Escalation

Regelfrågor och förslag på husregler
daskad

Re: Escalation

Inlägg av daskad »

Du får INGEN save mot D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

daskad skrev:Du får INGEN save mot D
Jesus saves you?

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Flogger skrev:Efter att ha läst igenom Escalation så kan jag bara säga NEJ. Ett system som kunde blivit så bra. Men icke då, det blev aids av det med.

Alla arméer får ha super heavies som suger åsnepung förutom två arméer, hör och häpna...*trumvirvel*

ELDAR!! (och deras mörka kusiner)

Möter jag någon på en 40k turnering som skjuter iväg 4st D-plattor så kan de ju glömma att spela mot mig, ta du den 20-0an så går jag och fikar och har trevligt istället. Hade d-vapen försvunnit ur 40k (eller ens apoc för den delen) hade det varit en mycket roligare och mer varierat och balanserat spel. Nu är det "jag har en revenant, du har en lord of skulls, jag vann". Det är lite som att säga att Orks får enbart spela stick bommas medan Tau får spela broadsides. För de är lika bra.

Jag. Blir. Så. Trött.

Däremot om man skulle införa att super heavies och gargantuans som inte har D-vapen är välkomna i 40k hade jag inte haft något problem med det. De är dyra, roliga och häftiga. D-vapen är mest som de där obekväma kalsongerna som påminner en om tvättid.
Beroende på vad den där eldartitanen kostar *bläddrar i regelboken* 900p kan man ju slänga in en och annan wraithknight på 2k poäng :lol:
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Så en titan kan t.ex skjuta 4 D-plattor, och får välja två olika mål. Han kan alltså maximalt förstöra två fordon per runda, med 2 träffar per target (om han träffar). Det värsta som kan hända är Explodes (på 2+) dvs inte plocka bort hela fordonet med saker i etc.

Självklart är det inte dåligt, men om modellen kostar 7-850 poäng är det ganska underwhelming tycker jag. Självklart finns det saker den är grym emot, men de behöver väl fortfarande LoS? och det är inte speciellt svårt att sprida ut sig ordentligt för att minimera antal modeller som träffas.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:Så en titan kan t.ex skjuta 4 D-plattor, och får välja två olika mål. Han kan alltså maximalt förstöra två fordon per runda, med 2 träffar per target (om han träffar). Det värsta som kan hända är Explodes (på 2+) dvs inte plocka bort hela fordonet med saker i etc.

Självklart är det inte dåligt, men om modellen kostar 7-850 poäng är det ganska underwhelming tycker jag. Självklart finns det saker den är grym emot, men de behöver väl fortfarande LoS? och det är inte speciellt svårt att sprida ut sig ordentligt för att minimera antal modeller som träffas.
Vi har spelat detta. Vi hade en Gladiatorturnering på GoB i somras och revenanten vann överlägset hela turneringen, iofs med en Eldar armé med sig men ändå. Revenanten hoppar 36" i movement fasen och om den har rört sig tar den bort ALLA HITS som träffar den på 3+ (eldar titan holo-fields)

Runda 1:

2 riptides/wraithknights/land raiders/whatever removed from play

Runda 2 händer samma sak, om och om igen. Den skjuter även 120" så når hela bordet och cover finns inte. 900 poäng är ingenting.

D-vapen hör inte hemma i 40k. Om det hade varit S10 AP1 som ryktet sa, då hade det varit nice. Nu är det mest herpes.

Det viktigaste är att ENDAST Eldar och Dark Eldar kan ha en titan, ingen annan.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Och det finns ingen begränsning för maximal poängkostnad för en Lord of war?

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Ancalagon skrev:Och det finns ingen begränsning för maximal poängkostnad för en Lord of war?
Hur menar du? Om eldartitanen är listad i boken som en Lord of war får man ju spela med den oavsett kostnad, eller är jag ute och cyklar nu igen :?
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev: Det viktigaste är att ENDAST Eldar och Dark Eldar kan ha en titan, ingen annan.
Classic GW?
Tillbaka c:a 2 år i tiden. Flyers. Men bara för några arméer.
Alla köper den armén.
Sen Flyers för alla. Alla köper igen, till sina gamla arméer.
Sen anti air, först för några, senare för alla.
Nu Titans och D-vapen.
Men bara för några få.

Vi är får.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Trulsante skrev:
Ancalagon skrev:Och det finns ingen begränsning för maximal poängkostnad för en Lord of war?
Hur menar du? Om eldartitanen är listad i boken som en Lord of war får man ju spela med den oavsett kostnad, eller är jag ute och cyklar nu igen :?
Det var rykten om att lord of war max skulle få kosta en viss % av totala armén. Men de kanske skippade det.

Dedikerade anti-tank Flyers och FMCs kommer vara sjukt bra counter mot D-vapen, eftersom de inte kan skjuta på dem.

Som Captain skriver, nu kommer d-weapons och folk kommer gå tillbaka till sina flyers/köpa ny flyers för att countra d-vapenenheterna.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:
Trulsante skrev:
Det var rykten om att lord of war max skulle få kosta en viss % av totala armén. Men de kanske skippade det.

Dedikerade anti-tank Flyers och FMCs kommer vara sjukt bra counter mot D-vapen, eftersom de inte kan skjuta på dem.

Som Captain skriver, nu kommer d-weapons och folk kommer gå tillbaka till sina flyers/köpa ny flyers för att countra d-vapenenheterna.

% grejen var bara rykte och stämmer ej. Kör vi 1250 är det fritt fram att ta en Revenant för 900. Står ingenting om det i Escalation.

FMCs är INTE bra mot D-vapen, de dör nämligen automatiskt så länge motståndaren slår 2+. Visst måste de ramla ner från himlen först men sedan när har det varit ett problem för en eldar armé?

Samt vad spelar det för roll om dina storm ravens kommer in runda 2-3 när 4-6 av dina bästa enheter då är döda? Att träffa med en 5" blast när man har BS4 (med re-roll för guide såklart som finns minst 2 i varje eldar armé) är inte särskilt svårt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar