mäta i 2 eller 3d
Re: mäta i 2 eller 3d
Jag kanske missförstår helt och jag har inte min regelbok här, men:
Finns det inga höjdbegränsningar RAW för jumpers och skimmers?
Kan jag jump-packa över en 15" hög mur så länge jag inte rör mig längre än tillåtet i 2d?t
Kan jag jump-packa över en 15" hög mur så länge jag inte rör mig längre än tillåtet i 2d?t
Precis. Men skulle dom vilja landa uppe på muren så går det inte.. Vill man hoppa upp på något så mäter man 3D men vill man hoppa över något så mäter man 2DCaptaingallas skrev:Jag kanske missförstår helt och jag har inte min regelbok här, men:
Ja, så länge du håller dig på samma plan ignorerar du terräng. Om du istället vill landa på en annan våning i t.ex en ruin mäter du det faktiska avståndet.
Det är säkert absolut precis så det är tänkt att reglerna ska fungera 
Äsch, vem behöver regler för Upp och Ner ändå? 
Inte kollat FAQ:n (än), men enligt regelboken så rör man sig fritt över terräng, man behöver inte passera den. vilket gör att man kan flytta upp på en 14" torn och stanna där, eftersom terrängbiten ignoreras. Eller så kan man flyga över en terrängbit som representerar skog och stanna mitt i den eller hur långt ens movment nu räcker.Precis. Men skulle dom vilja landa uppe på muren så går det inte.. Vill man hoppa upp på något så mäter man 3D men vill man hoppa över något så mäter man 2D
Kan i nuläget inte inte se vart det står att man måste passera terrängen, som vissa vill göra gällanden. Eller vart det står att nivåskillnader påverkar deras generella regel att röra sig fritt över terräng.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.
De enda begränsningar som finns är egentligen för olika levels i t.ex Ruins och Buildings. Precis som du säger finns det ingen sådan begränsning egentligen när man vill flyga upp på någonting som varken är ruiner eller byggnader med fler än ett plan.Ardhiel skrev:Inte kollat FAQ:n (än), men enligt regelboken så rör man sig fritt över terräng, man behöver inte passera den. vilket gör att man kan flytta upp på en 14" torn och stanna där, eftersom terrängbiten ignoreras. Eller så kan man flyga över en terrängbit som representerar skog och stanna mitt i den eller hur långt ens movment nu räcker.Precis. Men skulle dom vilja landa uppe på muren så går det inte.. Vill man hoppa upp på något så mäter man 3D men vill man hoppa över något så mäter man 2D
Kan i nuläget inte inte se vart det står att man måste passera terrängen, som vissa vill göra gällanden. Eller vart det står att nivåskillnader påverkar deras generella regel att röra sig fritt över terräng.
Så hoppa upp på en 7 tum hög ruin går icke för sig men att hoppa upp på ett torn som är 20 tum hög är inga problem?
Humor
Humor
Läs sidan 99 i regelboken. Där står hur man gör om man hoppar mellan våningar som är mer 6" höga. Det är skrivet som om det går vilken torde vara en omöjlighet om man mäter i 3d.
I förra regelboken mätte man dock movement i 3d för "flygande" enheter. Finns en bra bild med en eldar jet bike.
I förra regelboken mätte man dock movement i 3d för "flygande" enheter. Finns en bra bild med en eldar jet bike.