IC och outflank genom infiltrate
Re: IC och outflank genom infiltrate
Tycker diskussionen varit givande och som jag redan skrivit kan jag se att en IC kan få joina en enhet som deklarerat ett outflank move. Eftersom IC regeln skapar ett hål eller undantag beroende på hur man ser det.
Men jag hittar inget stöd för att en enhet som inte deklarerat outflank move kan göra det i efterhand bara för att en IC joinar i reserv. Enheten deklarerar något, outflank, reserv eller deep strike och sedan sätts den i reserv, därefter joinar en IC och kommer då följa med in på bordet på samma sätt. När det gäller Deep strike är det dock tydligt skrivet vad som gäller och en IC kan inte joina en enhet som deklarerat deep strike om inte IC:n kan deep strika själv.
Teoretisk tycker jag fortfarande man kan se det som tre olika reservs, outflank, deep strike och "vanlig" reserv. Eftersom det deklareras innan man hamnar i reserv (som helhet). IC bryter dock lite mot det och kan flyttas runt som det passar. Hade varit lättare att visa schematisk (men det orkar jag inte):)
Sällan man får spela som man vill, det intressanta är vad som är okay på en turnering i Sverige.
Men jag hittar inget stöd för att en enhet som inte deklarerat outflank move kan göra det i efterhand bara för att en IC joinar i reserv. Enheten deklarerar något, outflank, reserv eller deep strike och sedan sätts den i reserv, därefter joinar en IC och kommer då följa med in på bordet på samma sätt. När det gäller Deep strike är det dock tydligt skrivet vad som gäller och en IC kan inte joina en enhet som deklarerat deep strike om inte IC:n kan deep strika själv.
Teoretisk tycker jag fortfarande man kan se det som tre olika reservs, outflank, deep strike och "vanlig" reserv. Eftersom det deklareras innan man hamnar i reserv (som helhet). IC bryter dock lite mot det och kan flyttas runt som det passar. Hade varit lättare att visa schematisk (men det orkar jag inte):)
Sällan man får spela som man vill, det intressanta är vad som är okay på en turnering i Sverige.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.
Tänk också på att en IC som joinar en enhet räknas som en medlem av den enheten "for all rules purposes" (s39).
Joinar han en Outflankenhet räknas han som en Outflanker. Joinar han Infiltrators räknas han som Infiltrator. Joinar han som Deep Striker räknas han som deep striker. Sen finns det begränsningar för Infiltrate och Deep Strike - att ICn själv måste ha dessa regler för att få deploya enligt deras regler, men denna begränsning finns inte för Outflank
Joinar han en Outflankenhet räknas han som en Outflanker. Joinar han Infiltrators räknas han som Infiltrator. Joinar han som Deep Striker räknas han som deep striker. Sen finns det begränsningar för Infiltrate och Deep Strike - att ICn själv måste ha dessa regler för att få deploya enligt deras regler, men denna begränsning finns inte för Outflank
Att en IC får följa med en enhet som har outflank (och deklarerat ett outflank move) när han joinar den har vi redan kommit fram till och jag köper det. En enhet som får göra ett outflank move men inte deklarerar att de tänker göra det kommer in som "vanligt", inga konstigheter.
Att en IC ger outflank till en enhet när han joinar den köper jag också, MEN de kan inte använda sig av den eftersom det är för sent för enheten att deklarera ett outflank move. Eftersom det deklareras innan du flyttar enheten till reserv.
Att en IC ger outflank till en enhet när han joinar den köper jag också, MEN de kan inte använda sig av den eftersom det är för sent för enheten att deklarera ett outflank move. Eftersom det deklareras innan du flyttar enheten till reserv.
IC deklarerer Outflank och sätts i reserves.Ardhiel skrev: MEN de kan inte använda sig av den eftersom det är för sent för enheten att deklarera ett outflank move. Eftersom det deklareras innan du flyttar enheten till reserv.
Enheten sätts i reserves.
Båda är nu i reserves.
ICn joinar enheten.
ICn räknas nu som en medlem av enheten.
Enheten har nu minst en modell som får Outflanka, och du har dessutom declarat detta innan första rundan.
Tänk på regeln under Reserves som säger typ "när du satt alla dina enheter i reserves ska du tala om hur du organiserat detta för din motståndare".
Det finns egentligen inte några olika "steg" med "declare-fas" och "nu är gubbarna i reserves fas".
De som inte ska ställa upp på bordet sätts alla i Reserves. När alla enheter är i reserves sätter du ihop dem som du vill, och talar om för din motståndare hur de olika enheterna sedan kommer in på bordet.
Du läser in för mycket i regeln om Outflank. Det enda den egentligen gör är att tala om för dig att du måste bestämma dig innan spelet om de ska outflanka eller inte. Du får alltså inte välja detta senare under den rundan de får komma in. Samma gäller med Deep Strike.
Du ska deklarera under deployment och deployment kommer innan du hanterar dina reserver, så jag tycker nog det finns en viss ordning.
Det intressanta blir då sista delen i din sista punkt.
Så det som skiljer oss är nog att jag tycker det finns en ordning samt att "declare outflank" inte smittar från IC till enhet även om själva regeln gör det. Så acute senses smittar och går att använda eftersom den appliceras vid ett senare skede, outflank gör det inte då det redan är för sent att använda skiten.
Men det beror på att det är skrivet som det är, GW är inte kända för att skriva bra. Jag tror att GW tänkte att ovan stående diskussion, sprida infiltrate med hjälp av en karaktär och en del andra saker skulle gå bra. Men då RAI aldrig kan användas då det bara är spekulationer måste man använda sig av RAW, allt annat blir egentligen knasigt. Sen kan RAW också vara bökigt att reda ut.
Så det som egentligen stör mig är att så mycket hanteras inkonsekvent, enligt mig.
Det intressanta blir då sista delen i din sista punkt.
IC:n räknas tillhöra enheten på alla sätt o vis, men enheten har inte deklarerat outflank även om icn gjort det. så även om outflank smittar så tycker jag inte att enheten har deklarerat outflank. Så ICn blir av med sitt outflank move när han blir ett med enheten på alla sätt o vis.Enheten har nu minst en modell som får Outflanka, och du har dessutom declarat detta innan första rundan.
Så det som skiljer oss är nog att jag tycker det finns en ordning samt att "declare outflank" inte smittar från IC till enhet även om själva regeln gör det. Så acute senses smittar och går att använda eftersom den appliceras vid ett senare skede, outflank gör det inte då det redan är för sent att använda skiten.
Men det beror på att det är skrivet som det är, GW är inte kända för att skriva bra. Jag tror att GW tänkte att ovan stående diskussion, sprida infiltrate med hjälp av en karaktär och en del andra saker skulle gå bra. Men då RAI aldrig kan användas då det bara är spekulationer måste man använda sig av RAW, allt annat blir egentligen knasigt. Sen kan RAW också vara bökigt att reda ut.
Så det som egentligen stör mig är att så mycket hanteras inkonsekvent, enligt mig.
Men det kanske inte finns en ordning, när jag läser igen så sker uppdelningen av reserver i deploymentfasen och att allt då är en ickefråga i detta specifika fall. Eftersom hela reservhanteringen sker i deploymentfasen. Och man kan då vänta med att deklarera outflank move tills IC:n joinat enheten.
Precis, det finns liksom ingen specifik ordning som saker måste göras, declare vs flytta till reserves etc. Allt som ska dit sätts i reserves, sen organiserar du hur allt ska vara, sen talar du om för motståndaren vad som gör vadArdhiel skrev:Men det kanske inte finns en ordning, när jag läser igen så sker uppdelningen av reserver i deploymentfasen och att allt då är en ickefråga i detta specifika fall. Eftersom hela reservhanteringen sker i deploymentfasen. Och man kan då vänta med att deklarera outflank move tills IC:n joinat enheten.
IC och outflank genom infiltrate
Med den långa diskussionen i baktanke:
Så vad innebär detta för Eldars Illic?
Får han ta med sig en trupp på bordet när han infiltrerar eller ej?
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej, det får han inte.Denkan skrev:Med den långa diskussionen i baktanke:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om han inte gör det i ett fordon tillsammans med fordonets enhet.