Deathwing assault

Regelfrågor och förslag på husregler
GLinus

Re: Deathwing assault

Inlägg av GLinus »

Om man nu ska vara sådan så har inte reserver och DWA med varandra att göra. DWA regeln säger att alla enheter i termos med DWA-regeln kan teleporteras in i runda ett eller två. De sätts inte i reserv, utan kommer in i spelet i enlighet med en specialregel. Du slår inte ens för reserver när det kommer till dessa enheterna. Absolut ingenting i regeln antyder att max hälften (vilket hade varit rejält viktigt att skriva in om man menade det så) av enheterna som kan göra DWA får göra det.

Regeln är glasklar: Alla termosar med DWA får, om man så önskar, komma in i spelet på det sättet.

Codex-regler trumfar dessutom (enligt högra kolumnen på sidan 7 i regelboken) grundreglerna, så en referens till hur man i normala fall gör med/för reserver enligt regelboken är irrelevant.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Allting som inte börjar på brädet är i reserve. Punkt.
Alla enheter som har DWA får använda sig av DWA. Dock finns det ingenting som säger att du slipper undan kravet på max 50% i reserve, och även om det vore så och du reservade allting så förlorar du automatiskt matchen i början av tur 1.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:Allting som inte börjar på brädet är i reserve. Punkt.
Alla enheter som har DWA får använda sig av DWA. Dock finns det ingenting som säger att du slipper undan kravet på max 50% i reserve, och även om det vore så och du reservade allting så förlorar du automatiskt matchen i början av tur 1.
Nej, det gör man inte. Man förlorar i slutet på turer, inte början.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

GLinus

Inlägg av GLinus »

Codex trumfar Regelbok.
Specialregeln i codexen säger att alla termosar med DWA-regeln får sättas upp på brädet via deep strike.
Eftersom Codex trumfar Regelbok, och ingenting i codexen antyder att man endast får göra DWA med hälften av de terminator-enheter som har DWA får göra det, så finns inte den begränsningen i det här fallet.
Det är en specialregel just för DW. Hade bara hälften av de som kan fått använda regeln så hade det stått att max hälften av dessa enheter får göra det, men det gör det inte.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Arioch

Inlägg av Arioch »

Håller fullständigt med dig Linus!
DWA är undantag och codex trumfar regelbok, vad är så konstigt med det, det är väl inte första gången GW gör undantag i regler, eller?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Hur samverkar den i så fall med andra reserver och antal sånna man får ha?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Lunkan

Inlägg av Lunkan »

Isåfall så räknar man väl det på de units som återstår. Enligt regeln så väljer man ju det här efter warlordtraits, så när det sen kommer till att räkna fram reservs så är de redan assignade till dw assault. För man räknar väl fram det i deployment, eller är jag ute å cyklar?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Men för att få deepa så måste man (enligt DS reglerna) starta i reserv.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Arioch

Inlägg av Arioch »

och enligt de reglerna kommer du väl in från rd 2 osv. Så då kan man ju diskutera det i all oändlighet med. DW har alltid haft puckade regler och jag tror att GW fortsätter på det temat. Så jag är på Linus sida DW är et undantag från de normala reglerna för DS och reserves osv. Jag ser inget konstigt i det utan snarare tvärtom tycker jag det är kul!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag ser GLinus argument och det är inte helt dumt, men jag är inte helt övertygad. Codex trumfar regelbok absolut, men ändrar regeln hela reservreglerna eller är det endast en modifikation av dem? Inte jättetydligt enligt mig. Jag kan erkänna att jag inte gillar konceptet att lägga till en extra "fas" som en modell kan vara i, mycket simplare med reserv -> i spel -> casulty bara.

Du kan absolut göra DWA med alla DW-enheter, oavsett tolkning. Men om regeln ses som en modifikation trumfar den inte den generella regeln som säger att max hälften av alla enheter får starta i reserv.

T.ex. Har du 4 DW-enheter, 1 Predator och 2 Vindicators kan du starta med fordonen på plan och deepa in samtilga DW-enheter runda 1 (med den "dåliga" tolkning).
Alexander Merinen

Skriv svar