Feel no pain fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Arioch

Re: Feel no pain fråga

Inlägg av Arioch »

Ok så om jag hajar rätt så menar du (Halvar) att man får inget wound. Men om man har special förmågor som triggas av wound så gör dom det av ett lyckat FNP slag fast det regelmässigt räknas som om man inte fått ett wound? Eller missförstår jag dig helt? :D

@gretchin han kanske blir arg för att nån skitar ner hanses fin fina svarta rustning, eller så är han bara arg från början, du vet pappa aldrig hemma (Sanguinius) Farfar upptagen hela tiden (Emperor) så han saknar nog sin mamma...( Freud) :D
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Arioch skrev:Ok så om jag hajar rätt så menar du (Halvar) att man får inget wound. Men om man har special förmågor som triggas av wound så gör dom det av ett lyckat FNP slag fast det regelmässigt räknas som om man inte fått ett wound? Eller missförstår jag dig helt? :D

@gretchin han kanske blir arg för att nån skitar ner hanses fin fina svarta rustning, eller så är han bara arg från början, du vet pappa aldrig hemma (Sanguinius) Farfar upptagen hela tiden (Emperor) så han saknar nog sin mamma...( Freud) :D
du missförstår mig lite. det är just texten "suffers an unsaved wound" som är intressant. den texten finns på FnP, det är själva triggern. alla förmågor eller liknande specialregler som också triggas av exakt den texten händer samtidigt. jag tror mig inte ha fått se en exakt wording på lemartes regel men som jag förstod den så var det inte samma trigger, utan någon sorts trigger om att man har wounds. därför tror jag inte lemartes har någon nytta av FnP för den regeln, bara för överlevnads skull, vilket är bra nog. nog för att regeln för tyranidernas regeneration är helt obegripligt uruselt skriven så kan jag tänka mig att den har en liknelse. "At the start of your turn, as long as the model with regeneration biomorph is still alive, roll a D6 for each wound suffered." det låter likt, men triggern är ändå inte samma, eftersom triggern här är start of turn if model is alive. triggern på lemartes bör vara något i stil med "while lemartes is wounded" eller något liknande. det är triggern, och effekten har jag ingen aning om.
ett annat exempel ur nidsens codex är Doom of malan'tais Psychic strength. the strength of doom of malan'tai is always the same as it's wounds characteristic. therefore, as it suffers wounds its strength is reduced and vice versa.

(regen är skitkasst skriven eftersom den, i sin skrivna form, påverkas av alla wounds den nånsin haft under slaget, även om dessa reggats upp eller man fått tilbaka dem på annan väg. det är däremot bort-FaQat, dock inte erratat)
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

GW vet inte själva skillnaden mellan FaQ och Errata, samt att man kan aldrig lita på att deras regler är vattentäta. En av de större bristerna med 40k att det krävs en bit god vilja och sunt förnuft att spela spelet, något som varierar från person till person.

Jag hoppas GW någon gång i framtiden gör regelverket såpass tätt att man inte behöver göra egna tolkningar, men jag skulle inte lägga pengar på det :evil:
Alexander Merinen

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Zurken skrev: Jag hoppas GW någon gång i framtiden gör regelverket såpass tätt att man inte behöver göra egna tolkningar, men jag skulle inte lägga pengar på det :evil:
Det hade varit väldigt bra om man kunde lägga pengar på det, 50:- extra för en tolkningsfri regelbok, 20:- extra för en vattentät och balanserad codex. ;)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Halvar

Inlägg av Halvar »

ErikJohannesson skrev:
Zurken skrev: Jag hoppas GW någon gång i framtiden gör regelverket såpass tätt att man inte behöver göra egna tolkningar, men jag skulle inte lägga pengar på det :evil:
Det hade varit väldigt bra om man kunde lägga pengar på det, 50:- extra för en tolkningsfri regelbok, 20:- extra för en vattentät och balanserad codex. ;)
men det hade bara betytt att de som verkligen verkligen vill vinna väljer att köpa den billigare, obalanserade codexen. =)
jag förstår hur du menar, mina facebookspel tar bara tid just nu.
Ja' än't bittä'!

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Halvar skrev:men det hade bara betytt att de som verkligen verkligen vill vinna väljer att köpa den billigare, obalanserade codexen. =)
Heh, touché... :)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

"Triggern" är iofs samma på både Lemartes och Feel no pain.

Feel no pain:
"If a model with this ability suffers an unsaved wound..."

Lemartes:
"If Lemartes suffers an unsaved wound, but is not slain..."

Så förutsättningarna är samma förutom att Lemartes har tillägget att han inte får dö. (Vilket iofs kan tyckas som ett helt meningslöst tillägg. Om han dör är det ju skit samma hur många attacker han har.) Det som jag skulle säga är vad "ignored" innebär. Jag skulle säga att man helt ignorerar det woundet och det är som om man aldrig hade fått det, dvs i Lemartes fall att han inte blir sur och inte får fler attacker. Annars dyker det upp massa konstiga situationer. Pinning tests tas t.ex. när man får ett "unsaved wound" från pinningvapen.

Jag tycker att det är rätt klart att tanken med Lemartes regel är att han skall få bonusen när han faktiskt blir skadad.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

för en gångs skulle så är jag helt med OooooooooooAn

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Dummaste regel diskussionen ever.. OOan har rätt..
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

LillePer skrev:Herregud..., lägg ner diskussionen, har Lemartes 1 wound kvar så får du börja veva galet, annars får du en sandfylld magväska i huvudet...
Nuff said...

Skriv svar