Start of librarians movement phase...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Start of librarians movement phase...

Inlägg av DHettNeck »

Gibber skrev:Jag tolkar också det som att du får göra det precis innan libben ska gå men efter andra enheter har gått...
Hur kan du göra det? Libbens MMP börjar ju precis samtidigt som de andra enheternas MMP.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Gibber skrev:Jag tolkar också det som att du får göra det precis innan libben ska gå men efter andra enheter har gått...
Hur kan du göra det? Libbens MMP börjar ju precis samtidigt som de andra enheternas MMP.
Javisst. Men nog får du själv bestämma i vilken ordning du flyttar modellerna. Han ska ta sitt test innan han flyttas. (Och nej det har inget med Grey knights att göra.)

Jämför diskussionen med Chaos icons för en tid sedan. Där får du ju välja i vilken ordning lesser/greater daemons "kommer in". Du får ju till och med använda war gear (personal icon) på modeller som ska tas ur spel innan de gör det och lämnar plats åt en ny modell. Jag hävdade då att att allt sker samtidigt och blev mer eller mindre idiotförklarad. Då var det klart att den döende modellen först kunde användas till att ställa in små demonerna för att sedan dö och lämna plats åt stor demonen. Detta tyckte en klar majoritet var helt ok.

Poängen är att då fanns inget samtidigt. Nu är det tydligen så att samtidigt finns. :roll:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

daskad

Inlägg av daskad »

Men med demonerna så sker det ju samtidigt. Om både greater och lesser kommer in exakt samtidigt så kommer ju ikonen funka för båda! Annars om man gör som du säger så betyder det att greater kommer in före lesser vilket du själv sa att de inte skulle ;)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Låter som väldigt snarlik formulering som på Tervigonens bajs-förmåga. Den gör man iaf när själva Tervigonen börjar spatsera.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

daskad skrev:Men med demonerna så sker det ju samtidigt. Om både greater och lesser kommer in exakt samtidigt så kommer ju ikonen funka för båda! Annars om man gör som du säger så betyder det att greater kommer in före lesser vilket du själv sa att de inte skulle ;)

Öh. Nä. Det var inte vad jag sa. Små in före modellen tas bort. Stor in när modellen tas bort. Alltså inte samtidigt.

Poängen är att jag även här bör få avgöra i vilken ordning jag flyttar mina modeller.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag fattar inte vad du menar med samtidigt. Olika enheters "move" börjar ju när man flyttar dom, men fasen börjar bara en gång per tur och den börjar verkligen samtidigt för alla modeller. Har man däremot två förmågor som båda "triggar" i början på fasen får du välja ordning (men du får aldrig flytta något först).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag menar att eftersom ordet Librarians används i regelformuleringen så menas innan han gjort något annat, i det här fallet, rört på sig. Hade man menat start of the movement phase hade det stått så i stället.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men finns inget stöd för att Libben ska ha en egen move fas, han delar den med resten av armen. Kunde lika gärna stått "controlling players... Turn" om man vill kunna flytta annat först skulle det stått "before the librarian moves..". Eller så tycker jag iaf...

daskad

Inlägg av daskad »

Oj, läste visst lite fel på din Röde. Ursäktar. Men jag anser fortfarande att det sker samtidigt! Sen kommer väl lesser in via banner och greater snor en champion eller?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:Jag menar att eftersom ordet Librarians används i regelformuleringen så menas innan han gjort något annat, i det här fallet, rört på sig. Hade man menat start of the movement phase hade det stått så i stället.
Att dom nämner librarians MMP är för att man ska förstå att det är ens egen MMP och inte motståndarens. Han kan omöjligen ha en egen fas då det bara finns en MMP.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar