Om det stod så i beskrivningen av 'rage' skulle det inte vara något snack om saken, nu står det närmsta synliga enhet.Röde skrev:Om jag förstått det rätt fiskar du efter att inte behöva göra Rage-move mot närmsta enhet.
Rage för Walkers (LoS osv)
Re: Rage för Walkers (LoS osv)
Jag mitt argument kvarstår. Eftersom Dreaden har en rund bas och rör sig som infanteri så är det klart att han kan/ska vrida på sig för att se fienden. Ser han dem inte iaf så får han väl springa bäst han vill. Att hävda att den inte ser för att du vänt honom åt ett annat håll är däremot larv.Seth skrev:Om det stod så i beskrivningen av 'rage' skulle det inte vara något snack om saken, nu står det närmsta synliga enhet.Röde skrev:Om jag förstått det rätt fiskar du efter att inte behöva göra Rage-move mot närmsta enhet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jo det gör vi, dock bara en gång eftersom vi får välja valfritt mål. Du pekar ditt vapen mot det du skjuter mot och sen kollar du LoS, Walkers har ju tillägget att de även får pivota mot det de vill skjuta mot. Alltså för att kolla vilken enhet som är den närmaste visible måste du rikta dig mot och testa mot alla, annars vet du ju inte vilken enhet det är.Seth skrev:Så gör man ju inte i skyttefasen så varför skulle man göra det i det här fallet? Du är inte tvingad att ta en speciell facing pga 'rage'.Zurken skrev: Jag skulle säga att om man ska kolla om en enhet är "visible" (vilket man måste göra vid rage) och vi ska använda shooting regler för hur detta går till måste vi gå igenom samma procedur som om vi skulle vilja skjuta på dem, alltså måste vi pivota mot alla enheter för att kolla vilka enhter som är "visible". Den närmsta av dessa enheter måste vi sedan flytta mot.
Dessutom skulle det vara samma problem för Infantry då de inte heller har 360* LoS.
Alexander Merinen
Den runda basen och att han förflyttar sig som infanteri har inget med synbarhet till andra att göra. Det står inget om att man tvingas ta en speciell facing i beskrivningen av 'rage'. Det finns regler för vad en modell kan se och inte se.Röde skrev: mitt argument kvarstår. Eftersom Dreaden har en rund bas och rör sig som infanteri så är det klart att han kan/ska vrida på sig för att se fienden. Ser han dem inte iaf så får han väl springa bäst han vill. Att hävda att den inte ser för att du vänt honom åt ett annat håll är däremot larv.
Tydligen så har de det... fast i sann GW-anda stod det inte på 'rätt' ställe.Zurken skrev: Dessutom skulle det vara samma problem för Infantry då de inte heller har 360* LoS.
sid 72 MOVING WALKERS
"..... Unlike Infantry, a walker has a facing, which influences where it can fire (see below) and it's Armour Value when...."
Tydligen skall alltså det där med LoS från ögonen inte tas bokstavligt, och det är därför heller inte möjligt att påverka rage hos en infantrienhet genom att vrida modellerna.
En walker kan dessutom bara rotera i skyttefasen efter att man valt att skjuta, det är alltså inte möjligt att påverka vart man gör t ex ett fleet move med en DC dread i skyttefasen. I movementfasen kan man inte heller vrida för att sedan flytta, man gör det som ett och samma drag (sid 11). Så man kan alltså inte vrida och sedan kolla avstånd, man måste kolla avstånden innan man rör på modellen.
Du försöker fortfarande använda regler skrivna för shooting phase i movement phase.
Grundproblemet är ju att GW inte tydligt definierat LoS och Visible utanför shooting phase. Ska man följa reglerna helt bokstavligt kan man undvika rage på samma sätt med vanliga modeller, deras movement funkar exakt lika dant och de har båda begränsad vinkel på deras LoS och jag är ganska säker på GW inte tänkt sig att man kan undvika rage genom att vända rumpan mot fienden.
En del av problemet är nog också att inga fordon hade rage när regeln skrevs.
Du måste gå mot närmsta synliga fiende, därför måste du kolla LoS mot alla enheter för att se om de är synliga. När du kollar LoS så vrider du dig mot fienden, eller köper du inte det?
Grundproblemet är ju att GW inte tydligt definierat LoS och Visible utanför shooting phase. Ska man följa reglerna helt bokstavligt kan man undvika rage på samma sätt med vanliga modeller, deras movement funkar exakt lika dant och de har båda begränsad vinkel på deras LoS och jag är ganska säker på GW inte tänkt sig att man kan undvika rage genom att vända rumpan mot fienden.
En del av problemet är nog också att inga fordon hade rage när regeln skrevs.
Du måste gå mot närmsta synliga fiende, därför måste du kolla LoS mot alla enheter för att se om de är synliga. När du kollar LoS så vrider du dig mot fienden, eller köper du inte det?
Alexander Merinen
- speedfreek
Sv: Rage för Walkers (LoS osv)
Jag använder samma regler för att se som fordon som "ser" infiltratörer. Dvs hela modellen ser och åt alla håll.
- speedfreek
Sv: Rage för Walkers (LoS osv)
Och Penitent Engine hade sin nästan-rage redan då...
Re: Sv: Rage för Walkers (LoS osv)
Fast den refererade väl inte till regelboken, utan hade sin regel skriven i codex om jag inte minns fel.speedfreek skrev:Och Penitent Engine hade sin nästan-rage redan då...
Alexander Merinen
Det finns ju inga andra. Alternativet är att hitta på en helt egen definition av 'visible'.Zurken skrev:Du försöker fortfarande använda regler skrivna för shooting phase i movement phase.
Och återigen, reglerna för LoS används redan utanför shooting phase i flera fall. T ex Infiltrators vid deployment eller ork tank bustas.
De flesta fordon kommer givetvis att ha 360 grader LoS ändå, eftersom de har pintlemounts, turrets, eller passagerare som kan dra LoS genom hatch/firing ports.
Nej, av samma anledning som en modell på oval- eller kavalleri-bas inte kan tjäna extra distans på att snurra basen innan självaste förflyttningen. Rotera kan du göra under ditt move (inte aktuellt för modeller med symmetrisk bas) för att komma fram och i slutet när du sätter ner modellen. Samt i början av shooting phase efter att du ha valt ett mål, innan du kollar range och LoS.Zurken skrev:När du kollar LoS så vrider du dig mot fienden, eller köper du inte det?
Infanterimodeller skiljer sig från walkers (och andra fordon) eftersom deras facing inte påverkar LoS, enligt stycket från regelboken jag citerade i förra inlägget.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur du än försöker så står det inget om LoS på rage, så vad som står under LoS i skyttefasen är helt irrelevant. Man ska vara "synbar" (vissible) och då tycker jag verkligen att han kan ta sig en sväng om och kolla vem som är närmast.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015