Doh!Ancalagon skrev:Vapnet är ju Serpent Shield. Förstörs vapnet är det ju Serpent Shield som förstörsDenkan skrev:
Men följdfågan blir dock - förstörs sköldvapnet har man kvar sjävla 2+ antipenn slaget sen?
Wave serpents, skölden och weapon destroyed
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Re: Wave serpents, skölden och weapon destroyed
jag tycker inte det är solklart.Ancalagon skrev:"This can include Vehicle upgrades that functions as weapons" står det under Weapon Destroyed.
Är serpent shield en vehicle upgrade? Ja. Kan den användas som ett vapen? Ja.
Tycker det är helt 100% solklart
är det en vehicle upgrade? nej, det är en wargear som man inte kan varken upgradera till eller nergradera från.
kan den användas som ett vapen: ja, fast det är inte det som FAQn beskriver. den nämner saker som fungerar som vapen.
tycker jag att man kan förstöra den med ett weapon destroyed? kanske... jag hittar egentligen inget starkt regelstöd för att det ska gå men... äh.
vem vet, det kanske bara går de rundor den faktiskt använts som ett vapen, det vore väl lite skoj åtminstone.
Ja' än't bittä'!
Fast Serpent Shield står under "Vehicle Equipment". Jag skulle då klassa det som en upgrade.
Dessutom står det under Serpent Shield:
"(treat this as a hull-mounted weapon pointing forward):"
fortfarande osäker på om det är ett vapen?
Dessutom står det under Serpent Shield:
"(treat this as a hull-mounted weapon pointing forward):"
fortfarande osäker på om det är ett vapen?
hur kan det vara en uppgradering när man inte kan uppgradera till det? saker som står på vehicle Equipment list är uppgraderingar däremot, liksom nya vapen istället för shuriken katapulten och kanonerna. faktiskt det mesta under "options", med ett undantag för extra modeller (om man ska fortsätta diskussionen om eldarfordon så är vypers och war Walkers bra exempel).
andra bra exempel som fanns när FAQn skrevs är hunter killer missiles och tau seeker missiles, dessa är också uppgraderingar som inte finns på fordonen i vaniljutförandet.
andra bra exempel som fanns när FAQn skrevs är hunter killer missiles och tau seeker missiles, dessa är också uppgraderingar som inte finns på fordonen i vaniljutförandet.
Ja' än't bittä'!
Min tolkning är att per defenition är inte serpent shielden ett vapen. Den kan däremot aktiveras i dess shootingfas för att skjuta dvs den kan bli ett vapen i dess egna shootingfas, därmed om man skall RAW:a det så är den inte ett vapen i alla andra faserna i spelet. Ignorera det jag sa om vehicle upgrade, den är ett vehicle equipment.
Om tanken är att man skall kunna förstöra den vet jag inte men rent RAW så är den inte ett vapen i motståndarens runda och kan därför inte heller förstöras av en weapon destroyed om den får det resultatet mot sig i någon annan fas än sin egna shootingfas när man har aktiverat vapnet.
Om tanken är att man skall kunna förstöra den vet jag inte men rent RAW så är den inte ett vapen i motståndarens runda och kan därför inte heller förstöras av en weapon destroyed om den får det resultatet mot sig i någon annan fas än sin egna shootingfas när man har aktiverat vapnet.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag skulle gärna nerfa serpetent, men jag är nog på kombats sida i denna frågan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Analogin Taus sky ray blir ju intressant i det fallet. Den har ju seeker missiles från början. Då är de missilerna ingen upgrade enligt din definition och kan inte förstöras.Halvar skrev:hur kan det vara en uppgradering när man inte kan uppgradera till det? saker som står på vehicle Equipment list är uppgraderingar däremot, liksom nya vapen istället för shuriken katapulten och kanonerna. faktiskt det mesta under "options", med ett undantag för extra modeller (om man ska fortsätta diskussionen om eldarfordon så är vypers och war Walkers bra exempel).
Jag tror att hela argumentet kan destilleras ner till är serpent shielden ett vapen? I mitt fall tycker jag, kan du skjuta med den? Har den vapenprofil? Ifall ja, då är det ett vapen och kan förstöras av weapon destroyed. I annat fall känns det om man försöker att äta kakan och ha kvar den.
Skall man se på det statistiskt är det en intetfråga om du nu skulle lyckas komma igenom AV på Wave serpent. Anta att den har rört på sig, har +1 cover save war gear (vem har inte det), AP3+ och den har alla vapen kvar . Chansen är isåfall (3/6) x (1/6) x (1/6) x (2/6) eller ungefär 0,4%
eller så står dessa som kommer med skyray (i fjärde editionens taucodex, som mitt exempel nämnde, eftersom jag inte har tillgång till nya och den inte fanns när FAQ-svaret i fråga gjordes) under weapons eller någon liknande kategori. och det finns väl antingen ett annat FAQ-svar om one-shot weapons som behandlar just skyrayens missiler.Minuet skrev:Analogin Taus sky ray blir ju intressant i det fallet. Den har ju seeker missiles från början. Då är de missilerna ingen upgrade enligt din definition och kan inte förstöras.Halvar skrev:hur kan det vara en uppgradering när man inte kan uppgradera till det? saker som står på vehicle Equipment list är uppgraderingar däremot, liksom nya vapen istället för shuriken katapulten och kanonerna. faktiskt det mesta under "options", med ett undantag för extra modeller (om man ska fortsätta diskussionen om eldarfordon så är vypers och war Walkers bra exempel).
Jag tror att hela argumentet kan destilleras ner till är serpent shielden ett vapen? I mitt fall tycker jag, kan du skjuta med den? Har den vapenprofil? Ifall ja, då är det ett vapen och kan förstöras av weapon destroyed. I annat fall känns det om man försöker att äta kakan och ha kvar den.
Skall man se på det statistiskt är det en intetfråga om du nu skulle lyckas komma igenom AV på Wave serpent. Anta att den har rört på sig, har +1 cover save war gear (vem har inte det), AP3+ och den har alla vapen kvar . Chansen är isåfall (3/6) x (1/6) x (1/6) x (2/6) eller ungefär 0,4%
och varför skulle alla eldarspelare automagiskt ha första rundan?
Ja' än't bittä'!
Jag spelar eldar o håller med om att wave serpenten är bra. Kanske lite för bra.
Men att klassa serpent SHIELD som ett vapen är lite väl att anstränga sig för att medvetet försämra något för man ogillar reglerna.
Men om det nu alls ska klassas som vapen tycker jag absolut att det enbart skall göras så i de turer den faktiskt använts som ett vapen.
Men att klassa serpent SHIELD som ett vapen är lite väl att anstränga sig för att medvetet försämra något för man ogillar reglerna.
Men om det nu alls ska klassas som vapen tycker jag absolut att det enbart skall göras så i de turer den faktiskt använts som ett vapen.
Hade så gärna velat säga JA..
Men nej, den är inte ett vapen. Det funkar helt enkelt inte. Om man skjuter iväg skölden så finns den inte i motståndarens runda, hur kan du förstöra ett vapen som inte finns? Kan du bara förstöra vapnet om skölden inte skjutits iväg?
Står den med under weapons summary i slutet av Eldar codexet? Nej. Alltså inget vapen.
För er som undrar så står seeker missiles med under weapons summary i Tau codexet och är därför vapen.
Men nej, den är inte ett vapen. Det funkar helt enkelt inte. Om man skjuter iväg skölden så finns den inte i motståndarens runda, hur kan du förstöra ett vapen som inte finns? Kan du bara förstöra vapnet om skölden inte skjutits iväg?
Står den med under weapons summary i slutet av Eldar codexet? Nej. Alltså inget vapen.
För er som undrar så står seeker missiles med under weapons summary i Tau codexet och är därför vapen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen