Ännu en Tyranid fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Falkman

Re: Ännu en Tyranid fråga

Inlägg av Falkman »

Därför att Outflank och Deep strike ligger under två separata headings, alltså följer de inte de "normala" reglerna för reserves, som står under just rubriken Reserves.
För att förtydliga: De normala reglerna säger att enheter som kommer in från reserves måste komma in från sin bordskant.
Trygonregeln säger att istället för att komma in som normalt (från sin bordskant) så kan de komma upp i hålet.
De påverkar inte reserves som redan kommer in på andra sätt än normalt (Deep strike, Outflank).

hansson: Jag vet att logik inte hör hemma i 40k, men min "liknelse" var bara en ren översättning till svenska som bytte ut namnen på de olika reglerna och kraven till andra saker, själva regeluppbyggnaden var fortfarande densamma, det jag skrev är precis vad Trygonregeln säger, bara om emergence hole istället för maraton.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Falkman skrev:Därför att Outflank och Deep strike ligger under två separata headings, alltså följer de inte de "normala" reglerna för reserves, som står under just rubriken Reserves.
Fast det står units arriving from reserves. Gör inte outflankers det? Den exakta wordingen på outflankers deployment är "when an outflanking unit arrives from reserve". Oavsett om de har en egen paragraf så räknas de som reserves i alla syften förutom vilken bordskant de kommer in från. Och de är precis lika tvungna att gå in från kanterna som vanliga reserves är tvungna att gå in från sin kant. Så enligt ditt argument får alltså inte vanliga reserves använda hålet eftersom det står att de måste gå in från egen bordskant.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Det står att dom anländer från reserves, helt korrekt, men sen fortsätter meningen att förklara exakt hur dom gör det.

Jag känner att jag måste få göra en till löjlig liknelse här, jag gillar dom.

1. Bilar
Bilar är fordon med fyra hjul som drivs med hjälp av förbränningsmotorer.

2. Spejscarz!
Spejscarz! är en speciell sorts bilar som har små vingar och drivs med raketbränsle, detta gör att dom kan flyga.

1 beskriver vad en normal bil är, 2 är en specifik sorts bil som fungerar annorlunda än en normal bil. Vad exakt som är annorlunda står i texten.

Reserves säger hur normala reserves fungerar, Outflank och Deep strike är specifika undantag som fungerar annorlunda än vanliga reserves. Vad exakt som är annorlunda står i texten.

Det står att du kan komma in i hålet istället för "as normal", hur du kommer in "as normal" beskrivs i reglerna för normala Reserves.
Outflank och Deep strike är specifika undantag från normala reserves, och är därför INTE "as normal" (utan "as deep strikers" och "as outflankers" (om man nu vill sätta nån specifik etikett på det hela)).
Kan du inte komma in "as normal" så kan du omöjligt byta ut "as normal" mot Trygonhålet, eftersom du, surprise surprise, inte kan byta ut nåt du inte har.

Alla kommer in från reserves, det är helt korrekt, men bara de som kommer in som vanliga reserves kommer in "as normal". Och eftersom Trygonregeln specifikt säger att du kan komma upp i hålet istället för "as normal", så kan du bara komma upp i hålet om du kunde komma in "as normal" från början, vilket varken Outflankers eller Deep strikers kan, eftersom som dom kommer in på sina specifika sätt (och endast på detta sätt).

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

"As normal" är sjukt subjektivt hur man utläser.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Men as normal för vem? Outflankers är reserves. Du utgår ifrån att de menar som normalt för voluntary reserves, men så står det inte. Det står bara units arriving from reserve och där inkluderas outflankers och normalt för dem är från kanterna. Förstår vad du menar, men det står inte as normal for voluntary reserves.

FAQn kommer säkert att ge dig rätt, men som det är formulerat nu gör de ingen skillnad på olika sorters reserves.

GastAnders

Inlägg av GastAnders »

Hur många gånger har man inte fått, eller ställt frågan huruvida en enhet flankar eller kommer in som "vanligt". Har man satt en enhet i Outflank kan den omöjligen komma upp ur ett hål i marken, den kommer in från endera sidan.
Dreadsock-varning.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Precis, och har man satt en enhet i reserve kommer den in från den egna långsidan, den kan omöjligen komma upp ur ett hål i marken.

Jacke

Inlägg av Jacke »

GastAnders skrev:Hur många gånger har man inte fått, eller ställt frågan huruvida en enhet flankar eller kommer in som "vanligt". Har man satt en enhet i Outflank kan den omöjligen komma upp ur ett hål i marken, den kommer in från endera sidan.
Dreadsock-varning.
Socka med en mycetic spore som kommer up ur ett trygonhål :D

Pinsamt kass formulering av GW, men man kan ju hoppas att de gör en vettig FAQ. Skulle inte totalchocka mig om de beslutar sig för att outflankers får. Men myceticpoden kan vi nog glömma oavsett hur de väljer att FAQ:a. Jag menar hur fan ramlar den uppåt genom ett hål i marken?

Falkman

Inlägg av Falkman »

Jacke skrev:Men as normal för vem? Outflankers är reserves. Du utgår ifrån att de menar som normalt för voluntary reserves, men så står det inte. Det står bara units arriving from reserve och där inkluderas outflankers och normalt för dem är från kanterna. Förstår vad du menar, men det står inte as normal for voluntary reserves.
Var hittar du formuleringen "voluntary reserves"? Jag läste precis igenom Reserves-reglerna och dom hänvisar aldrig till nåt som kallas för "voluntary reserves".
Jag utgår från att dom menar som normalt för det som faktiskt heter Reserves, ain't that just crazy?
Visst inkluderas Outflankers i kategorin "units arriving from reserve", men eftersom dom inte arrivar "as normal" (vilket detaljeras under, just det, kapitlet "Arriving from reserves"!) så uppfyller de inte det andra kravet för att få använda tunneln, dom arrivar inte "as normal", utan "as outflankers".

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Pinsamt kass formulering av GW, men man kan ju hoppas att de gör en vettig FAQ. Skulle inte totalchocka mig om de beslutar sig för att outflankers får. Men myceticpoden kan vi nog glömma oavsett hur de väljer att FAQ:a. Jag menar hur fan ramlar den uppåt genom ett hål i marken?
Den är som sagt inte infantry.

Låst