+1Lottomannen skrev:Sluta nu. De är ett perfekt exempel på unusual power weapons. Att försöka påstå något annat efter att ha läst texten i codex är bara regelböjningar av värsta sort, och det har vi redan nog av.
Powerblades till Warp Spider Exarch
Re: Powerblades till Warp Spider Exarch
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
- Lottomannen
Om det är svårt så är här en liten fin guide:
http://theback40k.blogspot.se/2012/07/a ... using.html
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Precis, det är ett "unusual power weapon". Gissa vad dess unika regler säger... (edit: jo, "ignore armour saves" för er som inte hängt med)Lottomannen skrev:Om det är svårt så är här en liten fin guide:
Det här är inte hårklyveri, det är solklara regler.
Senast redigerad av 1 Gustav, redigerad totalt 6 gånger.
Och för mig är det uppenbart att den ignorerar armour saves. Precis som i resten av codexen kommer det först en (eller i sällsynta fall flera) mening(ar) fluff följt av regeltexten.
Säg mig vad som gör dem till just unusual power weapons förutom rustningsignoreringen. +1A är för att de är två vapen.
Säg mig vad som gör dem till just unusual power weapons förutom rustningsignoreringen. +1A är för att de är två vapen.
Ja' än't bittä'!
Jag måste nog hålla med om att det är ignore armour på denna, i FAQ står det att de får +1A för att det är 2 vapen, inget annat. Så det är ju inte speciellt ovanligt, snarare tvärt om.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Jag är nog benägen att byta ståndpunkt. Dess beskrivning gör dem till power weapons eftersom det står att de är power weapons, men eftersom de har speciella regler räknas de som Unusual power weapons, dvs AP3 med alla specialregler de har. Deras specialregler är +1 A och ignore armour saves.
Deras AP3 räknas alltså bara mot fordon.
Deras AP3 räknas alltså bara mot fordon.
- Lottomannen
De ignorerar armoursaves eftersom det gorde alla powerweapons i 4de, som codexen ju är skriven för. Den texten är bara en utbyggande förklaring. Jag utmanar er att hitta ett powerweapon från 4de ed. som inte ignorerar armor saves.
Sen kan man ju rent poängmässigt försöka förstå det orimliga i att en enhet som warpspiders, med bland den bästa armorsaven i eldar-armen samt teleporteringsmöjligheter dessutom skulle få vapen som är mycket bättre än vad howling banshees och striking scorpions har. Och de sistnämnda är dedikerade närtridsenheter!
Tänk.
Men det kommer en faq snart, så vi får väl se.
Sen kan man ju rent poängmässigt försöka förstå det orimliga i att en enhet som warpspiders, med bland den bästa armorsaven i eldar-armen samt teleporteringsmöjligheter dessutom skulle få vapen som är mycket bättre än vad howling banshees och striking scorpions har. Och de sistnämnda är dedikerade närtridsenheter!
Tänk.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Jag gillar att mirrorswords till howling banshees inte är power weapons, det står bara swords och att de ignorerar armour saves.. lite lustigt.
nu förstår jag inte, ska vi hitta ett power weapon som inte ignorerar armour saves? eller ska vi hitta ett power weapon som det inte står beskrivet att det ignorerar armour saves, utan bara att det är ett power weapon med andra specialregler? för om det är det sistnämnda vill jag att du tittar på howling banshees som du själv nämnde, deras trevliga lilla (stora) executioner. står inte ett jota om att de ignorerar armour saves men det står att det är ett power weapon.Lottomannen skrev:De ignorerar armoursaves eftersom det gorde alla powerweapons i 4de, som codexen ju är skriven för. Den texten är bara en utbyggande förklaring. Jag utmanar er att hitta ett powerweapon från 4de ed. som inte ignorerar armor saves.
sidan innan, dire sword.
shining spears laser lance (och därför även exarchens star lance)
jag hittar faktiskt inget annat vapen i den codexen som säger att det är både power weapon och att det ignorerar armour saves, finns några specialkaraktärers vapen som ignorerar armour saves däremot.
om gw hade velat att power blades hade varit vanliga AP3 vapen hade de fixat det i ammendments.
Ja' än't bittä'!
Jag håller med dig i det du säger. Tyvärr måste vi ta de regler som finns nu, och jämföra dem mot nuvarande Codexar. Tyvärr är GW som vanligt katastrofalt skitdåliga på att gå igenom allt och ändra och uppdatera de äldre grejerna :/Lottomannen skrev:De ignorerar armoursaves eftersom det gorde alla powerweapons i 4de, som codexen ju är skriven för. Den texten är bara en utbyggande förklaring. Jag utmanar er att hitta ett powerweapon från 4de ed. som inte ignorerar armor saves.
Tänk.
Det ryktas om regelboksFAQ i slutet på månaden, förhoppningsvis går de även igenom codexar en gång till då.