och *sen*, i slutet av fasen, konstaterar att de är ur coherency.
Jag håller med Katarsis, pga följande argument:
Det står ingenstans när du flyttar att du väljer en modell. Så när du vill flytta din IC så väljer du att gå med uniten, att hans individuella förflyttning gör att han lämnar påverkar inte att han just när han vill gå är en del av uniten, och därmed har lägsta möjliga speed.
Det står ingenstans när du flyttar att du väljer en modell. Så när du vill flytta din IC så väljer du att gå med uniten, att hans individuella förflyttning gör att han lämnar påverkar inte att han just när han vill gå är en del av uniten, och därmed har lägsta möjliga speed.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
jag håller med. man lämnar under movement phase. men movement phase slutar inte iom att man flyttar just den enheten, och det är därför det inte står något om end of movement phase. reglerna för unit coherency säger att enheten måste stå i coherency när hela enheten har gått klart. har du tillräckligt mycket i move kan du gå på varsin sida om en hel stad så länge du slutar inom två tum ifrån dig, det är det enda som står om unit coherency (och man kan ta bort sårade figurer mitt i en enhet som gör att de inte är i coherency också, men det är bara viktigt att de är i coherency i slutet av movement phase, vilket jag tolkar som att karaktären fortfarande är med i enheten efter motståndarens första skytteenhet trots att han kan stå mer än två tum från närmaste vanlig gruppmedlem)Toastern skrev:Det som Cadelin skriver både känns rimligt och ser ut att ha stöd i reglerna eftersom det står att IC:n kan lämna "during the Movement phase" genom att dra därifrån, det står inte att man flyttar IC:n och enheten och *sen*, i slutet av fasen, konstaterar att de är ur coherency.
Ja' än't bittä'!
Jag tycker inte er regel att en IC inte lämnat enheten förrän i slutet på förflyttningsfasen går ihop med regeln för hur en IC ansluter till en enhet. När en IC ansluter till en enhet så får inte enheten flytta sig mer i den förflyttningsfasen, dvs han ansluter så fort han rör sig inom 2".
Då kan alltså inte en IC lämna enhet A och ansluta till enhet B eftersom han inte har lämnat enhet A förrän i slutet på förflyttningsfasen? Jag tycker inte det går ihop.
Då kan alltså inte en IC lämna enhet A och ansluta till enhet B eftersom han inte har lämnat enhet A förrän i slutet på förflyttningsfasen? Jag tycker inte det går ihop.