Feel No Pain

Regelfrågor och förslag på husregler
Fenris

Re: Feel No Pain

Inlägg av Fenris »

Vapen måste inflict-a instant death, dvs få ner wounds till 0 innan fnp kan ignoreras, så en EW med FnP får alltid sitt FnP slag, så om någon med force weapon slåss med någon som har EW och FnP så behöver man inte ens slå för att aktivera vapnet. Eller har någon sett någon med endast ett wound som har regeln EW?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Hah, och ni tänker på demonerna? Nä det tror jag inte på, jag tror bara ni vill ha Draigo ännu odödligare...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Excessus skrev:Hah, och ni tänker på demonerna? Nä det tror jag inte på, jag tror bara ni vill ha Draigo ännu odödligare...
Vem bryr sig om Draigo längre egentligen? ;) Det är bara att feeda TH/SS termies på honom ;) Jag vill se mer daemons dock!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Ancalagon skrev:
Mortarion skrev:Feel no pain får man inte ta mot "unsaved Wounds that inflict Instant Death". Eternal Warrior gör att man ignorerar effekterna av Instant Death (dvs att bli reducerad till 0 wounds). Den gör inte att attacken slutar orsaka Instant death. Så om man påverkas eller inte spelar ingen roll. Det viktiga är om attacken orsakar Instant Death.
Jag håller inte med.

Feel no pain:
"Note that Feel no Pain rolls cannot be made against unsaved wounds that inflict Instant Death". Denna attack inflictar inte Instant Death mot just den figuren som har Eternal Warrior eftersom han är immun mot det. Det är klart att attacken i sig är en Instant Death attack, men eftersom modellen är immun har den ingen effekt.

Vidare är en effekt av Instant Death att "negatea" ditt fnp, men eftersom du är immun mot dess effekter torde även denna effekt tas bort.

Detta har tagits upp på flera internationella forum utan något egentligt 100% rätt svar. Jag antar att man får lösa det med sin motståndare innan matchen så att man är överens, tills GW får fingrarna ur och släpper en FAQ om nya regelboken (som enligt ryktena ska komma under sommaren). Så kommer jag lösa det iaf, men alla som spelar mot mig kommer självklart få använda sitt fnp om de samtidigt har EW.

Det finns också liknande diskussioner om hur fnp funkar mot force weapons, i vilken ordning man ska göra saker, eftersom Instant Death här inte är automatiskt utan måste försöka aktiveras. Gör man det direkt när någon failar sitt save? Gör man det efter hans fnp-slag (eftersom attacken ännu inte har Instant Death)? Men det är en annan diskussion, som också kräver FAQ svar eller tillfälliga lösningar mellan spelare.
Om man tar force weapon som exempel så har de regeln Force. Force säger att om man klarar ett psychic test så får wounds orsakade av vapnet regeln Instant Death. Och Instant Death säger följande:
"Unsaved wounds inflicted by an Attack with this special rule automatically inflict Instant Death, regardless of the victim's Toughness..."

Attacken har alltså en regel som säger att den "inflicts instant death", dvs exakt samma formulering som Feel no pain säger att man inte får ta FNP-slag mot. Att negara Feel no pain är inte en effekt av Instant death i sig, utan är en regel som Feel no pain har. Det står inte på ID att den tar bort FNP, det står på FNP att det inte kan tas mot ID. Instant death har enbart två effekter (som är en del av samma sak) kopplade till sig, nämligen att reducera målet till 0 wounds och att ta bort det som en förlust (sid 16).

Eternal Warrior gör bäraren immun mot effekterna. Den gör inte att vapnet slutar orsaka instant death. I så fall skulle en modell med EW kunna "stänga av" ett force weapon för en squad han har joinat om vapnet delar upp sina attacker. Vapnets regler säger förtfarande att det "inflicts Instant Death", vilket är vad som krävs för att ta bort FNP-slaget.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Effekten av Instant Death blir att just den här modellen förlorar sitt feel no pain. Han är dock immun mot alla effekter av Instant Death :) och han kan inte "stänga av" effekten för alla andra modeller som kan tänkas vara påverkade av wounds av samma modell/er eftersom de inte är immuna.

I fallet force weapons så kan man också hävda att man får använda fnp beroende på hur man väljer att se på det. Fnp tar man om man får unsaved wounds, och motståndaren väljer om han vill försöka aktivera sitt force weapon när han gjort unsaved wounds. Beroende på i vilken ordning man gör dessa båda så blir det olika:

1. missar armor save
2. Slår fnp för det finns ingen instant death regel aktiv för dessa wounds.
3. psykern aktiverar Force och ger attackerna instant death efter att fnp har slagits.

eller

1. missar armor save
2. psykern aktiverar Force och skapar Instant Death
3. FNP funkar inte, eftersom Instant death är aktivt.

Så, du och jag ser olika på saken, och det går att tolka det olika. Det finns en anledning till att det finns hundratals sidor diskussion om just detta och en massa andra frågor om 6th edition på nätet, och det är helt enkelt att det går att tolka åt olika håll. RAW vs RAI som vanligt med GW :)

Fenris

Inlägg av Fenris »

Ancalagon skrev:Effekten av Instant Death blir att just den här modellen förlorar sitt feel no pain. Han är dock immun mot alla effekter av Instant Death :) och han kan inte "stänga av" effekten för alla andra modeller som kan tänkas vara påverkade av wounds av samma modell/er eftersom de inte är immuna.

I fallet force weapons så kan man också hävda att man får använda fnp beroende på hur man väljer att se på det. Fnp tar man om man får unsaved wounds, och motståndaren väljer om han vill försöka aktivera sitt force weapon när han gjort unsaved wounds. Beroende på i vilken ordning man gör dessa båda så blir det olika:

1. missar armor save
2. Slår fnp för det finns ingen instant death regel aktiv för dessa wounds.
3. psykern aktiverar Force och ger attackerna instant death efter att fnp har slagits.

eller

1. missar armor save

Så, du och jag ser olika på saken, och det går att tolka det olika. Det finns en anledning till att det finns hundratals sidor diskussion om just detta och en massa andra frågor om 6th edition på nätet, och det är helt enkelt att det går att tolka åt olika håll. RAW vs RAI som vanligt med GW :)
Jag tror snarare att det är:
1. missar armor save
3. Eternal warrior tar bort Instant death
4. FNP funkar, eftersom Instant death är borttaget för den figuren som har EW.

Har man inte Eternal Warrior så blir det:
1. missar armor save
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

I fallet utan eternal warrior står det ju i regelboken vad som gäller. Både Force weapon och feel no pain aktiveras vid unsaved wounds, alltså direkt efter att man missat sitt save. Det händer alltså samtidigt, och för sådana fall finns det regler; den spelare vars tur det är bestämmer vilken som händer först.

Så, under psykerns tur väljer han att aktiverande av Force weapon händer först, och han har således instant death på sina wounds när det är dags för feel no pain, så fnp funkar inte längre. Och i plague marinens runda väljer han att fnp händer först, och eftersom psykerns attacker inte har instant death när fnp slaget slås är det inga problem att ta det.

egge

Inlägg av egge »

Jag kommer spela så här:
Man slår för att träffa.
Slå för att wounda.
Aktivera force weapon.
Ger det instant kill så får man inte slå FNP.

Folk med eternal warrior får inte FNP mot vapen som har dubbla styrkan mot toughness. Jag tror det är så det är tänkt att det skall spelas.

Vill min motståndare göra annorlunda så kan mer än gärna spela på ett annat sätt. Men jag tror de flesta kommer gå med på detta.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

egge skrev:Jag tror det är så det är tänkt att det skall spelas.
+1
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

egge skrev:Jag kommer spela så här:
Man slår för att träffa.
Slå för att wounda.
Aktivera force weapon.
Ger det instant kill så får man inte slå FNP.

Folk med eternal warrior får inte FNP mot vapen som har dubbla styrkan mot toughness. Jag tror det är så det är tänkt att det skall spelas.

Vill min motståndare göra annorlunda så kan mer än gärna spela på ett annat sätt. Men jag tror de flesta kommer gå med på detta.
+1

Skriv svar