Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Jonke

Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Inlägg av Jonke »

Jag tycker det tyder på att den som skrivit erratan faktiskt tycker att karaktärer joinar enheter innan deployment. Det är ju faktiskt det som står. Det är inte skrivet som att det är ett specifikt undantag från hur det brukar gå till. Sen om det är rätt eller RAW är en annan sak. Det är inte ovanligt att GWs FAQ/erratas innehåller konstigheter.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Man måste ju också kolla på hur Shrikes regel är formulerad: Shrike (and models in his squad) benefit from the infiltrate special rule.
Så killen som skrev FAQn ville antagligen att Shrike och hans polare skulle kunna infiltrera för att följa RAI av Shrikes 4th-regel.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jonke

Inlägg av Jonke »

Det ovan citerade är en errata som ersätter det stycke du hänvisar till. Har svårt att se hur en bort-erratad text ska påverka nuvarande regler. Självklart ska man ta det i beaktande när man tolkar en regel för att utröna RAI.

För det mesta när en special regel (i detta fallet Shrikes) gör undantag från en grundregel så står det. Det gör det inte här, det står inte att hur shrike joinar och sprider regler är ett unikt undantag från hur karaktärer joinar enheter. Det är en errata på hans regel från 4e ed för att få den att stämma med 6e. Shrikes regel har också debatterats mycket och vissa menar att det enda den ger är att enheten kan gör outflank.

Poängen är att den som skrivit erratan skriver "has joined before deployment". Alltså öppnar upp för att karaktärer kan joina enheter innan de deployas och det är inte skrivet som att Shrike har ett undantag utan att det är så det går till. Vi kan enas om att den som skrivit erratan har fel eller inte kan reglerna (det har hänt förr). Men jag tycker inte det är självklart.

Jag är inte övertygad åt något håll. Ni som menar att IC inte får infiltrera med enheter får gärna hänvisa till vilka regler ni gör er tolkning utifrån.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jonke skrev: Jag är inte övertygad åt något håll. Ni som menar att IC inte får infiltrera med enheter får gärna hänvisa till vilka regler ni gör er tolkning utifrån.
En IC får börja spelet tillsammans på 2 sätt (s40):

Deployas i Coherency med en enhet i deployment.
Joinas till enheten om den sätts i Reserve.

Enheten han vill joina ska inte sättas i reserves. Alltså måste han sättas upp i coherency med enheten. Enheten måste sätta upp i vanliga deploymenten, medan charactern sätts ut efter de redan ställt upp. Eftersom enheten inte får ställa upp enligt reglerna för Infiltrate (12" bort om de är out of sight, eller vart som helst utom 18" från enemy models) måste de ställas upp i deployment zone innan infiltrators sätts ut.

En IC får heller inte joina en enhet med Infiltrate (s.39) om han inte själv har Infiltrate regeln.

I 5th edition har jag för mig (har inte kvar nån regelbok) att det stod nåt i stil med "Decide before the game" vilka ICs som joinade vilka enheter, och för mig är det ganska klart att Shrike FAQ tyvärr hänvisar till den gamla regeln.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@Jonke: Fast det enda som är ändrat är "from codex Space Marines"; en generisk ändring som typ alla regler som förut nämnde "firendly unit" eller liknande har fått. Så jag lägger inte så mycket vikt vid det. Det viktiga enligt mig är frågan: Skall Shrike kunna infiltrera med en enhet? Ja! Hur detta exakt skall gå till enligt reglerna kanske inte är klart men det är IMO självklart att det skall gå (för Shrike).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Allt hänger på när man kollar huruvida du gjort en laglig eller icke laglig deployment.

Om kollar efter varje modell som sätts på brädet, dvs.
1. Sätt ut en gubbe
2. Får han stå där han placerades
Ja = gå vidare till att placera nästa gubbe. Nej, flytta sagda gubbe till ny plats, kolla om han får stå där.
3. Repetera från 1 tills alla modeller placerats.
Gör man såhär får inte IC:n infiltrera då han inte joinar förrän efter deployment e klar.

Kollar man istället efter illegal deployment efter att allt satts ut kommer det se ut såhär:
1. Sätt ut alla din gubbar, utom karaktär med infiltrate och en squad som du vill infiltrera
2. motsåndare sätter ut sina
3. Sätt ut infiltrators, dvs den enhet du vill infiltrera mha karaktär samt karaktären. Se till att karaktären är i coherency med squaden.
4. När båda spelare e klara med all sin deployment kollar man efter illegala deployments. Man kommer så se att sagda karaktär står inom 2'' från squad. Ehneten har minst en modell med regeln infiltrate. == Uppfyller alla krav från regelboken.

När man gör denna kontroll finns ej definerat(mig veterligen). Därför tycker jag inte RAW är solklar.
Det är iaf såhär jag ser på saken(och jag tvivlar _starkt_ på att några argument kommer få mig att ändra mig :) ).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det är väl rätt klart att man ALDRIG får ställa modellerna där dom inte får stå, dvs man kollar kontinueligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Står det ordagrant någonstans?

Jo det e självklart, men det står inte skrivet någonstans. Ville mest peka på att denna disskusionen inte går att lösa vettigt med en raw vs rai debatt då man lätt hamnar i ett moment 22 med halvkorrekta argument/antaganden från båda sidor.
Själv e jag väl mest en rai förespråkare då jag tror på det sunda förnuftet.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Står det ordagrant någonstans?
Det behöver inte stå ordagrant någonstans. Det står vart du FÅR deploya dina modeller, alltså är det konstant förbjudet att ställa dom där dom inte får stå ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Det är exakt 50% chans att Dhettnett har rätt!
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar