Tau IC med drones & närstrid

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Asplund

Re: Tau IC med drones & närstrid

Inlägg av Asplund »

DHettNeck skrev:Jag tolkar det som att dom blir en enhet (inte en enhet han joinar) och pga detta kan han inte längre singlas ut. Det går ju också i linje med hur dronesen är tänkta att fungera.
Jag tolkar det som att han är i en enhet när han har bodyguards (+ev drones). Har han bara drönare är han en vanlig IC.

Nu kanske jag minns småvargarna fel. Men dom är ju också tänkta som skydd, men funkar bara mot skytte.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det står ju uttryckligen i FAQn att karaktären och drönarna räknas som en enhet. I och med det räknas de i närstrid inte längre som en IC plus en enhet, utan som en enda enhet bestående av en karaktär och två drönare.
Karaktären kan då alltså inte singlas eftersom den inte räknas som IC i närstrid på grund av sin uppgradering.
I mina ögon är åtminstone svaret glasklart
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Glasklart är verkligen att ta i. Det går också att tolka som att ICn är en enhet och drönarna är en annan enhet. Eller att de mycket riktigt är en enhet, men att ICn precis som vanligt går att singla i närstrid så länge det inte dessutom finns ett "riktigt" retinue med i bilden.

Men förmodligen är tanken att drönarna ska forma ett mini-retinue i alla lägen.

egge

Inlägg av egge »

de flesta spelar nog ledaren som en del av enheten om han har drones. Alltså att han inte kan singlas ut.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Hade jag inte sett FAQn hade jag aldrig någonsin accepterat att en ensam IC med drones inte går att singla i närstrid.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med GLinus. :)
Enligt mig är det tydligt i FAQen att IC och drones är en enhet när det kommer till att singla i närstrid.

GLinus

Inlägg av GLinus »

In combat, the character
(and his drones) count as a separate unit.
Rakt översatt blir det: I [när]strid räknas karaktären (och hans drönare) som en separat enhet.

Det kan inte betyda att de räknas som två separata enheter, om man inte lägger till fler, eller ändrar ord.

Alltså blir de till en enhet och inte två enligt FAQn, och jag vidhåller att det är glasklart och inte på något vis tveksamt.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Eftersom det jag skrev verkar ha misstolkats, så förtydligar jag min tolkning, som jag tror är densamma som glinus

Gubbe+drones joinar säg kroots.

I närstrid är det 2 enheter: (gubbe+drones) och (kroots) som delar upp smällar imellan sig.

Gubbe+drones+bodyguard

I närstrid är det en stor fin enhet, där alla smällar kan delas upp hej vilt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar