Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?
Re: Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?
Va?
Om man har två squadroner med två russar i varje (A och B). Som står enligt följande:
AB
BA
Så måste de väl få cover?
Om man har två squadroner med två russar i varje (A och B). Som står enligt följande:
AB
BA
En bild säger mer än 1000 kaniner
Flätning - Din chans att hamna i en moralisk gråzon.
Måste och måste, det beror ju på varifrån motståndaren skjuter, men ja, den främre A kan skymma den bakre B, och då får båda B cover, och tvärtom. Med just Russar verkar det ju iofs inte så hett, de vill ju gärna kunna skjuta.imp skrev:Va?
AB
BA
Glöm inte att fordon i en enhet aldrig skymmer varandra.
Så sådär vansinnigt ofta funkar ju inte den taktiken.
Så sådär vansinnigt ofta funkar ju inte den taktiken.
Mork, the articulate ork!
Givetvis, men om skvadronen bara består av två fordon räcker det med att det ena är skymt till 50% för att båda ska få cover save.
-
Gonka Koff
Jag är inte speciellt förtjust i detta, men efter en hel del funderande börjar jag inse att det är väldigt svårt att förbjuda flätning. Visst, det är inte speciellt svårt att upptäcka "flätningsmygel" om det handlar om två boysmobs som bägge har 4+ i det öppna, eller 2+2 landspeeders som står i "AB/BA-formation" (se Imps post ovan).
Fast när det gäller en frammyllrande tyranidhord eller en spretig orkarmé - då är det inte längre lika enkelt eller uppenbart. Jag inser att det kan bli väldigt trist att dels analysera alla enheters beroende av varandra för att kunna utröna om de använder varandra eller terräng för att få cover. Det är ju fullt möjligt att fläta mer än två enheter.
andra exempel:
två landspeeders på ömse sidor om en dreadnought ger flätning.
3x3 sentineler /warwalkers / kanz kan (med sjukt mycket pileri och tidsåtgång) flätas ihop.
En tactical squad kan fläta med sin egen rhino när de disembarkar.
IG kan utnyttja detta i princip hur mycket som helst.
Jag inser att jag själv troligen flätar omedvetet litet då och då, då känns det litet konstigt att fördöma andra, mer uppenbara manövrar min motståndare gör.
Eftersom det var PappaD som startade denna tråd tycker jag att han kan betala för sina synder genom att komma med ett riktigt bra förslag hur man skall lägga till "flätningspotential" i kompmallen - tro mig, -det behövs!
Fast när det gäller en frammyllrande tyranidhord eller en spretig orkarmé - då är det inte längre lika enkelt eller uppenbart. Jag inser att det kan bli väldigt trist att dels analysera alla enheters beroende av varandra för att kunna utröna om de använder varandra eller terräng för att få cover. Det är ju fullt möjligt att fläta mer än två enheter.
andra exempel:
två landspeeders på ömse sidor om en dreadnought ger flätning.
3x3 sentineler /warwalkers / kanz kan (med sjukt mycket pileri och tidsåtgång) flätas ihop.
IG kan utnyttja detta i princip hur mycket som helst.
Jag inser att jag själv troligen flätar omedvetet litet då och då, då känns det litet konstigt att fördöma andra, mer uppenbara manövrar min motståndare gör.
Eftersom det var PappaD som startade denna tråd tycker jag att han kan betala för sina synder genom att komma med ett riktigt bra förslag hur man skall lägga till "flätningspotential" i kompmallen - tro mig, -det behövs!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Fordon får inte cover av att man skjuter på dem genom en lucka i en enhet. LOS måste fysiskt vara blockerad till minst 50%.Gonka Koff skrev:två landspeeders på ömse sidor om en dreadnought ger flätning.
-
Gonka Koff
Det vet jag. Men det är väl ingen konst att till exempel få till 50% block av det ena fordonet i en skvadron på 2?HeadWar skrev:Fordon får inte cover av att man skjuter på dem genom en lucka i en enhet. LOS måste fysiskt vara blockerad till minst 50%.
Jag gissar dessutom att 3-4 SM lätt kan täcka 50% LOS på en rhinosida - vinkeln till skytten spelar stor roll.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag flätade mina 40 guardians hejvilt under BSK, har gjort det i turneringar tidigare, har aldrig läst eller hört om någon som sett det som ett problem i diskussioner med veteranspelare, jag förväntar mig alltid att motståndaren gör det eftersom det är en uppenbar taktik och ser inte det tveksamt moraliska i det över huvud taget.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."
"Never tell me the odds."
-
Silversixx
Om det tar dig extra tid att ställa dig och fläta 40 guardians så tycker jag att du gör fel.
Nog för att man har tiden som man har att utföra sin runda, men att sitta och titta på när motståndaren lägger ner 10 minuter på att fläta 40 guardians skulle göra mig damp-arg.
Nog för att man har tiden som man har att utföra sin runda, men att sitta och titta på när motståndaren lägger ner 10 minuter på att fläta 40 guardians skulle göra mig damp-arg.