Kan du charga en Walker du inte kan skada?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Gustav

Re: Kan du charga en Walker du inte kan skada?

Inlägg av Gustav »

DHettNeck skrev:Om du menar att FAQn som säger att man kan charga Units man inte kan skada gör att man kan charga en walker så gör den ju samtidigt att man kan charga en Land Raider eftersom dom båda är Units.

Att nånting chargas som infanteri betyder inte att det over rular en regel som säger att man inte får charga fordon som man inte kan skada.
Nej, att man inte får charga fordon gäller fortfarande med FAQen. FAQen är bara en hänvisning till att man får charga ickefordon man inte kan skada. Eftersom infanteri är ett ickefordon och walkers räknas som infanteri när man chargar dem så får man charga dem även om man inte kan skada dem.

Ungefär samma sak som om en infanterienhet hade haft en regel som sa att de flyttade som jump infantry, de hade fått flytta 12 tum trots att de är infanteri (som ju inte får flytta längre än 6). Finns säkert någon mer relevant parallell men kommer inte på någon.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gustav skrev:
DHettNeck skrev:Om du menar att FAQn som säger att man kan charga Units man inte kan skada gör att man kan charga en walker så gör den ju samtidigt att man kan charga en Land Raider eftersom dom båda är Units.

Att nånting chargas som infanteri betyder inte att det over rular en regel som säger att man inte får charga fordon som man inte kan skada.
Nej, att man inte får charga fordon gäller fortfarande med FAQen. FAQen är bara en hänvisning till att man får charga ickefordon man inte kan skada. Eftersom infanteri är ett ickefordon och walkers räknas som infanteri när man chargar dem så får man charga dem även om man inte kan skada dem.

Ungefär samma sak som om en infanterienhet hade haft en regel som sa att de flyttade som jump infantry, de hade fått flytta 12 tum trots att de är infanteri (som ju inte får flytta längre än 6). Finns säkert någon mer relevant parallell men kommer inte på någon.
Vart står det att unit=icke fordon?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

+1 på +1.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Jag ställer mig på OPs sida. Du är i charge sub-phasen och håller på att declara assaults, och vid detta tillfälle (som flychten highlightat) följer walkers reglerna för infanteri och således kan de bli chargade även om de inte kan skadas av det som kommer.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

relaterad fråga: kan man skjuta på något man inte kan skada? exv om man bara har range med ett blastvapen till något man inte kan skada, men kan hoppas på att scattra in i något som man kan?
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Dante82

Inlägg av Dante82 »

bolterochkniv skrev:relaterad fråga: kan man skjuta på något man inte kan skada? exv om man bara har range med ett blastvapen till något man inte kan skada, men kan hoppas på att scattra in i något som man kan?
Ja, fast ändå inte. Det funkar bara om du har ett annat vapen i samma enhet som når till de modeller som blast vapnet kan skada samt att andra wounds i woundpoolen dödar det som du nådde.

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Efter att ha läst lite mer noggrant måste jag nog revidera mitt tidigare uttalande lite. De har på något sätt lyckats skriva walker reglerna på ett sådant sätt att de utryckligen skrivit ut alla undantag som walkers har från vehicles utom undantaget för förbudet att charga vehicles utan att kunna skada den. Så 100% RAW i nuläget kan man nog hävda att man inte får det. Själv är jag dock inte hundra på det (mer lusläsning kan krävas), och det skulle ju inte skada om det kom med i GWs RegelboksFaq.

Dock anser jag personligen att reglerna för att inte kunna charga fordon som man inte kan skada är där för vanliga vehicles och skriven för att man inte ska kunna få gratis moves i assault phasen utan några större drawbacks. Jag skulle då alltid tillåta motståndaren charga mina walkers med enheter som inte kan skada dem.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Om Walkers räknas som Infantry i CC dör de direkt, eftersom de inte har några wounds...

Meningen på sid. 84 beskriver dessutom uttryckligen vad det innebär att Walkers assaultar och assaultas som Infantry: de kan vara låsta i combat (vilket vanliga fordon inte får) och de får göra charge moves. Regeln säger inte att Walkers slutar vara fordon, så de är fortfarande fordon och får således inte bli chargeade om motståndaren inte kan skada dem.

Skriv svar