Psychic shooting ur firepoint

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: Psychic shooting ur firepoint

Inlägg av Ancalagon »

Lottomannen skrev:
Ancalagon skrev:Jo.

"Q: Does a weapon that hits automatically, still hit automatically
when making a Snap Shot? (p13)
A: Yes."

"Q: Can psychic shooting attacks be fired as Snap Shots
(assuming that the Psyker has enough Warp Charge available
and requires a roll to hit)? (p13)
A: Yes, but only in your own Shooting phase. This means that
psychic shooting attacks cannot be made when firing
Overwatch."
Är jag dum i huvudet? Beskriver inte detta just hur man inte kan skjuta snap shots med psychic powers som inte har ett "to-hit" slag?
Precis, det är därför man inte kan skjuta flyers med auto-hit Psychic Powers. Detta gäller ju bara psychic powers. Det kan finnas Weapons som auto-träffar och fortfarande kan skjuta snap shots.

Däremot kan man det med alla som behöver to-hit, både vanliga vapen och psychic powers.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag håller med. Det andra stycket beskriver t.ex. att horrors kan skjuta om de ligger ner.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jo, men den ursprungliga frågan var om man kunde snapshota Jaws. Och jag tyckte att exemplet som visades för att ge bifall till detta snarare visade att man inte kunde. Men, jag kan vara lite långsam.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Därom tviste de lärda.

Det finns ett FAQ svar som säger att auto-hit grejer inte kan targetta flyers/Fmcs eftersom bara snap shots kan träffa dem. Det får en att tänka att man inte kan snap-shotta med auto-hit grejer.

Men så finns ett annat FAQ svar som säger att auto-hit grejer fortfarande auto-träffar om de skjuter snap shots. Detta säger att auto-hit grejer visst kan skjuta snap shots annars skulle de aldrig kunna fortsätta auto-träffa.

Det enda man rimligtvis kan dra som slutsats av detta är:

Att GW faktiskt urskiljer mellan snap shots vs flyers/fmc's och andra snap shots.
eller
Att GW inte har en jävla aning om vad de skriver, har skrivit tidigare, och vad de väljer att lägga till.

Det absolut smidigaste är faktiskt att snacka med din motståndare/TO innan spelet, och i värsta fall rulla en tärning om det.

Halvar

Inlägg av Halvar »

eller nummer tre: förmågor/vapen som specifikt säger att de kan skjutas som snap shots trots att de inte borde kunna det kommer i fortsättningen träffa automagiskt. inget sådant vapen finns vad jag vet än, men vem vet om det kanske är på ingång/var tilltänkt men ratades i en av nyligen släppta 'dexar.

det enda vi egentligen vet är att det inte finns något FAQ-svar som rakt ut säger att man får skjuta snap shots med saker som autoträffar och att det samtidigt finns regler som förhindrar dem från att skjutas som snapshots (och om jag minns rätt även träffa flyers om det är templates/blast markers?)
Ja' än't bittä'!

Havfre

Inlägg av Havfre »

Hur funkar det med tex Henchmen psykers? Räknas de som en eller flera modeller som skjuter?
Dvs.
1. Kan de dra ut en "full" psychic barrage ur en Rhino?
2. Om de chillar i en chimera, kan de använda en utav firepointsen eller behöver de flera?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

De räknas som en som skjuter.
Alexander Merinen

Skriv svar