IA på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler

Skall fordon från Imperial Armour tillåtas på turneringar?

1. Ja, IA skall tillåtas på turneringar (med några få undantag).
56
44%
2. Ja, men i väldigt begränsad omfattning.
14
11%
3. Nej, banna IA helt.
56
44%

Antal röster: 126

Användarvisningsbild
Asplund

Re: IA på turneringar

Inlägg av Asplund »

Jag gillar den här tråden :)
paintner skrev:problemet tycks väl inte bara vara om IA ska tillåtas utifrån ett obalanserat perspektiv utan också vem ska fixa kompen på det då det blir mer kompmallsarbete samt det att man 'måste' lära sig fler enheter och hur de fungerar etc.
Efter en snabb titt skulle jag säga att 90% av allt IA redan är implementerat i mallen. De sista 10% kan jag komma med förslag på komp till, om det är det stora problemet. Återigen tror jag folk överdriver IAs komplexitet. Nästan allt i IA är varianter på existerande enheter. Som exempel kan sägas att IA till Mariner innehåller 9 varianter som skiljer sig från SM codexen (främst beväpningen på existerande enhet). BA codexen skiljer sig på över 40 enheter från SM codexen, <whine> en del enheter är dessutom helt brutna och har skitbökiga regler </whine>.
paintner skrev:mitt största argument emot det är väl dels komp-delen. att det kommer ta lång tid att få det balanserat och med tanke på hur mallen är just nu så kommer den bli lidande.
Som sagt, det mesta är implementerat redan. Vad menar du med "hur mallen är just nu"?
paintner skrev:och det andra argumentet är väl lite det att många chapters (är det väl främst) blir lite mer 'same same' iom att de får ett bredare val än deras codex ger. som BT-spelare skulle jag ju iofs gladelien ta emot lite fler enheter men jag tror ändå att det i långa loppet kan skada det hela lite.
Bredare val för chapters? Du menar att dom får betala samma för sina fordon och kan välja fler kanoner på Razors? Landspeeder Tempest, som jag vill minnas är en DA grej, är iofs lite tråkigt alla får tillgång till. Övriga chapterspecifika fordon hålls, även i IA, kvar inom rätt chapter. Dina BT kommer inte få brumma runt med Baals :)
paintner skrev:sen en annan fråga som kan funderas på är ju det att iom kompmallen så spelar vi ju lite annorlunda 40K mot andra länder, men med tillåten IA rakt över och kompmall på det så kommer vi hamna längre ifrån det 'vanliga' 40K och på så vis kanske skapa ett metagame som är längre ifrån orginalet och svårare för nya spelare att komma in i.
Om komp(mall) gör det enklare, eller svårare för nya spelare lämnar jag till andra trådar.

Sen när brydde sig nybörjare om metagame? Jag tror det är fler nybörjare som dras in i hobbyn av FW's fräcka modeller än avskräcks av nåt dom läst andra anser vara 1/18 ggr bättre än en Razorback.

Men återigen måste jag fråga mig varifrån denna rädsla för IA kommer ifrån? Är det rädslan för det okända som spökar? Hur många har egentligen bladat i böckerna och inte bara skrämts upp av forumtrådar?

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Många jag hört klaga på IA gör det för att det inte är GW's "riktiga" regler och att dom är mindre speltestade. Jag vill poängtera att GW's playtesters har långt ifrån final say, och GW själva är extremt duktiga på att släppa igenom tokigt obalanserade units. Vi bannar ju redan dom saker som är cpigt överdrivna (Ork lifta grabba) så det håller ju inte riktigt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Da bomma

Inlägg av Da bomma »

Har inte läst igenom 11 sidor ...Men jag ser väldigt gärna att vi använder Ia saker!....Mycket trevligare att ta med sig nya balla modeller till en turnering. Dels vill nog många klämma o känna på de sedan ökar det ju variationen på de olika Armeerna.

Vidare tycker jag att Komp killarna gör att mycket bra jobb o helt ärligt kan det väl inte vara så svårt att kompa om o lägga till restriktioner så att dessa enheter blir spelbara!

Om det nu skulle visa sig att Ia bannas helt...Start gärna en omröstning om vi ska ha kompfritt eller inte i Svearike :D

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker att IA skall bidra med coola saker. Inte saker som man egentligen inte skall få ha. Samtidigt tycker jag att det inte är så farligt men jag tror att folk tar saker från IA för att ha coola enheter utan för att täcka upp brister som inte finns i codexet. Jag är inte säker på att jag gillar det. Jag tycker det är synd att man behöver codex + imperial armour för att veta vad man kommer få möta.

Något jag tycker skulle vara rätt skulle vara att straffa IA hårdare i kompen. Så får folk ta det för att det är coolt och inte för att det är bättre än det som finns i codexet. Kalla det en "okändhetsfaktor" eller något. Folk är inte vana att spela dem så det är väldigt taktiskt att ta saker från IA för att motståndaren inte är van att spela mot dem.

Slutligen är det mest arrangören som bestämmer. Jag tycker att man kan bygga upp kompmallen och Sverige FAQ:en så att en arrangör enkelt kan banna IA om denne vill, och ändå använda kompmallen och Sverige FAQ:en. Poänger kan väl fortfarande köpa från IA FAQ dokumentet men nya enheter kan man väl dela upp så att det är tydligt och enkelt att välja för en arrangör om denne vill ha med dem?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

paintner

Inlägg av paintner »

...
Senast redigerad av 1 paintner, redigerad totalt 2 gånger.
- black templars @ time of ending -

GLinus

Inlägg av GLinus »

Att chapters skulle bli mer mainstreamade av IA håller jag absolut inte med om!
Om något så gjorde senaste LBM-dexen Marines mer mainstreamade med specialkaraktärer som får användas fritt av vilket chapter som helst, bike-arméer till alla (tidigare unikt DA och WS), Mortis Dreadnoughts mest prisvärda bestyckning till alla (tidigare unik för DA), etc. För mig, personligen, har spelet som sådant redan förlorat jättemycket av sin forna karaktär och dragningskraft allt eftersom man har suddat ut allt mer av dess personlighet. Förr tog folk lite stolthet i att spela specifika Chapters/Legioner/Klaner etc med sina individuella för- och nackdelar. Nu handlar det allt mer bara om att vinna turneringar till vilket pris som helst, och ve och fasa för fluff, karaktär och lite udda enheter!!

På sikt tror jag att den "nya" inställningen till WH40K, att det är ett tävlingsspel som bör mainstreamas så mycket som det är möjligt för att man ska kunna bemästra och veta allt inom spelet och på så sätt kora rättmätiga segrare och skapa korrekt utsedda landslag, är negativ för hobbyn.

Speciellt när spelet i sig är ett sällskapsspel som utspelar sig i en helt galen värld, med en grundstory baserad på delar ur Bibelns Gamla Testamente, fylld av bisarra varelser som oupphörligen försöker ta livet av varandra. Regelboken till spelet innehåller 96+ sidor regler, 99+ sidor fluff och 103+ sidor hobby. En regelbok vars viktigaste regel (längst upp sid 2 BBB) uttrycker att det är viktigare att bägge spelare har roligt än det är att vinna till varje pris, och att reglerna i boken inte är huggna i sten utan att de kan ses som riktlinjer för hur man ska spela. På det hela taget låter det i mina öron som att det är ett ganska halvdant underlag för att spela "seriösa" turneringar på, men att det är ett lysande underlag för lek.

När många personer ska leka tillsammans är det viktigt att man har vissa riktlinjer för hur leken ska gå till och därför är jag för FAQ, komp etc till en viss gräns. Man bör förbjuda saker som är totalt obalanserade, och begränsa uppenbara über-val i respektive codex och i IA. Jag, personligen, tycker dessutom absolut att man ska lägga till fluffbedömning av arméer och ge +/- i komp på det och få en "totalbedömning" av armén som sådan för att åter stärka karaktären på spelet. Det skulle ge upphov till större variation och mer personliga arméer på turnéringarna och minska risken för att möta LBM 1.1, LBM, 1.1.2, Eldar 1.1.2 på varje turnéring.
Den "bäste" spelaren skulle då bli den som bäst klarar av att hantera det oförutsedda och kan anpassa sitt spel till situationen, istället för den spelare som bäst kan räkna ut exakt vad den kommer att möta och bygga en ansikts- och karaktärslös copy-paste-armé för det ändamålet.

Fråga er själva varför ni började spela just WH40K. Var det för att man kan tävla och vinna priser? Eller var det för att det är ett tufft krixgubbspel med tuffa modeller som utspelar sig i en helt tokigt tuff värld mer rymdorker, rymdalver, fascistiska mangagubbar, en värld som är detaljerat beskriven i ett otal böcker (senare förekomst, jag vet, men ändå), med arméer som är unika och speciella på olika sätt?

...oj då ...ähem. Jag glider lite från ämnet. Mina poänger är hur som helst: Variation berikar. Personlighet och karaktär hos arméer gör dem roligare att möta. Fluff är teh shit!!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

GLinus skrev:På sikt tror jag att den "nya" inställningen till WH40K, att det är ett tävlingsspel som bör mainstreamas så mycket som det är möjligt för att man ska kunna bemästra och veta allt inom spelet och på så sätt kora rättmätiga segrare och skapa korrekt utsedda landslag, är negativ för hobbyn.
Huvudet på spiken!

Spelet bakom spelet är inte bra för hobbyn som helhet.

Och beträffande resonemanget att "jag känner inte till alla enheter i IA och därför känns det lite orättvist att behöva möta dessa på turnering", så gäller ju det varje gång det släpps en ny Codex.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

egge skrev:Slutligen är det mest arrangören som bestämmer. Jag tycker att man kan bygga upp kompmallen och Sverige FAQ:en så att en arrangör enkelt kan banna IA om denne vill, och ändå använda kompmallen och Sverige FAQ:en. Poänger kan väl fortfarande köpa från IA FAQ dokumentet men nya enheter kan man väl dela upp så att det är tydligt och enkelt att välja för en arrangör om denne vill ha med dem?
I den andan, skulle SWEFAQ gänget tycka att det vore förkastligt att endast kategorisera IA prylarna? Typ "Totalt Obalanserat!" (Deathstorm, etc), "Lite för bra/billigt" (MM Razor, etc), "Ser mest roligt ut" (resten). Dvs bara göra förarbetet med bedömningar och lämna nivån upp till varje turnering.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag håller inte med om att turneringar är tävlingsinristade skulle vara dåligt för hobbyn. Det är tvärtom mycket bra för hobbyn om spelet blir mer tävlingsinriktat då det lockar mycket fler spelare.

De spelare som bara är intresserade av hobby aspekten drabbas väll inte då dessa spelare ändå inte bryr sig så mycket om hur bra de placerar sig på turneringar?

Jag tycker inte häller att de ökade valmöjligheterna i SM codexen är dåligt, utan tvärtom är bra.

Samtidigt håller jag med om att det inte är ett bra argument att IA enheter skulle vara svåra att möta bara för att man inte känner till dem.

Att IA skulle användas för att kompensera för svagheter nån arme skulle ha stämmer inte heller. Vilken arme är det som lyckas kompensera sina svagheter med nåt från IA?

Förr var IA ett komplement där det fanns balla enheter som inte var så bra, ingen brydde sig särskilt mycket om att dessa balla enheter inte fick användas på turneringar.

Nuförtiden används bara enheter från IA som är markant bättre eller mer prisvärda än sina motsvarigheter i codexarna. Och när det blir diskunion om att inte tillåta dessa enheter så blir det ramaskri. Att försöka använda motivationen att IA tillför balla enheter till spelet stämmer inte. Ingen använder dessa "balla" enheter på turneringar, så att förbjuda dessa enheter på turneringar skulle inte göra nån skillnad.

Som diskunionen ser ut nu i SVE-FAQ gruppen så kommer det att bli en kompromiss:

1. Alla "balla" enheter kommer att tillåtas.
2. Alla enheter som är bättre eller mer prisvärda än de i codexarna kommer inte att tillåtas.

Detta resulterar i att 90% av alla enheter från IA man ser på turneringar idag kommer att bannas.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag har en Atlas!
Den är faktiskt inte bra alls...

Skriv svar