DHettNeck skrev:Betyder mongo-tolkningen om att man måste försöka vara 2" bort med IC att en master of the forge måste vara joinad med en annan enhet om han ska kunna ställa sig i btb med en tank och laga den?
Sjukt kasst i så fall.
Till att börja med så är det ju inget nytt att ICs enligt reglerna inte får vara inom 2" från enheter den inte vill eller kan joina. Det står tydligt i första punkten på s48. FAQn säger egentligen bara att ICs inte dör om de måste vara inom 2" från något.
Sen skulle jag säga, även om det inte står uttryckligen i Blessing of the Omnissiah, att Techmarines och MotF har en special regel som säger att de kan gå i BtB med ett skadat fordon. Så det är en Codex regel och trumfar därmed regelboken.
Jag håller med, FaQ säger bara att IC får hoppa ut ur transporter utan att ha en enhet med sig, vilket de inte får enligt regelboken..
Dock får ju en ensam IC fortfarande inte hoppa in i en bill i och med att IC måste sluta sin movment innom 2 från fordonet för att hoppa in..
Sen kan man ju tycka att techmarines, techpriests, meckboys mf, borde få gå i bas med ett fordon och laga det.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
När det gäller flätningen så kommer det uppstå mycket fler konstiga situationer.
Jag har två enheter. A och B.
A är i klar majoritet i en skog. 4+ cover.
B har två modeller framför A och 6000 modeller bakom A. B har alltså två modeller som ger cover till en utav A:s modeller. B är inte 50% täckta av skogen. B får inte cover för att en modell är närmre trots att i princip hela enheten är bakom A.
Detta kommer leda till sjukt fler konstiga situationer:
"4+ cover!"
"Nej. Den modellen är närmst."
"Men vad då jag är ju helt bakom den andre enheten utom en enda modell!"
"Ja men jag flyttade mig så att den modellen är närmst så den enheten får inget cover alls. trots att de helt klart är bakom den andra enheten."
Detta tror jag kommer ske fler gånger än när folk flätar i öppen mark.
Det har inte löst ett skvatt. Bara flyttat problemet till en mer återkommande händelse.
egge har rätt i att det kommer bli svårare att få cover när enheter står nära varandra. Men jag tror inte det kommer hända ofta, för folk kommer att avra noga med att ställa enheter ordentligt bakom varandra.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jag har inte tillgång till regelboken. Finns det stöd i reglerna så att två enheter som är "intermingled" men helt i skog får cover? Jag vill bara försäkra mig att det finns en regel som vinner över intermingled. Annars kommer den enheten som är närmst fienden inte få cover om enheterna är intermingled oavsett vad de är bakom.
Ja man kan tolka det så att när två enheter är "intermingled" så får den närmsta aldrig cover.. Men det är bara dumt..
Frågan är stäld som:
Who gets a cover save when two units are intermingled?
Det enda rimliga sättet att tolka detta på är som att de frågar om bara huruvida enheterna ger cover till varandra. Att försöka tolka in i svaret att det innebär att enheten inte kan få cover save av någonting annat är bara löjligt.
dvs svaret:
A: The unit with the model closest to the enemy that is firing does not have a cover save.
Inebär bara att den närmsta enheten inte får ett cover save av att vara flätad.
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 18 gånger.
Q: An Independent Character attached to a unit that is
reacting to being assaulted, or making a pile-in move,
must move before other friendly models to attempt to get
in base contact with an enemy. What happens if the
Independent Character is blocked from getting to enemy
models by friendly models around him? (p49)
A: If it is possible to move friendly models out of the way
to make space for the Independent Character then they
must move first. Followed by the Independent Character
and finally the rest of the unit can move. If the
Independent Character is still unable to make it into base
contact he must move as close to the enemy as possible.
Vi kan nog öka kompen för BA-prästen, dom blir riktigt mycket sämre av det här.
Q: What happens when a unit arrives from reserves but is
unable to completely move onto the board? (p94)
A: The unit is destroyed and removed from play.