Chariot charge
Chariot charge
Han har väl redan gjort en charge iom. Att han sitter in kärran? Får man charga två gånger?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Chariot charge
Jag tror inte han får assaulta då han redan gjort en assault, då han satt i en Chariot. Enheten chargar, lorden är del av enheten, en del av enheten (kärran) dör på overwatch.Gustav skrev:Men shaken/stunned påverkar bara skytte. Så lorden kan charga, vinna närstriden, bli chargad, overwatchskjuta, vinna nästa närstrid och sen får han inte skjuta för att han har varit stunned hela tiden.
Jag tror mer på att man mäter från lorden, rullar chargen och ser om han når, precis som vilken charge som helst.
Han får däremot inte göra en NY assault utan bara avsluta den gamla
Re: Chariot charge
Jag är nog också mest inne på detta. Utan direkt regelstöd känns det verkligen som att karaktären och kärran är samma enhet och om en del av enheten dör så får ju resten fortsätta att anfalla. Det enda som blir riktigt konstigt blir väll att karaktären helt plötsligt kan komma närmare enheten ifråga om kärran blir wrecked.Flogger skrev:Jag tror inte han får assaulta då han redan gjort en assault, då han satt i en Chariot. Enheten chargar, lorden är del av enheten, en del av enheten (kärran) dör på overwatch.Gustav skrev:Men shaken/stunned påverkar bara skytte. Så lorden kan charga, vinna närstriden, bli chargad, overwatchskjuta, vinna nästa närstrid och sen får han inte skjuta för att han har varit stunned hela tiden.
Jag tror mer på att man mäter från lorden, rullar chargen och ser om han når, precis som vilken charge som helst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Och om den sprängs blir det helt plötsligt diff-charge. Känns som en fair trade.Katarsis skrev:Jag är nog också mest inne på detta. Utan direkt regelstöd känns det verkligen som att karaktären och kärran är samma enhet och om en del av enheten dör så får ju resten fortsätta att anfalla. Det enda som blir riktigt konstigt blir väll att karaktären helt plötsligt kan komma närmare enheten ifråga om kärran blir wrecked.Flogger skrev:Jag tror inte han får assaulta då han redan gjort en assault, då han satt i en Chariot. Enheten chargar, lorden är del av enheten, en del av enheten (kärran) dör på overwatch.Gustav skrev:Men shaken/stunned påverkar bara skytte. Så lorden kan charga, vinna närstriden, bli chargad, overwatchskjuta, vinna nästa närstrid och sen får han inte skjuta för att han har varit stunned hela tiden.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. En command barge är inte samma enhet som en lord mer än en tactical squad är samma enhet som en rhino. Det är charioten som assaultar, inte passageraren.
Låt oss då säga att en necron lord med 5 necron warriors assaultar, alla warriors dör på overwatch, får necron lorden då rulla 2D6" TVÅ gånger för att han är en egen enhet nu när warriors är döda? Det tror inte jag.Gustav skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. En command barge är inte samma enhet som en lord mer än en tactical squad är samma enhet som en rhino. Det är charioten som assaultar, inte passageraren.
Samma sak här, charioten och lorden är EN enhet tills det att de separerats, när chargen deklarerades var de EN enhet, man får bara göra en charge så necron lorden har gjort sin charge redan och får inte göra en ny. Däremot kan han fortfarande nå striden såklart.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Man rullar ALDRIG 2 ggr eftersom overwatch sker innan man rullar första gångenFlogger skrev:Låt oss då säga att en necron lord med 5 necron warriors assaultar, alla warriors dör på overwatch, får necron lorden då rulla 2D6" TVÅ gånger för att han är en egen enhet nu när warriors är döda? Det tror inte jag.Gustav skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. En command barge är inte samma enhet som en lord mer än en tactical squad är samma enhet som en rhino. Det är charioten som assaultar, inte passageraren.
Samma sak här, charioten och lorden är EN enhet tills det att de separerats, när chargen deklarerades var de EN enhet, man får bara göra en charge så necron lorden har gjort sin charge redan och får inte göra en ny. Däremot kan han fortfarande nå striden såklart.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Flogger, läs vad jag skrev igen. De är inte samma enhet. Du joinar inte en transport när du embarkar/deployar i den.
Chariot charge
Passageraren assaultar också, eller får inte lorden slåss i närstriden sen utan bara kärran?Gustav skrev:Jag förstår inte riktigt hur ni tänker. En command barge är inte samma enhet som en lord mer än en tactical squad är samma enhet som en rhino. Det är charioten som assaultar, inte passageraren.
Eftersom du bara får gå inom 1" av en bas när du assaultar är det väl ändå uppenbart att lorden är del av assaulten?
Nej lorden är embarked i fordonet och har ingen fysisk modell på brädet. Charioten har specialregler som tillåter chariots att assaulta när andra fordon förutom walkers inte kan samt att embarked modeller får slåss