Nya FAQ

Regelfrågor och förslag på husregler
Dante82

Re: Nya FAQ

Inlägg av Dante82 »

HeadWar skrev:
Nefrums skrev:
Dante82 skrev: Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?
Det är helt nytt..
Mja, inte helt nytt va? Vet att jag har spelat så här på en turnering för några år sedan.

"when the unit is deployed" tillsammans med Reserves-wordingen, s. 94: "players may choose not to deploy one or more of the units in their army and instead leave them in reserve" kan tolkas (vilket GW uppenbarligen har gjort) som att man bara får splitta dem om man faktiskt deployar dem, snarare än att "is deployed" syftar på allt man gör under deployment.
Men om du läser stycke 3 i reservreglerna så står det något i stil med "after each unit has been rolled for, the player take each unit that made a successful reserve roll and deploys it.

Edit: Vilket alltså också borde räknas som ett legalt tillfälle att combat squadda såvida inte GW går ut och rular om denna situation först.
Senast redigerad av 1 Dante82, redigerad totalt 14 gånger.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

det står iof på deepstrike att man deployar dem.
Bilagor
namnlös.JPG
(152.94 KiB) Nerladdad 240 gånger

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

där stod inte deploy nån stans..

sen får man inte posta bilder från böcker utan tillstånd. Det bryter mot nån fånig copyrights lag..
Senast redigerad av 2 Nefrums, redigerad totalt 14 gång.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

HeadWar skrev:
Nefrums skrev:
Dante82 skrev: Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?
Det är helt nytt..
Mja, inte helt nytt va? Vet att jag har spelat så här på en turnering för några år sedan.

"when the unit is deployed" tillsammans med Reserves-wordingen, s. 94: "players may choose not to deploy one or more of the units in their army and instead leave them in reserve" kan tolkas (vilket GW uppenbarligen har gjort) som att man bara får splitta dem om man faktiskt deployar dem, snarare än att "is deployed" syftar på allt man gör under deployment.

Det finns ju en anledning till att SweFAQn uttryckligen säger att det är tillåtet att splitta squads som är i reserve.
Man får inte splitta squads i reserve på så sätt att man då slår reserve-slag för varje enskild combat squad. Däremot är det fritt fram att dela upp dem så fort hela enheten får komma in. Dock kan man med denna FAQ inte ta sin 10-mannasquad med drop pod och dela upp dem i luften så att hälften kommer in från bordskanten och hälften landar med podden.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Sista mening i första stycket

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Dante82 skrev:
jag kan inte läsa...

men fortfarande:
squads that are placed in reserve may not break down into combat squads.

En annan sak som var bra:

Q: When a unit comprised of some models with Power
from Pain and some without has a pain token, does the
effect it gives apply to every model in the unit or just to the
models with the Power from Pain special rule? (p25)
A: It only applies to the models with the Power from Pain
special rule

SWEFAQ hade rätt :-)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Nefrums skrev:
Dante82 skrev:
jag kan inte läsa...

men fortfarande:
squads that are placed in reserve may not break down into combat squads.
men fortfarande, den där meningen står som svar i en fråga om drop-pods, en fråga som enligt mig inte ens skulle behöva ställas då reglerna inte tillåter dig att endast deploya häften av en enhet i en dedicated transport. Det hade ju varit uppskattat om det där hade varit svaret på en fråga i stil med "Can I break a unit in reserve into combat squads before rolling for them?" eller "Can a unit entering the board from the reserves be split into combat squads?"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Det hade ju varit uppskattat om det där hade varit svaret på en fråga i stil med "Can I break a unit in reserve into combat squads before rolling for them?" eller "Can a unit entering the board from the reserves be split into combat squads?"
eller "can we make up rules about independent characters not being able to join units that have a dedicated transport if they are tyranids"
eller "can we make up rules that disallows tyranids from not choosing to enter the table using a dedicated transport"
eller "can a unit standing behind another unit gain the benefits of cover to save them from an uncontrollable aura that isn't a shooting attack".

hitta på regler i FAQn är gw bra på, trots att de lättare kunde använt erratan till faktiskt skriva in regler om det.

jag har givetvis ingen spacemarine codex att kolla exakt wording för combat squads så jag håller mig lite vid sidan av den diskussionen.
Ja' än't bittä'!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

amerikanerna har spelat att det är en deploy att komma från reserv så man inte får splitta dom innan men att man delar på dom när dom kommer in från reserv. Kanske detta GW är ute efter. Dvs du rullar för hela enheten ställer ut dom och sen splittar dom.

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Q. When are Wolf Guard models split off to join other units
under the Pack Leaders rule? (p86)
A. They are split off just before either side starts to deploy.

Ersätter ju swefaqs krav med att det ska ske i armé listan.

Sen ang. Combat squads så är det ju endast vid Deployment man får göra det, det enda undantaget är ju podden som har en spec. regel om det. Så slänga 10 marines i reserv för att sen när de kliver in bryta upp dem i combat squad är ju att bryta mot regeln.

Skriv svar