Nya Reglerna för Range och wound acolation

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Seregon »

Det resonemanget kan jag verkligen köpa. Om du däremot enbart har boltguns i enheten kan du inte döda de modeller som är >24" bort sett från modellen närmast fienden. Det är väl det som är det nya isf?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Zurken »

Ja precis, du kan inte döda mer än det som är inom range för modellen i enheten med bäst range. Vilket blir jobbigt för en del, då det finns många enheter som bara har vapen med range på 18-24". T.ex. mina bikes :(
Alexander Merinen

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Mortarion »

Enligt regelboken kan man allokera wounds på modeller man inte når, så länge vapnet når någon i enehten.
FAQ:n ändrar dock detta. Men den säger enbart att man inte får allokera wounds på modeller som ingen i skytteenheten når.

"not within range any of the shooting models when To Hit rolls were made"
(min markering)

Så om man skjuter med nio bolters och en lascannon så når boltersarna fortfarande enbart 24". Men så länge en modell i målenheten är inom 24" från en bolter så kan wounds från bolters allokeras på modeller inom 48" (lascannon range). Och det spelar ingen roll om lascannon träffar eller woundar, för målmodellerna är fortfarande inom range när man slår to hit.

Och om man skjuter rapid fire eller inte påverkar inte vapnets range. En bolter har alltid range 24", men kan skjuta dubbelskott på halva rangen.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Fenris »

Zurken skrev:rapid fire är inget val, du skjuter automatiskt två skott om du är inom halva range, men kan ändå döda inom 24" då det är vapnets range. Så var det i 5th också, men inte i 4th.

Du delar inte in wound i range grupper (skulle du göra det skulle varje gubbe ha en egen wound pool, då alla modeller har en unik range eftersom de har en unik position).

Du delar in wounds i följande grupper: Tillåter alla saves; Tillåter armour, men inte cover; tillåter cover, men inte armour; tillåter endast invulnerble saves och sedan grupper med instant death i alla kategorier. Extra grupper tillkommer endast om du har wounds som påverkar saves konstigt, som t.ex. måste re-rolla inv saves eller liknande. Det finns inga regler för att dela in wounds i "range" grupper.
Jo, det är precis vad FAQ'n säger, du SKA dela in wounds efter skjutande modellers räckvidd (notera inte vapnens räckvidd, en gubbe som skjuter rapid fire skjuter inte lika långt som maximala räckvidden även om vapnet har förmågan att göra det)
Normalt sett allokerar man skott från gubben som når kortast in i motståndarens enhet först.
Jag tycker dock denna FAQ skapar fler frågor än vad den löser, man kan ju undra hur GW tänkte där, nån grälkåt tomte som suttit full och författat eftersom datumet stämmer inte det heller, FAQ'n kom idag den 16:e.

Menar du att gubbar inom rapid fire range alltid måste skjuta rapid fire och får inte under några som helst omständigheter låta bli det?
(regelboken verkar dock ta för givet att man alltid vill det, även om så inte är fallet på sidan 52)

Bolters som skjuter 2 skott på 24" är inget mindre än fusk. Jag har inte sett någon göra det sen 2nd edition, då man använde sustained fire dice.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av LillePer »

Det är som med en melta. Rangen är fortfarande 12" resp 24" men när du är inom halva får du en bonus. Sen att tärningen kommer in på olika ställen är en annan femma.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Flogger »

Om man har tio modeller, varav 2 är inom 24" av en marine enhet.

Då skjuter marines bolters på enheten och då kan bara 2 dö.

Men, det finns även en Lascannon i enheten och då kan den döda någon inom 48".

Argumenten som sägs nu, om jag fattat det rätt, är alltså att pga. att lascannons enda skott når så långt så kan bolters döda alla tio modellerna?

HELT ORIMLIGT
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av LillePer »

Man mäter ju fortfarande om alla bolters får skjuta dvs de inom 24". Det andra är ju inte mer ologiskt än wound allokering i 5e. Att något 20-30" bort från en flamer kunde dö. (Typ utspridd orkhord någon?) det förklarades ju av gw genom att modellerna klev fram och tog platsen för de som var närmast och därför kunde modellerna längst bak tas bort. Typ samma "ologiska tänk" som man tyvärr inte kan börja fundera för mycket över när det gäller 40k för då kan man ifrågasätta nästan varenda regel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Man mäter ju fortfarande om alla bolters får skjuta dvs de inom 24". Det andra är ju inte mer ologiskt än wound allokering i 5e. Att något 20-30" bort från en flamer kunde dö. (Typ utspridd orkhord någon?) det förklarades ju av gw genom att modellerna klev fram och tog platsen för de som var närmast och därför kunde modellerna längst bak tas bort. Typ samma "ologiska tänk" som man tyvärr inte kan börja fundera för mycket över när det gäller 40k för då kan man ifrågasätta nästan varenda regel.
I så fall är ju denna FAQ fråga helt onödigt. Då kan vi lika väl skjuta med allt och döda allt oavsett hur många som når, precis som vi gjorde igår och i höstas.

Egentligen är alltså skillnaden att det är näst intill exakt som innan FAQen så länge du köper ett vapen med long range till enheten.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Zurken »

Det är låååååångt ifrån alla enheter som har möjligheten att köpa vapen med long range. Så FAQen ändrar en del (fast helt i onödan enligt mig), det är väl typ bara Tacticals och en del fordon som kan utnyttja det någorlunda vettigt. Tja, terminators med cyclones blev just ännu bättre, med det är väl det enda typ.
Alexander Merinen

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation

Inlägg av Ancalagon »

Att hela frågan är skriven som av en mongoloid gör det ju inte lättare att tolka.

Jag vet dock exakt hur jag kommer spela framöver.

Skriv svar