Tänkte sno tråden till följande fråga:
Kan man med mindshackle scarabs aktivera force wepon?
Necronfrågor
Re: Necronfrågor
Jag skulle säga nej på den. Force Weapon är en förmåga som den kontrollerande spelaren väljer att använda, inte en del av attacken.Lillen skrev:Tänkte sno tråden till följande fråga:
Kan man med mindshackle scarabs aktivera force wepon?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Men blir inte jag den kontrollerande spelaren? Står att man kan nyttja vapnets benifits och force wepons är en sådan sak. Jag har inte codexen framför mig så jag kan ha fel.
Men vad gör man först? GK slänger sin buffar och aktiverar vapnen först för sen mindshackle gå in och ta över. Eller görs det tvärt om?
Men vad gör man först? GK slänger sin buffar och aktiverar vapnen först för sen mindshackle gå in och ta över. Eller görs det tvärt om?
Jag skulle säga :
Slå ev. Styrka
Scarab test
Ev. Aktivera forceweapon antingen kan GK spelaren göra det för alla men då påverkar det även den testade eller så får necron spelare. Kontrollera även det.
Slå ev. Styrka
Scarab test
Ev. Aktivera forceweapon antingen kan GK spelaren göra det för alla men då påverkar det även den testade eller så får necron spelare. Kontrollera även det.
Det är lite luddigt om man ens får aktivera force weapon. Force weapons i sig är bara power weapons, men de ger den som bär det en extra psychic power.
Grey knights force weapons aktiveras precis som vanliga force weapons, men när de väl har aktiveras en gång gör alla force weapon wounds från den enheten instant death. Skulle du mindshackla en modell med ett redan aktiverad force weapon så är det ingen snack om saken, men jag är inte säker på om du får aktivera dem själv.
Grey knights force weapons aktiveras precis som vanliga force weapons, men när de väl har aktiveras en gång gör alla force weapon wounds från den enheten instant death. Skulle du mindshackla en modell med ett redan aktiverad force weapon så är det ingen snack om saken, men jag är inte säker på om du får aktivera dem själv.
Alexander Merinen
Hammerhand och Mindshackle Scarabs händer exakt samtidigt (det är i princip samma wording) men eftersom scaraberna inte är något man väljer så skulle jag säga att man måste välja att använda Hammerhand eller inte innan man slår om vilken modell som blir träffad av scaraberna.
Som Zurken säger så ger Force weapons bara en extra psychic power, IDet är alltså inte en vapenability. Så det är fortfarande spelaren som kontrollerar psykern som väljer om ID ska trollas eller inte.
Som Zurken säger så ger Force weapons bara en extra psychic power, IDet är alltså inte en vapenability. Så det är fortfarande spelaren som kontrollerar psykern som väljer om ID ska trollas eller inte.
Då fattar jag. Trodde att force wepons var en vapen ability. Men om det är en psypower så är det något annat.
Hur ställer sig folk om man slår med gubben man tagit över. Sen slår enheten och väljer aktivera force wepon när de gör ett wound. Blir det också force wepon på den som blev mindschackled? Eller blir det inget då man aktiverat efter?
Hur ställer sig folk om man slår med gubben man tagit över. Sen slår enheten och väljer aktivera force wepon när de gör ett wound. Blir det också force wepon på den som blev mindschackled? Eller blir det inget då man aktiverat efter?
Den enda gången GK-squads kan aktivera sina force weapons är vid första "unsaved wound". Så om du tar över den enda hillebarden i en enhet och gör ett wound med honom så får GK-spelaren valet om han vill aktivera alla force weapons (inklusive den skadan du redan gjort) eller inte.
Alexander Merinen