Coversave från intervening models
Re: Coversave från intervening models
Som redan förklarats otaliga gånger: Att få bort exempelvis stora hål i enheter bestående av absolut ingenting som ger cover till allt bakom. Denna osynliga mur bestående av luft är också mobil.Flogger skrev:Vad är syftet?
Det är inte detsamma som att 1% räcker för area terrain. Du måste fortfarande stå i en stillasittande terrängbit för att få area terrain cover. Här är det är en flyttbar (multipla och påfyllningsbara för just tyranids) covermur.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Gillar inte när det finns specialfall av regler i samma kategori. I fallet cover (i de fallen det ges av saker som står ivägen(ej att förväxla med area)) gillar jag när det är 25% täckt som gäller i alla lägen. Inget krångel, lika för alla. Det är bara lättast så och minst löjligt.
Att en pipa som sticker pyttelite framför WK:ns fot ger cover medan en fet sten som täcker 24,99% av modellen inte gör det känns bara fel. I detta fallet finns inte tydliga regler, vilket ger swefaq utrymme för en tolkning som känns bättre än många av GW:s hittepå.
Att en pipa som sticker pyttelite framför WK:ns fot ger cover medan en fet sten som täcker 24,99% av modellen inte gör det känns bara fel. I detta fallet finns inte tydliga regler, vilket ger swefaq utrymme för en tolkning som känns bättre än många av GW:s hittepå.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Fast det är ju inget fysiskt cover som 5+ savet representerar.
Det är en distraktion som påverkar skytten och 5+ cover save representerar det på samma sätt som area terrain representerar tex bra mycket mera skog än de 3 flyttbara träd som kan stå på en skogsplatta.
Det är en distraktion som påverkar skytten och 5+ cover save representerar det på samma sätt som area terrain representerar tex bra mycket mera skog än de 3 flyttbara träd som kan stå på en skogsplatta.
+1Kaptenen skrev:Fast det är ju inget fysiskt cover som 5+ savet representerar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Det finns en regel för vad som händer när du skjuter igenom en enhet, det finns en annan regel som säger vad som händer när du skjuter över en enhet. Det finns ingen regel på vad som händer när du delvis skjuter över/genom en enhet.
Stycket "it receives a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain" tycker jag också tyder på att 25% regeln gäller.
Jag förstår inte varför man ska in och titta på area terrain regler, där är allt väldigt väl definierat.
Stycket "it receives a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain" tycker jag också tyder på att 25% regeln gäller.
Jag förstår inte varför man ska in och titta på area terrain regler, där är allt väldigt väl definierat.
Alexander Merinen
Detta tog jag upp enbart för argumentet var "det kändes orimligt" och då kändes det som area terrain reglerna också är "orimliga".Zurken skrev:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
det man kan titta på är andra regler som ger ett cover save. inget av dem säger någonting om "as if it was behind terrain" vilket för mig ger en stark fingervisning om att man ska bry sig i att där står att man ska behandla det som om man vore bakom terräng och därför behöva 25%. smoke launchers, jink mfl.Zurken skrev:Det finns en regel för vad som händer när du skjuter igenom en enhet, det finns en annan regel som säger vad som händer när du skjuter över en enhet. Det finns ingen regel på vad som händer när du delvis skjuter över/genom en enhet.
Ja' än't bittä'!
Rimlighets argumentet går ju att ta upp om man ska göra en ruling på en regel som inte är tillräckligt tydlig, då vill man göra en så rimlig ruling som möjligt. Även om du själv inte tycker att intervening models är kristallklar, så talar väl denna tråden att så inte är fallet. Area terrain reglerna är väldigt tydliga, även om de enligt mig är ganska orimliga.Flogger skrev: Detta tog jag upp enbart för argumentet var "det kändes orimligt" och då kändes det som area terrain reglerna också är "orimliga".
Alexander Merinen
Det hänvisar bara till att man får cover på samma sätt som om man vore tillräckligt skymd av terräng för att få ett cover save. Kriterierna är redan uppfyllda (it recieves a cover save).Zurken skrev:Stycket "it receives a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain" tycker jag också tyder på att 25% regeln gäller.
Två matcher sen sist denna regel hade en avgörande betydelse för moi - räddade en nästan död Tervigon med 5+ cover save från spawnade Gants, så jag kunde knipa ett objektiv.
Orsaken till att Demoner inte bryr sig är för att dom redan har ett 5++ save och dessutom knappast kan göra hela builds kring promenerande monster (dom flyger mest omkring).