Wave serpents, skölden och weapon destroyed

Regelfrågor och förslag på husregler
Max

Re: Wave serpents, skölden och weapon destroyed

Inlägg av Max »

Att man inte skulle kunna förstöra den för att den "skjuts iväg" är ett rätt märkligt argument, om något är det väll rätt mkt enklare att förstöra en sköldgenerator om skölden inte finns... Skulle säga att skölden är en vehicle upgrade som går att använda som ett vapen och därför borde kunna dö. Att det är en uppgrade som inte går att köpa har inte riktigt med saken att göra, den står med på samma sida som alla andra upgrades och är ingen egen speciell sorts vehicle enhancement... Frågan är mer om det är ett vapen. Att det inte står med i summary betyder inget, dom har missat saker innan. Den har vapenstats, den har en mount. Fysiskt och regeltekniskt är det ett vapen.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Max skrev:Fysiskt och regeltekniskt är det ett vapen.

Hur ser modellen ut för skölden? Inte sett den nämligen. Finns den ens?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

On a side note, eftersom ni inte tycker det är ett vapen, så är det alltså ok att skjuta skölden om man åkt över 6" och alltså får skjuta 2 vapen. Skjuter man scatter laser och shuriken cannon så får man alltså skjuta skölden ändå, eftersom det inte är ett vapen, och alltså inte följer begränsningen för hur många vapen man får skjuta?

Eftersom det inte är ett vapen, följer den inte heller regler för snap shots, dvs kan man alltid skjuta den på full BS, eftersom bara vapen påverkas av snap shots?

Att säga "den är inte ett vapen förrän den skjuts" är inte heller ett argument. Det finns gott om one-use vapen. Är de också bara vapen just precis när de skjuts för "annars sitter de ju bara där" och gör ingen skada?

Slutligen vill jag bara säga att denna diskussion har absolut ingenting med att någon skulle "vilja nerfa" serpents eller inte. Det har ingenting med saken att göra. "jag vill också nerfa serpents men det vapnet är inget vapen" funkar inte som argument. Att använda argument som "det är ingen vehicle upgrade för det heter vehicle equipment" och "den står inte med i summaryn över vapen" köper jag inte heller. Den står med i summaryn, med en weapon profile.

Det är ganska klart att det finns de som tycker det räknas som ett vapen för att det kan[b/] användas som ett vapen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Om man då förstör vapnet. Slutar den också funka som sköld?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:Om man då förstör vapnet. Slutar den också funka som sköld?
Om det är skölden som är ett vapen - ja, absolut.

Halvar

Inlägg av Halvar »

ok, jag påstår som sagt inte att den inte ska kunna skjutas bort, det jag argumenterade emot var påståendet att det är en upgrade, för det är det inte. precis som war Walkers sköld som också står under Equipment list inte heller är en uppgradering. påståendet om att det är solklart pga den felaktiga inläsningen är alltså fel.

och just det, den där uträkningen om den procentuella chansen att förstöra skölden när den är aktiv verkar inte beräkna chansen att man blir träffad bakifrån av en (drop pod, deathwing eller veil)
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:ok, jag påstår som sagt inte att den inte ska kunna skjutas bort, det jag argumenterade emot var påståendet att det är en upgrade, för det är det inte. precis som war Walkers sköld som också står under Equipment list inte heller är en uppgradering. påståendet om att det är solklart pga den felaktiga inläsningen är alltså fel.

och just det, den där uträkningen om den procentuella chansen att förstöra skölden när den är aktiv verkar inte beräkna chansen att man blir träffad bakifrån av en (drop pod, deathwing eller veil)
Så någonting som sitter på ett fordon i grund är inte detsamma om det köps som en upgrade? Dark Eldar fordon som har Flickerfield från början har alltså ingen upgrade, medan de som köper till det har en vehicle upgrade, även om det är exakt samma equipment? Det är alltså din definition av vehicle upgrade?

De fordon som har en hunter-killer missile från början räknar alltså inte deras hunter-killer missile som en upgrade, utan bara om de köpt till den efteråt?

Uträkningen har absolut inget med regler i någon form att göra, och jag förstår verkligen inte varför det ens togs upp från första början ;)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag såg denna frågan i NOVA's FAQ, och de säger nej. Och även om jag avskyr Vågormen av hela mitt hjärta så får jag hålla med. RAW så kan den inte förstöras.
Och, som en fellow SORKare påminde mig om, Monolithens dörr kan väl inte förstöras via weapon destroyed. Och den kan också användas offensivt.

Kanske lite att jämföra äpplen med päron, men ändå.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno

Wave serpents, skölden och weapon destroyed

Inlägg av Ismeno »

Ancalagon skrev:Fast Serpent Shield står under "Vehicle Equipment". Jag skulle då klassa det som en upgrade.

Dessutom står det under Serpent Shield:

"(treat this as a hull-mounted weapon pointing forward):"

fortfarande osäker på om det är ett vapen?
Det här ^^

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag ser jättegärna att SWEfaq går in och säger JA till detta. Efter alla argument som framförts är här det lite diffust.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar