Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Så kära 40k Sverige, nu har jag kikat i codexen ordentligt och jämför lite fram och tillbaka...
Per, du är för liten och ung för att dina argument skall ha nån tyngd iaf :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av daskad »

Men du är ju mindre än honom Rikard! ;)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Men du är ju mindre än honom Rikard! ;)
Men äldre och visare ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av LillePer »

Jaja du kan väl få tro det då. Vänta bara, snart slår seniliteten till ;)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?

Vad jag vet så behöver de line of sight? Var drar du den ifrån? Om de inte är närstridsvapen men antar att du inte refererade till dem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:
Katarsis skrev:
Flogger skrev:Hur ska man använda vapen av bordet?
Om man nu får använda wargear av planen så varför inte vapen? Typ Hunter Killer Missiles?
Vad jag vet så behöver de line of sight? Var drar du den ifrån? Om de inte är närstridsvapen men antar att du inte refererade till dem.
Stämmer, däremot behövs ingen line of sight när man skjuter exempelvis orbital bombardment, och det skulle iallafall inte jag få för mig att pröva mig på i en match.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Katarsis »

Gonka förstod andemeningen och levererade ett bättre exempel än mitt. Men faktum kvarstår att om man börjar tillåta att göra saker av planen så kommer knasiga situationer att uppstå.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Ancalagon »

Den stora frågan är ju varför det måste vara antingen eller. Det är ganska uppenbart att visa abilites bör fungera av planen, och vissa inte bör det.

Om inget fungerar förrän modellen står på bordet kan man alltså t.ex hävda att Asdrubael Vect inte seizar på 4+, att Baronen inte ger +1 på att få första rundan etc etc.

Om man ska hårddra det så finns det ingen regel som säger att en modells wargear slutar fungera när modeller dör. I alla fall ingen jag har kunnat hitta genom att lusläsa regelboken och codexar. Men vi antar att det är så, för att det är det rimligaste.

Detsamma gäller special abilites. Det är också ganska uppenbart att vissa saker ändå fortsätter fungera trots att modellen som ger regeln dör (SM bike enheter slutar inte vara Troops för att Captain på bike dör, eller hur?)

Jag tycker absolut att man kan ta beslut i individuella fall.

Speciella grejer kan kräva speciella regelförtydliganden i speciella fall.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av refabricated »

Det jag tror är ved på elden för de sm hävdar att det inte funkar är att staven som ger förmågan står listad under wargear(korrekt?). Vect mf. har en special rule.

Wargear - inte ok utanförplanen
Specail rules . ok utanför planen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar