Per, du är för liten och ung för att dina argument skall ha nån tyngd iafLillePer skrev:Så kära 40k Sverige, nu har jag kikat i codexen ordentligt och jämför lite fram och tillbaka...
Fateweavers omrull från reserve?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Men du är ju mindre än honom Rikard! 
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Men äldre och visaredaskad skrev:Men du är ju mindre än honom Rikard!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Fateweavers omrull från reserve?
Jaja du kan väl få tro det då. Vänta bara, snart slår seniliteten till 
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Katarsis skrev:Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
Vad jag vet så behöver de line of sight? Var drar du den ifrån? Om de inte är närstridsvapen men antar att du inte refererade till dem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
Gonka Koff
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Stämmer, däremot behövs ingen line of sight när man skjuter exempelvis orbital bombardment, och det skulle iallafall inte jag få för mig att pröva mig på i en match.Flogger skrev:Vad jag vet så behöver de line of sight? Var drar du den ifrån? Om de inte är närstridsvapen men antar att du inte refererade till dem.Katarsis skrev:Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Gonka förstod andemeningen och levererade ett bättre exempel än mitt. Men faktum kvarstår att om man börjar tillåta att göra saker av planen så kommer knasiga situationer att uppstå.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Den stora frågan är ju varför det måste vara antingen eller. Det är ganska uppenbart att visa abilites bör fungera av planen, och vissa inte bör det.
Om inget fungerar förrän modellen står på bordet kan man alltså t.ex hävda att Asdrubael Vect inte seizar på 4+, att Baronen inte ger +1 på att få första rundan etc etc.
Om man ska hårddra det så finns det ingen regel som säger att en modells wargear slutar fungera när modeller dör. I alla fall ingen jag har kunnat hitta genom att lusläsa regelboken och codexar. Men vi antar att det är så, för att det är det rimligaste.
Detsamma gäller special abilites. Det är också ganska uppenbart att vissa saker ändå fortsätter fungera trots att modellen som ger regeln dör (SM bike enheter slutar inte vara Troops för att Captain på bike dör, eller hur?)
Jag tycker absolut att man kan ta beslut i individuella fall.
Speciella grejer kan kräva speciella regelförtydliganden i speciella fall.
Om inget fungerar förrän modellen står på bordet kan man alltså t.ex hävda att Asdrubael Vect inte seizar på 4+, att Baronen inte ger +1 på att få första rundan etc etc.
Om man ska hårddra det så finns det ingen regel som säger att en modells wargear slutar fungera när modeller dör. I alla fall ingen jag har kunnat hitta genom att lusläsa regelboken och codexar. Men vi antar att det är så, för att det är det rimligaste.
Detsamma gäller special abilites. Det är också ganska uppenbart att vissa saker ändå fortsätter fungera trots att modellen som ger regeln dör (SM bike enheter slutar inte vara Troops för att Captain på bike dör, eller hur?)
Jag tycker absolut att man kan ta beslut i individuella fall.
Speciella grejer kan kräva speciella regelförtydliganden i speciella fall.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Fateweavers omrull från reserve?
Det jag tror är ved på elden för de sm hävdar att det inte funkar är att staven som ger förmågan står listad under wargear(korrekt?). Vect mf. har en special rule.
Wargear - inte ok utanförplanen
Specail rules . ok utanför planen.
Wargear - inte ok utanförplanen
Specail rules . ok utanför planen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!