Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Seregon

Re: Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Inlägg av Seregon »

Man kan ge den scout, och om det inte finns någon regel jag inte kommer på som säger annorlunda, outflanka med den för att få in massor av sidoskott med sina S8 autokanoner.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

egge skrev:eller få scout-regeln men inte scouta
Va, det finns väl inget som hindrar fordon från att scouta?
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

Min post är editerad.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

theWatchman skrev:Dock är det ju helt uppenbart att dom menar att dom ska kunna scora. Annars hade dom inte skivit med walker i texten. Per defenition är ju alla walkers fordon. Här tycker jag helt klart man ska gå på vad dom har tänkt sig med regeln och dessutom är det väl inte konstigt om codexen höjer sig över regelboken i ett så litet avseende om vad som får vara scoring.
walkers är endast ett alternativ av väldigt många, som folk nämnt. och de kan få de andra varianterna. att charga in i en enhet som håller ett objektiv och som dessutom inte kan skada walkern är bra nog, att han dessutom ska kunna claima objektivet om hans fiender flyr i sista rundan blir lite väl bra enligt mig (nej, alla amréer kan inte ha ostiga powerfists som kan skada walkers!).

och varför har carnifexen fått toxin sacs som tillvalsmöjlighet? för tio poäng blir du sämre mot allt som har T<8, nominellt bättre mot t8, och bättre mot t9/t10... om du inte har adrenal glands. ganska dåliga situationer, speciellt med tanke på att stealers och toxin hormagaunts är bättre mot dessa, poäng för poäng (och dessutom troops). det ryktas att cruddace skulle ha trott att toxin sacs skulle som sämst ge vad som står i parentes, och annars vad som vanligtvis krävs med rerolls. men nu är det inte så, och matt ward kanske också fuckade upp med ännu en regel, om det nu är tänkt att dreadnoughts ska kunna claima (vilket jag inte tror att han velat). men som vanligt, när FAQn kommer dyker det plötsligt upp någon specialregel som gör det bättre för imperiespelaren.
Ja' än't bittä'!

Jacke

Inlägg av Jacke »

Halvar skrev:och varför har carnifexen fått toxin sacs som tillvalsmöjlighet? för tio poäng blir du sämre mot allt som har T<8, nominellt bättre mot t8, och bättre mot t9/t10... om du inte har adrenal glands. ganska dåliga situationer, speciellt med tanke på att stealers och toxin hormagaunts är bättre mot dessa, poäng för poäng (och dessutom troops). det ryktas att cruddace skulle ha trott att toxin sacs skulle som sämst ge vad som står i parentes, och annars vad som vanligtvis krävs med rerolls. men nu är det inte så, och matt ward kanske också fuckade upp med ännu en regel, om det nu är tänkt att dreadnoughts ska kunna claima (vilket jag inte tror att han velat). men som vanligt, när FAQn kommer dyker det plötsligt upp någon specialregel som gör det bättre för imperiespelaren.
Jag tror att anledningen till att fexen kan köpa Toxin saccs är för att de kunde det i förra editionen, när de hade en annan effekt. GW brukar inte ta bort options som folk har på sina modeller, så därför lät de fexen ha kvar dem trots att de är dåliga.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Codex går före BBB. Så jag tror att den är menad att få scora. Och troligen kommer den att få göra just det förutom i Sverige :roll: .
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jacke skrev:Jag tror att anledningen till att fexen kan köpa Toxin saccs är för att de kunde det i förra editionen, när de hade en annan effekt. GW brukar inte ta bort options som folk har på sina modeller, så därför lät de fexen ha kvar dem trots att de är dåliga.
hahahaha. ojj, nästan så jag vill ner i källarn och rada upp saker som försvann från alla olika enheter till nidsen i ett enda codexbyte. kan snabbt säga att carnifexen själv förlorade uppgraderingar till ws, ini, bs, t, s (toxin sacs i det här fallet), save, attacker, wounds och flera vapenmöjligheter däribland spinebanks vad jag kan komma på själv just nu.
så det där tror jag inte en sekund på.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Anledningen till att fexar är sämst är för att dom var bäst i förra editionen, så nu måste folk köpa nya figurer, duh :P
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Halvar

Inlägg av Halvar »

det är inte precis fexens forna glansdagar och nya trygonens glansdagar jag tänker på när jag tycker att toxin sacs är värdelös på carnifexen, och det är bara ett alternativ som man kan ta på den, precis som grandmasterns scoring regel bara är en (enligt mig skitbra regel i turneringssammanhang då man kan ändra vid varje match) av flera och därför inte har någon dold text som gör fordon scoring utan att skriva det.
Ja' än't bittä'!

egge

Inlägg av egge »

Arioch skrev:Codex går före BBB. Så jag tror att den är menad att få scora. Och troligen kommer den att få göra just det förutom i Sverige :roll: .
Varför skrev dem inte då att den har ett LD värde för counter-charge och att den är scoring? Antagligen för att meningen inte är att de skall vara scoring för att de är fordon.

Det är gigantisk skillnad mellan att vara Troop och scoring. Jag köper inte argumentet "de glömde att skriva scoring istället för Troops för det är bättre för mig".

Kan det inte snarare vara så att meningen just är att de inte skall få vara scoring, varav ordvalet?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar