Blandade frågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Blandade frågor

Inlägg av Katarsis »

Lottomannen skrev:Hur plockar man casualties? Som om det vore en barrage?
Ja, eller som att det är han som skjuter, effekten blir ju densamma eftersom man måste centrera blasten över Yriel/Typhus. Frågan blir väll då vad som händer med karaktären i challenge, rimligen bör väll han räknas som en egen enhet och kan bara bli träffad/får bara träffas en gång.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Katarsis skrev:Kanske ett bättre exempel: Abbadon och fyra Temrinators i Land Raider som sprängs och får fyra wounds på sig. Chaosspelaren tänker att det max blir ett wound om han rullar fyra saves samtidigt och lägger alla på Abbadon. Katastrof! Fyra ettor och Abbadon dör! Hade han fått slagit savesen först hade Abbadon inte dött eftersom chaosspelaren då antagligen hade allokerat tre på Terminators och ett på Abbadon (eller något sådant). Därför är det viktigt att nominera en modell (eller grupp av likadana modeller) som närmast, slå saves, plocka bort modeller och upprepa tills wound poolen är tom.
Bara för att vara på den säkra sidan: Om Abbadon väljs som första wound-tagare måste han väl slå för look out sir för att undvika wounds han inte själv vill ta?
Katarsis skrev:
Lottomannen skrev:...rimligen bör väll han räknas som en egen enhet och kan bara bli träffad/får bara träffas en gång.
Behövs det läggas till i swefaq? Inte många som använder sig av Yriel kanske men desto fler som kör med Typhus.
Det blir ju ganska stor skillnad på resultatet beroende på allokeringen, t.ex. om man står i en challenge och är omringad av en jävla massa folk.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

MITTZ skrev:
Katarsis skrev:Kanske ett bättre exempel: Abbadon och fyra Temrinators i Land Raider som sprängs och får fyra wounds på sig. Chaosspelaren tänker att det max blir ett wound om han rullar fyra saves samtidigt och lägger alla på Abbadon. Katastrof! Fyra ettor och Abbadon dör! Hade han fått slagit savesen först hade Abbadon inte dött eftersom chaosspelaren då antagligen hade allokerat tre på Terminators och ett på Abbadon (eller något sådant). Därför är det viktigt att nominera en modell (eller grupp av likadana modeller) som närmast, slå saves, plocka bort modeller och upprepa tills wound poolen är tom.
Bara för att vara på den säkra sidan: Om Abbadon väljs som första wound-tagare måste han väl slå för look out sir för att undvika wounds han inte själv vill ta?
Det är en komplex enhet; wounds (inte unsaved wounds) måste look out siras först.

Fel sätt: Jag får fyra wounds på mig, slår alla saves och allokerar wounds efter det.

Rätt sätt: Jag får fyra wounds på mig, säger vem som är närmast, slår saves tills den är död, upprepar tills alla wounds från wound poolen är borta.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Fel sätt: Jag får fyra wounds på mig, slår alla saves och allokerar wounds efter det.

Rätt sätt: Jag får fyra wounds på mig, säger vem som är närmast, slår saves tills den är död, upprepar tills alla wounds från wound poolen är borta.
Dock är fel sätt oftast det smidigaste. Men det stämmer som du säger att man ska använda rätt sätt i krångliga situationer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:Fel sätt: Jag får fyra wounds på mig, slår alla saves och allokerar wounds efter det.

Det där beror helt och hållet på vilken save enheten har.

Men eftersom terminators och abbadon har samma saves så slår man alla saves först och sedan allokerar, enligt regelboken s.15:

"the target unit gets to make one saving throw, if it has one, for each wound being resolved."

EFTER detta står det "allocate wounds and remove casualties".

Däremot om Abaddon hade varit med 5 chosen med 3+ save, DÅ hade man allokerat innan saves, enligt regelboken s.15:

"first, allocate a wound from the wound pool to the enemy model closest to the firing unit"

EFTER detta står det "take saves & remove casualties".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:

Men eftersom terminators och abbadon har samma saves så slår man alla saves först och sedan allokerar, enligt regelboken s.15:

"the target unit gets to make one saving throw, if it has one, for each wound being resolved."

Däremot om Abaddon hade varit med 5 chosen med 3+ save, DÅ hade man allokerat innan saves, enligt regelboken s.15:

"first, allocate a wound from the wound pool to the enemy model closest to the firing unit"

Så är det inte längre. LoS! fungerar inte alls som i regelboken längre om man läser regelboks FAQn ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:

Så är det inte längre. LoS! fungerar inte alls som i regelboken längre om man läser regelboks FAQn ;)

Varför köpte man den där jävla 500kr regelboken??? :lol:

Kikade igenom FAQen och du får gärna visa var det står att man gör look out sir innan saves?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Page 16 – Shooting Phase, Look Out, Sir
Delete “(or unsaved Wounds)” from the first paragraph.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Page 15 – Shooting Phase, Mixed Saves
Change subheader to “Mixed Saves and Characters”.
Change the first sentence to read “If the target unit contains
several different saving throws, or at least one character…”
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Båda är viktiga. Men det hela mynnar ut i att man "ska" slå LoS! innan saves. Dock spelar det sällan roll när man lirar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar