Webway portal

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Webway portal

Inlägg av Mortarion »

Fast har den höjd så är den absolut inte "similarly sized" eftersom den då är mycket högre. Och självklart får man spela med GW:s WWP-markör, men man ignorerar höjden, så att den regeltekniskt blir som en liten blast marker.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Mortarion skrev:Fast har den höjd så är den absolut inte "similarly sized"
Högst subjektiv, allting boilar faktiskt ner till "similarly sized" (och det är det som är problemet).

sim·i·lar (sm-lr)
adj.
1. Related in appearance or nature; alike though not identical.

Så vi kan fastställa att det är helt okej att ha en webwayportal som inte är identisk med en blast counter men att webway portalen absolut inte är similarly sized.

Kan du ge ett exempel på en webway portal som inte är en blast counter men som kan anses vara similarly sized?
Mortarion skrev:Och självklart får man spela med GW:s WWP-markör, men man ignorerar höjden, så att den regeltekniskt blir som en liten blast marker.
Nja, jag vet inte om det finns något regeltekniskt stöd till detta (Förutom den subjektiva tolkningen på "similarly sized"). Om inte reglerna säger annorlunda så tycker jag man får köra all in regelwise med portalen istället för att cherrypicka.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

nialion

Inlägg av nialion »

Jag är av samma åsikt. Det finns en gw modell. Då verkar det konstigt att inte spela med den som den ser ut. Man brukar väl inte underkänna gw modeller bara för att dom ser annorlunda ut än beskrivningen i codex? Om jag bygger en egen modell med exakt samma mått borde jag även få spela den. Så jag anser att dom borde blockera los och ge cover save.

kraftman

Inlägg av kraftman »

I reglerna står det ju att man skall envända en blast marker (som är platt och inte blockar LOS).
Det finns inget i codexen eller i reglerna som säger att den inte blockerar LOS !
Det står bara att man kan använda en small blast marker eller similar sized counter.

I och med att GW släppt en modell som kan användas som WWP så anser jag att man bör få använda den ! Konstigt vore det annars :roll:

Och om man får använda den så bör den blockera LOS och ge cover save. Det är ju väldigt tråkigt om man ska behöva byta ut sin WWP-kupol mot en blastmarker !
Det finns ju annars ingen anledning alls att använda kupolen... ;)

Jag tycker att man bör köra den som WYSIWYG tills det finns en FAQ som säger något annat !

Halvar

Inlägg av Halvar »

kraftman skrev:
I reglerna står det ju att man skall envända en blast marker (som är platt och inte blockar LOS).
Det finns ju annars ingen anledning alls att använda kupolen.
Man kanske tycker att den är fin?
Och similar sized kan även syfta på att man bygger en egen markör man tycker är fin. Fanns limited edition markören när codexen skrevs (alltså inte när den släpptes utan när den skrevs)? Det finns en chans att reglerna var skrivna helt utan tanke på att det skulle komma en markör som vissa skulle kunna tänka sig blockar los.
Om det inte märks så är jag av den åsikten att Mattias har rätt och han la fram det bra med fetstil på de viktiga delarna.
Ja' än't bittä'!

Meister

Inlägg av Meister »

Det står uttryckligen att den är impossible terrain, om tanken va att den skulle blocka los (dom 2-3mm som en blast marker är) så skulle det stå där med.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Meister skrev:den är impossible terrain
Där slog du huvudet på spiken ;)

Yautja

Inlägg av Yautja »

Meister skrev:Det står uttryckligen att den är impossible terrain, om tanken va att den skulle blocka los (dom 2-3mm som en blast marker är) så skulle det stå där med.
Nej det tycker jag är ett stort leap of faith. Det står t.ex ingenting under Impassable terrain på sid 13 att den blockar line of sight, betyder det att all impossible terrain inte blockar LoS?

Vi är alla överens om att True Line of Sight gäller överlagt eller hur? Tankefelet här är ju att du säger att det måste stå att den blockar line of sight, jag hävdar att det är inbakat i grundreglerna tillsammans med impassable terrain och att det istället måste stå om den inte blockar line of sight. (Vilket det inte står).
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

kraftman

Inlägg av kraftman »

Vi är alla överens om att True Line of Sight gäller överlagt eller hur? Tankefelet här är ju att du säger att det måste stå att den blockar line of sight, jag hävdar att det är inbakat i grundreglerna tillsammans med impassable terrain och att det istället måste stå om den inte blockar line of sight. (Vilket det inte står).
+1

daskad

Inlägg av daskad »

Jag tycker inte att den borde block LoS, då det isf. är en stor fördel om man lyckades få tag i en limited edition vara. Om den inte hade varit Limited Edition så hade jag tyckt annorlunda dock.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar