IA på turneringar
Re: IA på turneringar
och om allt i IA kommer supportas och kompas kommer kompmallen blir jättestor. och om kompmallsgänget är i närheten av swefaq gänget så vill de inte ha stora dokument.
jag som bara lirar BT och har ett väldigt limiterat val av bilar i min dex och därmed samma limiterade val i IA tycker IA funkar. dels för att vissa saker blir billigare i grund samt att jag får fler möjligheter att equippa dem som jag inte skulle haft annars. så för ege ndel tycker jag det system som finns nu funkar.
att använda IA i de fall där det finns olikheter mellan flertalet dexar för att enkelt brygga över mellan dem så samma sak på samma poäng.
jag som bara lirar BT och har ett väldigt limiterat val av bilar i min dex och därmed samma limiterade val i IA tycker IA funkar. dels för att vissa saker blir billigare i grund samt att jag får fler möjligheter att equippa dem som jag inte skulle haft annars. så för ege ndel tycker jag det system som finns nu funkar.
att använda IA i de fall där det finns olikheter mellan flertalet dexar för att enkelt brygga över mellan dem så samma sak på samma poäng.
- black templars @ time of ending -
Re: IA på turneringar
Kompmallen är redan jättestor, men det beror ju knappast på IA.paintner skrev:och om allt i IA kommer supportas och kompas kommer kompmallen blir jättestor. och om kompmallsgänget är i närheten av swefaq gänget så vill de inte ha stora dokument.
Re: IA på turneringar
Eftersom det verkar vara lite oklart vill jag förtydliga en sak:
Den här omröstningen rör INTE om gamla codexar som t.ex. DA eller BT skall köpa fordon ur sin egen codex eller ur IA2Update. Alternativet att banna IA innebär alltså INTE att de betalar 50 poäng för sina rhinos. Däremot innebär det att de, precis som alla andra chapters, inte kommer att kunna köpa multimelta-razorbacks.
Den här omröstningen rör INTE om gamla codexar som t.ex. DA eller BT skall köpa fordon ur sin egen codex eller ur IA2Update. Alternativet att banna IA innebär alltså INTE att de betalar 50 poäng för sina rhinos. Däremot innebär det att de, precis som alla andra chapters, inte kommer att kunna köpa multimelta-razorbacks.
Re: IA på turneringar
Kommer DA få köpa assaultcannon/ las-plas razors? Eller är det bara just MMbacks som försvinner?Mortarion skrev:Eftersom det verkar vara lite oklart vill jag förtydliga en sak:
Den här omröstningen rör INTE om gamla codexar som t.ex. DA eller BT skall köpa fordon ur sin egen codex eller ur IA2Update. Alternativet att banna IA innebär alltså INTE att de betalar 50 poäng för sina rhinos. Däremot innebär det att de, precis som alla andra chapters, inte kommer att kunna köpa multimelta-razorbacks.
Jag ser inte hur båda sakerna du säger kan passa ihop?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: IA på turneringar
kompmallen är bara så stor som de chapter man spelar =)HeadWar skrev:Kompmallen är redan jättestor, men det beror ju knappast på IA.paintner skrev:och om allt i IA kommer supportas och kompas kommer kompmallen blir jättestor. och om kompmallsgänget är i närheten av swefaq gänget så vill de inte ha stora dokument.
kompmallen är så stor som den är idag för att det är så mkt chapters och saker som finns.
med andra ord är den så stor som den behöver vara i dagsläget.
vad jag menade, och du borde förstått tycker jag, är att den skulle bli större.
att avhandla alla IA böckerna med komp per sak och ev kombinationer skulle bli ett mastodontdokument.
- black templars @ time of ending -
Re: IA på turneringar
1. Ta bort IA ur kompmallen
2. Låt DA och BT köpa sina fordon med samma entryn som i C:SM (så de får samma kostnader och options, men inga nya fordon som Ironclads och BT får inte Whrilwind), samma sak för WH och DH plus att de får Chimeror från C:IG.
3. Arrangera vissa turneringar där IA är tillåtet för variation, men använd inte kompmallen i de turneringarna.
4. Alla glada?
2. Låt DA och BT köpa sina fordon med samma entryn som i C:SM (så de får samma kostnader och options, men inga nya fordon som Ironclads och BT får inte Whrilwind), samma sak för WH och DH plus att de får Chimeror från C:IG.
3. Arrangera vissa turneringar där IA är tillåtet för variation, men använd inte kompmallen i de turneringarna.
4. Alla glada?
Alexander Merinen
Re: IA på turneringar
optional när vi ändå leker: skriv om alla codexar till ett stort svenskt metagame.
- black templars @ time of ending -
Re: IA på turneringar
Det som kommer att försvinna om IA bannas är de val som enbart finns i IA. Så assaultcannons och las/plasma på razorbacks är kvar.Snot skrev:Kommer DA få köpa assaultcannon/ las-plas razors? Eller är det bara just MMbacks som försvinner?Mortarion skrev:Eftersom det verkar vara lite oklart vill jag förtydliga en sak:
Den här omröstningen rör INTE om gamla codexar som t.ex. DA eller BT skall köpa fordon ur sin egen codex eller ur IA2Update. Alternativet att banna IA innebär alltså INTE att de betalar 50 poäng för sina rhinos. Däremot innebär det att de, precis som alla andra chapters, inte kommer att kunna köpa multimelta-razorbacks.
Jag ser inte hur båda sakerna du säger kan passa ihop?
Sen kan man givetvis argumentera för att DA enbart skall få köpa saker ur sin codex, men det är en annan diskussion.
Re: IA på turneringar
@Mortarion:
Så tanken är lite att IA specifika 'builds' kommer inte få användas? så om min dex säger att jag bara får ha vapen X och Y på vehicle Z så är det bara det jag får köpa via IA då?
Om så är fallet så kommer det fucka up BTs dreads lite.
Så tanken är lite att IA specifika 'builds' kommer inte få användas? så om min dex säger att jag bara får ha vapen X och Y på vehicle Z så är det bara det jag får köpa via IA då?
Om så är fallet så kommer det fucka up BTs dreads lite.
- black templars @ time of ending -
Re: IA på turneringar
Det gör den ju redan. Det är några enstaka saker som inte tas upp eftersom de är helt förbjudna, men dem kan man ju räkna på ena handens fingrar. Och jämfört med hur många entries som finns i ett genomsnittligt codex så tillför inte IA så väldigt många saker. Ta SM t ex, det enda som har tillkommit pga IA är ett entry om Damocles, och en extra rad om TL Multi-Melta på Razorback-entryt. Orkerna är lite värre med åtta extra entries, av totalt 38, men knappast en enorm skillnad.paintner skrev:vad jag menade, och du borde förstått tycker jag, är att den skulle bli större.
att avhandla alla IA böckerna med komp per sak och ev kombinationer skulle bli ett mastodontdokument.
Så nej, att använda komp-mallens storlek som en anledning att inte tillåta IA tycker jag inte håller alls.