Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
daskad

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av daskad »

Hehe ^^ Men man får ju faktiskt använda den för att re-rolla stormen, och stormen sker väl även fast man är i reserv? Får man re-rolla stormen om man är i reserv? Hmmmmm
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:Hehe ^^ Men man får ju faktiskt använda den för att re-rolla stormen, och stormen sker väl även fast man är i reserv? Får man re-rolla stormen om man är i reserv? Hmmmmm
Enligt tex. Jimmy så sker inte stormen om Imhotekh är i reserv (abilities gäller inte av bordet). Men nu pratar vi inte abilities utan wargear.

Jag säger att du absolut har en storm när du är av bordet och om du har en chronometron i din enhet så borde du få re-rolla även om du är i reserv.

Jag ser inte problemet här..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad

Inlägg av daskad »

Jag har alltid sett det på samma sätt som du där flogger.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Poet

Inlägg av Poet »

Är du off-table me immotek så skulle jag hävda att du inte blixtar, och det skulle inte fungera att re-rolla darkness eller reserves.. spelar man med immotek i reserves så får man skylla sig själv?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Är du off-table me immotek så skulle jag hävda att du inte blixtar, och det skulle inte fungera att re-rolla darkness eller reserves.. spelar man med immotek i reserves så får man skylla sig själv?
Jag hittar inte Imhotekh bland Fateweavers wargear så känns irrelevant hur du tycker hans storm ska funka. Demoncodexet är vad som ska diskuteras. Där finns wargear som säger att du inte får vara off table för att använda det (till skillnad från annan wargear som är helt ok att använda off table).

Roligt att du väcker en tråd som varit död i en månad också.

Sluta tramsa nu Jimmy.

Poet

Inlägg av Poet »

Kommer med största sannolikhet en FAQ snart ;)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Kommer med största sannolikhet en FAQ snart ;)
Det hade varit väldigt bra, angående detta, karaktärer/enheters infiltrate och angående 2+ cover i ruins area terrain.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Så kära 40k Sverige, nu har jag kikat i codexen ordentligt och jämför lite fram och tillbaka.
Det jag kommit fram till är att rerollen bara funkar så länge FW lever och är på bordet. (detta trots att jag förmodligen är den personen i sverige som förlorar mest på det, suckelisucksuck...)

Varför detta då?

Det är inte en special rule, om man tittar under entryt så hamnar den under en egen rubrik: "Hellforged Artefact".
Vad finns det för fler artefacts i codexen?

Skarbrand har två fräcka svärd som presenteras på exakt samma sätt, även Kugath har lite necrotic missiles som har samma ruta i sitt personliga entry och i army listen har de alla en liten egen rubrik. Även skulltaker, karnak och bluescribes har lite olika "hellforged artefacts" som tydligt är vapen eller abilities som bara funkar på bordet.

Sen finns det en sida med hellforget artefacts som är special föremålen man kan ta med exalted rewards. Såsom grimoare, portalglyph osv.

Allt detta tyder på att staven är en typ av special wargear. Då letar jag i övriga codexar och har inte hittat någon wargear som funkar av bordet.
Hade staven varit en specialrule så hade det inte varit någon diskussion men nu pekar allt på att det är ett wargear, och därmed endast funkar när FW är vid liv och på bordet.

(Som en liten sidogrej så tolkade ETC faqn att Dreadknightens Dark Excommunication numera stänger av hellforged artefacts, vilket gör att en DK i cc med FW kan stänga av rerollen. Detta är såklart en tolkningsfråga i sig så är inte ett argument utan mer en liten sidonotis)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Så kära 40k Sverige, nu har jag kikat i codexen ordentligt och jämför lite fram och tillbaka.
Det jag kommit fram till är att rerollen bara funkar så länge FW lever och är på bordet. (detta trots att jag förmodligen är den personen i sverige som förlorar mest på det, suckelisucksuck...)

Varför detta då?

Det är inte en special rule, om man tittar under entryt så hamnar den under en egen rubrik: "Hellforged Artefact".
Vad finns det för fler artefacts i codexen?

Skarbrand har två fräcka svärd som presenteras på exakt samma sätt, även Kugath har lite necrotic missiles som har samma ruta i sitt personliga entry och i army listen har de alla en liten egen rubrik. Även skulltaker, karnak och bluescribes har lite olika "hellforged artefacts" som tydligt är vapen eller abilities som bara funkar på bordet.

Sen finns det en sida med hellforget artefacts som är special föremålen man kan ta med exalted rewards. Såsom grimoare, portalglyph osv.

Allt detta tyder på att staven är en typ av special wargear. Då letar jag i övriga codexar och har inte hittat någon wargear som funkar av bordet.
Hade staven varit en specialrule så hade det inte varit någon diskussion men nu pekar allt på att det är ett wargear, och därmed endast funkar när FW är vid liv och på bordet.

(Som en liten sidogrej så tolkade ETC faqn att Dreadknightens Dark Excommunication numera stänger av hellforged artefacts, vilket gör att en DK i cc med FW kan stänga av rerollen. Detta är såklart en tolkningsfråga i sig så är inte ett argument utan mer en liten sidonotis)

Det låter mest som att du inte hittade något som liknade staven och därför valde att rula staven som något den faktiskt inte liknar alls?

Andra codex? Fel. Du kan aldrig utgå från dem då inget codex är det andra likt.

Andra hellforged artifacts? Du menar vapnena? Hur ska man använda vapen av bordet? Om de andra hellforged artifacts "tydligt" bara gäller på bordet så antar jag att wordingen är precis det, TYDLIG.

Jag tror du har fel Lilleper.

Max

Inlägg av Max »

Jag håller delvis med Pers, tycker att det är en wargear även om det är något av en speciell sådan.

Har läst igenom typ hundra forumstrådar med idioter som diskuterar detta, det "bästa" jag hittat är argumenten om "permissive rules", alltså att regeln begränsas av vad som står i regeln, inte är obegränsade av vad som inte står. Gammalt quote från regelboksfaqen var typ "regeln måste specifikt säga att den får användas i reserv för att få användas", men den har dom självklart tagit bort i nya faqen för att göra det enkelt för folk....

Problematiken med regeln nu är att om man skall tolka det som att man får använda det närsomhelst, så måste/kan man argumentera för att den också gäller när Fatey är död. Det finns ingen beskrivning på hur han måste nå, inte ens en textrad som i att han skall vara inkluderad i armén i liknande specialregler, vilket folk på forumen tolkar som att han skall vara vid liv, eller som i fallet med en relativt lik regel, corbulos, att regeln slutar fungera när han dör. Det är löjligt, med tanke på att det är hans stav, och det är uppenbar RAI att man inte borde få använda den efter han dött, men om man tycker att man får använda den av plan så kan man lika gärna tycka att man får använda den när han dött.

Att man inte kan jämföra codexar är löjligt, det är det man måste göra när saker är oklara.

Det som hänt innan när GW har haft saker som funkat från reserv men det inte är utskrivet är att dom fixat det i FaQ för att förklara att det går att använda i reserv. Det finns ingen sådan FaQ om Fatey. Det betyder tyvärr inte så mkt som jag vill, för det gör bara att man kan fortsätta diskutera...

Skriv svar