Nya Reglerna för Range och wound acolation
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Det resonemanget kan jag verkligen köpa. Om du däremot enbart har boltguns i enheten kan du inte döda de modeller som är >24" bort sett från modellen närmast fienden. Det är väl det som är det nya isf?
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Ja precis, du kan inte döda mer än det som är inom range för modellen i enheten med bäst range. Vilket blir jobbigt för en del, då det finns många enheter som bara har vapen med range på 18-24". T.ex. mina bikes 
Alexander Merinen
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Enligt regelboken kan man allokera wounds på modeller man inte når, så länge vapnet når någon i enehten.
FAQ:n ändrar dock detta. Men den säger enbart att man inte får allokera wounds på modeller som ingen i skytteenheten når.
"not within range any of the shooting models when To Hit rolls were made"
(min markering)
Så om man skjuter med nio bolters och en lascannon så når boltersarna fortfarande enbart 24". Men så länge en modell i målenheten är inom 24" från en bolter så kan wounds från bolters allokeras på modeller inom 48" (lascannon range). Och det spelar ingen roll om lascannon träffar eller woundar, för målmodellerna är fortfarande inom range när man slår to hit.
Och om man skjuter rapid fire eller inte påverkar inte vapnets range. En bolter har alltid range 24", men kan skjuta dubbelskott på halva rangen.
FAQ:n ändrar dock detta. Men den säger enbart att man inte får allokera wounds på modeller som ingen i skytteenheten når.
"not within range any of the shooting models when To Hit rolls were made"
(min markering)
Så om man skjuter med nio bolters och en lascannon så når boltersarna fortfarande enbart 24". Men så länge en modell i målenheten är inom 24" från en bolter så kan wounds från bolters allokeras på modeller inom 48" (lascannon range). Och det spelar ingen roll om lascannon träffar eller woundar, för målmodellerna är fortfarande inom range när man slår to hit.
Och om man skjuter rapid fire eller inte påverkar inte vapnets range. En bolter har alltid range 24", men kan skjuta dubbelskott på halva rangen.
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Jo, det är precis vad FAQ'n säger, du SKA dela in wounds efter skjutande modellers räckvidd (notera inte vapnens räckvidd, en gubbe som skjuter rapid fire skjuter inte lika långt som maximala räckvidden även om vapnet har förmågan att göra det)Zurken skrev:rapid fire är inget val, du skjuter automatiskt två skott om du är inom halva range, men kan ändå döda inom 24" då det är vapnets range. Så var det i 5th också, men inte i 4th.
Du delar inte in wound i range grupper (skulle du göra det skulle varje gubbe ha en egen wound pool, då alla modeller har en unik range eftersom de har en unik position).
Du delar in wounds i följande grupper: Tillåter alla saves; Tillåter armour, men inte cover; tillåter cover, men inte armour; tillåter endast invulnerble saves och sedan grupper med instant death i alla kategorier. Extra grupper tillkommer endast om du har wounds som påverkar saves konstigt, som t.ex. måste re-rolla inv saves eller liknande. Det finns inga regler för att dela in wounds i "range" grupper.
Normalt sett allokerar man skott från gubben som når kortast in i motståndarens enhet först.
Jag tycker dock denna FAQ skapar fler frågor än vad den löser, man kan ju undra hur GW tänkte där, nån grälkåt tomte som suttit full och författat eftersom datumet stämmer inte det heller, FAQ'n kom idag den 16:e.
Menar du att gubbar inom rapid fire range alltid måste skjuta rapid fire och får inte under några som helst omständigheter låta bli det?
(regelboken verkar dock ta för givet att man alltid vill det, även om så inte är fallet på sidan 52)
Bolters som skjuter 2 skott på 24" är inget mindre än fusk. Jag har inte sett någon göra det sen 2nd edition, då man använde sustained fire dice.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Nya Reglerna för Range och wound acolation
Det är som med en melta. Rangen är fortfarande 12" resp 24" men när du är inom halva får du en bonus. Sen att tärningen kommer in på olika ställen är en annan femma.
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Om man har tio modeller, varav 2 är inom 24" av en marine enhet.
Då skjuter marines bolters på enheten och då kan bara 2 dö.
Men, det finns även en Lascannon i enheten och då kan den döda någon inom 48".
Argumenten som sägs nu, om jag fattat det rätt, är alltså att pga. att lascannons enda skott når så långt så kan bolters döda alla tio modellerna?
HELT ORIMLIGT
Då skjuter marines bolters på enheten och då kan bara 2 dö.
Men, det finns även en Lascannon i enheten och då kan den döda någon inom 48".
Argumenten som sägs nu, om jag fattat det rätt, är alltså att pga. att lascannons enda skott når så långt så kan bolters döda alla tio modellerna?
HELT ORIMLIGT
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Nya Reglerna för Range och wound acolation
Man mäter ju fortfarande om alla bolters får skjuta dvs de inom 24". Det andra är ju inte mer ologiskt än wound allokering i 5e. Att något 20-30" bort från en flamer kunde dö. (Typ utspridd orkhord någon?) det förklarades ju av gw genom att modellerna klev fram och tog platsen för de som var närmast och därför kunde modellerna längst bak tas bort. Typ samma "ologiska tänk" som man tyvärr inte kan börja fundera för mycket över när det gäller 40k för då kan man ifrågasätta nästan varenda regel.
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
I så fall är ju denna FAQ fråga helt onödigt. Då kan vi lika väl skjuta med allt och döda allt oavsett hur många som når, precis som vi gjorde igår och i höstas.LillePer skrev:Man mäter ju fortfarande om alla bolters får skjuta dvs de inom 24". Det andra är ju inte mer ologiskt än wound allokering i 5e. Att något 20-30" bort från en flamer kunde dö. (Typ utspridd orkhord någon?) det förklarades ju av gw genom att modellerna klev fram och tog platsen för de som var närmast och därför kunde modellerna längst bak tas bort. Typ samma "ologiska tänk" som man tyvärr inte kan börja fundera för mycket över när det gäller 40k för då kan man ifrågasätta nästan varenda regel.
Egentligen är alltså skillnaden att det är näst intill exakt som innan FAQen så länge du köper ett vapen med long range till enheten.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Det är låååååångt ifrån alla enheter som har möjligheten att köpa vapen med long range. Så FAQen ändrar en del (fast helt i onödan enligt mig), det är väl typ bara Tacticals och en del fordon som kan utnyttja det någorlunda vettigt. Tja, terminators med cyclones blev just ännu bättre, med det är väl det enda typ.
Alexander Merinen
Re: Nya Reglerna för Range och wound acolation
Att hela frågan är skriven som av en mongoloid gör det ju inte lättare att tolka.
Jag vet dock exakt hur jag kommer spela framöver.
Jag vet dock exakt hur jag kommer spela framöver.