Shining Spears både skjuta och slåss med lansen i närstrid?

Regelfrågor och förslag på husregler
Apocswe

Re: Shining Spears både skjuta och slåss med lansen i närstr

Inlägg av Apocswe »

IMO är regeln skriven väldigt tydlig, man väljer profil under playerturn. Olyckligt formulerad eller inte så är den tydlig. Och vadå jag förstått av Swefaq så ändrar dom inte regelskrivningar utan gör bara förtydliganden.

Så för mig känns de konstigt om dom ändrar denna till att man kan nyttja olika profiler i samma runda

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Apocswe skrev:IMO är regeln skriven väldigt tydlig, man väljer profil under playerturn. Olyckligt formulerad eller inte så är den tydlig. Och vadå jag förstått av Swefaq så ändrar dom inte regelskrivningar utan gör bara förtydliganden.

Så för mig känns de konstigt om dom ändrar denna till att man kan nyttja olika profiler i samma runda
SWFAQ ändrar regler, när det känns som att RAW är helt fel FYI. I detta fallet känns det inte viktigt nog dock (för mig iaf).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh

Inlägg av fauh »

Det är väl superviktigt för alla som spelar med gubbar som påverkas av detta? Ta gärna upp det i swefaq för diskussion då det faktiskt är ett ställe där det känns som en g"w miss" snarare än en design feature .

Användarvisningsbild
Draaz

Inlägg av Draaz »

Jepp, viktigt med tydlighet här i swefaq!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

DHettNecken tog upp frågan i SvFAQn.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Newyn

Inlägg av Newyn »

Om ni inte gör en regeländring så får ni gärna förtydliga hur det blir med pistoler. Går att läsa åt båda hållen där pga "may also be usel as".
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Newyn skrev:Om ni inte gör en regeländring så får ni gärna förtydliga hur det blir med pistoler. Går att läsa åt båda hållen där pga "may also be usel as".
Fast konsensus här är, eller har varit sedan jag började lira 2001, att pistoler får användas i skytte och i närstrid.

Sen tillhör jag lägret som säger kör i vind om någon motståndare skulle vilja skjuta och fightas med sina praetorians eller shining Spears. ..
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Newyn

Inlägg av Newyn »

Röde skrev:
Newyn skrev:Om ni inte gör en regeländring så får ni gärna förtydliga hur det blir med pistoler. Går att läsa åt båda hållen där pga "may also be usel as".
Fast konsensus här är, eller har varit sedan jag började lira 2001, att pistoler får användas i skytte och i närstrid.

Sen tillhör jag lägret som säger kör i vind om någon motståndare skulle vilja skjuta och fightas med sina praetorians eller shining Spears. ..
Har också kört med att man får göra båda, fast om det inte är så man ska göra är det nog dags att lära om sig :?. Sen har vi ju alltid nya spelare som lär sig regler från boken som då gör rätt och vi fuskar på en turnering bara "för man alltid gjort så".
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Praxis?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Konfa

Inlägg av Konfa »

Pistoler omfattas väl inte av denna regeldiskussion, utan är en annan snarlik fråga. De har inte två separata statlinjer utan har en statlinje med en specialregel.

Skriv svar