Tre regelfrågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Tre regelfrågor

Inlägg av DHettNeck »

Jag har alltid kört med att man (typ) aldrig kan ralla om man faller tillbaka utan coherency. Det styckte som förhindrar reegroup känns annars totalt meningslöst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Idioter!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Per Pirat skrev:
Det står ju tydligt att man får backa: "..a vehicle may combine forward and reverse movement.." (p. 57). Står man till exempel med fronten mot impassible terrain måste man ju backa för att kunna flytta överhuvudtaget, för man får ju inte pivotera "genom" impassible terrain.
Det du citerar är taget ur sitt sammanhang, i texten som står innan står det att du pivotar åt det håll du ska köra, du kan komma att behöva köra forward and reverse movement när du t.ex. ska runt ett hörn dvs. du behöver inte köra i en rak linje med fordonet. Det står inget om att du kan backa, det står inte heller att du magiskt kan flytta i sidled och så vidare.

Vill bara påpeka att jag i sak inte bryr mig så mycket om vad som blir fastslaget, jag vill mest att alla ska spela efter samma regler så man slipper liknande diskutioner på konvent, därav Sverige FaQ.

Tack Mattias H!
Reverse movement = åka baklänges
Backa = åka baklänges

Fordon kan åka framlänges eller baklänges, inte åt sidan, ska man svänga så måste man pivota.
Rent regletekniskt så kan ett fordon även åka i en båge, men det kräver egentligen att fordonet åker en ytte pytte bit, pivotas och upprepar det en massa gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Simon Talltorp skrev:flyende trupper rör sig ju inte i movementfasen och det är i den fasen man flyttar ihop till coherency, alltså borde man inte få röra sig in i coherency.
Umm, jo, det gör de. s.45: "In each subsequent Movement phase, they will make further fall back moves instead of moving normally..." samt s.46: "A unit falling back can attempt to regroup by taking a Regroup test in the Movement phase just before they move."

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Backa = åka baklänges

Fordon kan åka framlänges eller baklänges, inte åt sidan, ska man svänga så måste man pivota.
Rent regletekniskt så kan ett fordon även åka i en båge, men det kräver egentligen att fordonet åker en ytte pytte bit, pivotas och upprepar det en massa gånger.
Jo det är sant att du kan komma att åka baklänges under en move då du vrider tanken så en del hamnar längre bak än vad den innan stod när du pivotar.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Per Pirat skrev:
Backa = åka baklänges

Jo det är sant att du kan komma att åka baklänges under en move då du vrider tanken så en del hamnar längre bak än vad den innan stod när du pivotar.
Vad menar du nu? Det låter som att du utgår från ett koordinatsystem och tänker positiv respektive negativ riktning i hänsyn till en av axlarna. När jag säger baklänges så menar jag att baksidan av bilen är längst fram i den riktning som bilen åker i. Alltså som när en bil backar. Om jag går baklänges så kommer ju min rygg fram till målet innan bröstet gör det.

Det står inte något om att fronten alltid måste vara närmast målet

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Andra i Sverige FaQ backar inte så kan ni inte bara lyfta frågan där?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Visst

egge

Inlägg av egge »

1. Jag tycker det är tydligt att du får backa. Tank shock sker dock genom att du först vänder på fordonet och sedan tank shockar. Ett fordon som är omringat måste tank shocka sig ut. Om fordonet är omringat änder du helt enkelt på fordonet och tank shockar sedan. Du får, enligt reglerna, pivota på samma ställe utan att göra tank shock (även om omringad) men då ställs alla modeller som var i bas till bas på samma position bas i bas till fordonet. De svänger alltså med.

2. Jag tycker att man kan köra på stället och räknas som att man har flyttat långt (egentligen bara viktigt för saker som vill få 4+ cover för hastighet). Dock räknas den som stillastående om någon slår på den i närstrid då det står specifikt på "assaulting a vehicle". Alternativet skulle vara att mäta fågelvägen men då kan t ex en rhino som rört sig fysiskt 12" för att komma runt en vägg stanna inom 6" från sin startande position och skjuta, vilket jag ser som fel. Alltså måste man kunna backa och "röra sig på stället".

3. Man måste få anta coherency igen. Annars är det sjukt löjligt. Har aldrig mött någon som spelat annorlunda. Som Nefrum skriver skulle det annars innebära att om en sak skulle vara i vägen så kan man aldrig kunna ralla.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

mtz

Inlägg av mtz »

2. Nu har jag inte regelboken framför mig, men jag känner mig nästan 100 på att det står att man skall mäta fågelvägen, för att se hur långt ett fordon åkt både när det gäller att skjuta på den, och att träffa den i närstrid.

Men när det gäller att skjuta själv med fordonet, så mäter man sträckan som man har åkt, så i ditt exempel egge med Rhinon som åker runtt ett hörn, om han åker över 6 för att komma runt hörnet, så får han inte skjuta, men om fågelvägen är mindre än 6, så träffas han på 4+ i närstrid.

Skriv svar